The secret house of death

The secret house of death
Ruth Rendell

Detta är en tidig RR - den kom ut 1968, i en tid som känns avlägsen. Susan, 26 år, skild sedan ett år, bor med sin sexåring i ett radhus och håller sig för sig själv. Mot sin vilja blir hon indragen i grannhusets otrohetsdrama, och blir också den som upptäcker dubbelmordet det leder till. 

Jag känner igen RRs stil i det hon skriver, men hon är långt ifrån så driven som hon blir senare. Porträttet av Susan är intressant, men mest intressant är ändå tidsskildringen. Boken utspelar sig 1967. Susan, som är frånskild, lever på det underhåll hon får från sin föredetta make och skriver rent manuskript. Hon håller sig med städerska. När RR ska skildra att en kvinna är lättfotad låter hon en man uttrycka sin skepsis mot kvinnor med front-gylf. Och för att beskriva ett nyligt övergivet hem beskriver hon att det är välstädat men med ett två dagars dammlager på ytorna. Två dagar! Skulle jag ens kunna märka det?

Kommentarer
Postat av: En bok om dagen

Hej!
Kika in till mig, jag har dragit igång ett roligt projekt! ;-)

Postat av: Martina

Jag tycker det är kul med Rendells äldre böcker (har dock bara läst hennes Wexford-deckare), det är så otroligt stor skillnad på samhället mellan då och nu... t.ex. att poliserna alltid förväntar sig att frun i huset ska finnas hemma på dagen när de går och knackar på hos nån, hon arbetar ju inte!

2008-05-20 @ 22:47:49
URL: http://etthemutanbocker.blogspot.com/
Postat av: Johanna/bokidioten

Martina, vad kul att det tycks vara ett genomgående drag! Undrar hur det kommer sig att just hon är så "tidstypisk"? (eller är hon helt enkelt konservativ?)Testa att läsa någon av hennes (eller Barbara Vines) psykologiska deckare! Det är intressant läsning som man inte glömmer i första taget!

2008-05-22 @ 20:37:04
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback