En konstbok för barn

En konstbok för barn
Hannah Glaumann & Patrik Steorn

Det här är en barnbok, men vilken barnbok! Jag är alldeles lyrisk! Jag gillar konst, utan att kunna så värst mycket. Jag kan en del om symboliken i renässans-måleri, för det intresserar mig, men min kunskap på området är mer som kunskapsöar. Någon gång skulle jag så gärna vilja läsa konstvetenskap.

Det här är en bok som får barn att SE konst på ett annat sätt. Författarna har utgått från 25 konstverk från nationalmuseum och moderna museet. De hjälper oss att se detaljerna i tavlan och bättre förstå vad konstnären har försökt få oss att se i tavlan. Någon tavla förstår jag inte alls, men andra stannar jag till länge, tittar på detaljer. En underbar bok!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback