Literacy. I familj, förskola och skola

Literacy. I familj, förskola och skola
Carina Fast


Det här är en bok som bygger på en avhandling (gå
hit för att läsa avhandlingen i sin helhet). Den är skriven i didaktik, och ligger alltså långt från min vanliga på-jobbet-litteratur. Jag har därför inte läst den med överstrykningspenna i högsta hugg, utan tvärtom läst den i badet. Ett par gånger har badvattnet hunnit bli kallt innan jag slitit mig från boken. En bra bok är inte en bok man slukar utan en bok att ta spjärn mot. På så sätt är det här en bra bok. Jag har funderat mycket på den - medan jag läst den, och även nu när den är utläst.

Syftet med avhandlingen/boken är att besvara frågor om:
vad motiverar barn att läsa och skriva?
vad och var läser och skriver de?
vad kan vi lära av detta?

En nyckelbegrepp för CF är literacy. Literacy, som förekommer i en lång rad sammansättning (av typen literacy-rötter, family literacy, emergent literacy etc) är inte detsamma som läs- och skrivkunnighet. Snarare, och detta är min förståelse av begreppet, är literacy de aktiviteter (eller kanske uppnådda förmåga?) som barn gör som bidrar till att de förstår vilken funktion och mening läsande och skrivande har. Ett barn kan alltså ha literacy, påbörjat läs/skriv-andets utforskande, utan att för dess skull kunna läsa. Till de saker som påverkar literacy (vilket i sin tur, min tolkning, gör att de så smånigom lär sig läsa/skriva) är vilka texter de stöter på (allt från kylskåpsmagneter, översiktskalender, skyltar på väg till dagis, logotyper). Hit hör också datorer och TV, sk multimodala texter. Och, det som jag, och jag tror även CF, hakat upp sig på, leksakskatalogerna.

När jag hade läst halvvägs i boken började jag på fullt allvar fundera på att rota upp leksakskatalogerna som kommit i reklamen ur pappersåtervinningen. CF tillmäter dem stor betydelse för barnens literacy (och dessutom för barnens gemenskap). Jag har låtit leksakskatalogerna ligga i pappersåtervinningen. Jag insåg såsmånigom att det finns andra vägar till literacy och att jag aktivt skulle stimulera till ha-begär och konsumtionsbeteende i avsikt att stödja sonens läsutveckling är lite löjligt. Ett av problemen med CFs bok är att frågorna (se ovan) hon ställer inte passar till de svar hon kommer fram till. Hon har snöat in på populärkultur i allmänhet och leksakskataloger i synnerhet. Nog är svaren på frågorna något större och mer omfattande än vad som syns i CFs slutord? Skulle hon formulera om frågorna, exempelvis  till att fråga vilken roll populärkulturen spelar för förskolebarns emergent literacy, skulle det mycket bättre spegla bokens innehåll. 

Kommentarer
Postat av: Lyran

Intressant! Min lilla 3-åring har nu lärt sig alla bokstäverna, men förstår inte hur man läser. Hon tycks dock ha enorm motivation att försöka förstå. Naturligtvis är det jag som i hög grad påverkar henne, hon ser hur jag läser och älskar böcker. Dessutom läser jag så klart för henne i hög grad. Och hon älskar sin leksakskatalog hihi.

Postat av: Johanna/bokidioten

Min son har också bokstäverna som älskade lekkamrater. Han lärde sig alfabetet från Mora träsks alfabetssång och skriver gärna bokstäver och läser gärna bokstäver. Det som är så konstigt är att för honom är det ett långt steg från bokstäverna till att läsa - jag börjar förstå begreppet "knäcka läskoden"!

2008-11-08 @ 10:46:42
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Lyran

Ja, jag har också börjat förstå att det är en sak att kunna bokstäverna, en helt annan att läsa. Min lilla lärde sig bokstäverna genom att äta bokstavskex :-)

2008-11-08 @ 12:46:43
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

snacka om att njutfull inlärning! Här äts det också bokstavskex!

2008-11-13 @ 21:15:20
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback