Att föda

Att föda
Gudrun Abascal


Jag råkade plocka åt mig två uppsättningar "köp fyra betala för tre" och den första bok jag plockade upp var den här. Jag blev rekommenderad att läsa den men tänkte först att jag har ju gått igenom det en gång, vad kan en hel bok om att föda tillföra egentligen, det är väl bara att överleva, den här gången också?

Jag är glad att jag läst boken, och läst, det har jag gjort, från pärm till pärm.  GA går igenom förlossningens faser, smärtlindring, komplikationer och så vidare. Hon gör det som barnmorska men det märks att hon vill förmedla att det är kvinnan som föder barn, inte barnmorskan som förlöser. När jag läser texten stöter jag då och då på frågor som jag kan ställa mig själv och andra frågor väcker jag själv. Som föderska uppmanas jag att tänka, ta ställning, fundera på vad JAG vill. Även om hon inte utesluter män, är boken riktad till den som föder. Jag kan tänka att även män skulle kunna behöva en sån här bok. Jag tycker också att hon borde skriva mer om kejsarsnitt, även om hon verkligen inte förespråkar det. Men ibland har man inget val.

En sak jag är kritisk mot när jag läser boken är att det finns en baksida med att tro att man kan påverka sin förlossning. Fastnar man i sina visioner kan förlossningen bli en besvikelse, leda till en känsla av misslyckande. Jag önskar att GA också kunde hjälpa till att ställa frågan - om det inte blir som du tänkt dig, hur ska du förhålla dig då?

Kommentarer
Postat av: Lyran

Ja, det är ju just det här med att förhålla sig till verkligheten som är väsentligt. Jag har arbetat som psykolog på just MVC i många år och där träffat massor av kvinnor som mått dåligt för att det inte blev som de trodde. Och ofta har det då handlat om snitt som inte varit planerade.

Postat av: Anonym

2008-11-13 @ 21:12:48
Postat av: Johanna/bokidioten

aha, då är du en riktig expert! Det där fattade jag inte inför förra förlossningen och kände mig i efterhand lurad - varför ska man hålla på och skriva förlossningsplan när man ändå är så maktlös! Nog borde man kunna komma på ett bättre redskap än förlossningsplanen för att förbereda sig för det oväntande?

2008-11-13 @ 21:14:21
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Full bokhylla

Spännande att få tips om sådana här böcker! Jag tycker hela vänta-barn-industrin är mycket uppbyggd runt att man ska vara duktig själv - och vad händer då om något går snett? Vore roligt att vet om någon skrivit mer om den aspekten av det hela!

2008-12-01 @ 08:52:03
URL: http://fullbokhylla.wordpress.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Vänta-barn industrin - vilket träffande begrepp! Och detta underliggande att man ska/kan var duktig samtidigt som det explicit sägs att man bara ska vara naturlig... Det hänger inte ihop. I boken att föda finns i sista kapitlet en diskussion om hur synen på förlossningen har ändrats över tid - man kan inte annat än börja fundera på hur man kommer att se på det nästa gång pendeln svänger!

2008-12-02 @ 13:54:31
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback