Som man bäddar

Som man bäddar
Torsten Birgersson


Det syns att den här boken har hängt med ett tag. Hundörad är bara början - vikt och skrynklig, lägger man boken på ett bord ser den ut som en halvöppen solfjäder. Det här har varit min badkarsbok länge, länge.

TB har, enligt baksidestexten, skrivit kåserier under en längre period. Här är en samling av hans kåserier. Han har ett roligt tema - han tittar på ordspråk och talessätt tematiskt i jämförande perspektiv. Det här tycker jag är så kul. När jag bodde  i Italien köpte jag en bok som förklarade talessätt och ordspråk. En del ordspråk och talessätt hade jag otroligt roligt åt. Hur kommer det sig att en italienare som bygger luftslott ägnar sig åt slottsbygge i Spanien? Eller att han eller hon köper katten, och inte grisen, i säcken? Jag tyckte som sagt var att det här var roliga frågor. Och alla kåserier i TBs bok handlar om detta, uppstrukturerat i övergripande områden och tematiska kåserier.

Jag borde gilla det här. Och hade det här varit vecko-visa kåserier i en tidning jag gärna läser, hade jag tyckt det var jättekul. Men redan efter ett tiotal kåserier i den här boken kan jag kåseriets uppbyggnad och vilka komiska poänger TB gör. Nu blir jag bara övermätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback