Spöket-böcker

Spöket ser i syne

Spöket får spader

Spöket blir varulv

Spöket får guldfeber

Spöket som jätteråtta

Spöket gräver ner sig

Thea Oljelund

Gissa vad jag ägnat lästiden åt de senaste dagarna? Efter en period av håglöst läsande, där inget riktigt lyckats engagera mig, bestämde jag mig för att ta till en metod som fungerar - läsa lättläst litteratur! En tur ner i bokhyllan och en näve wahlströmsböcker med mig upp och sen har jag på bästa bokslukarmanér plöjt dem.

På (fiktiva) Losjö slott, mellan Grängesberg och Ludvika, finns förutom greven och grevinnan och nattvakten August, också spöket Glufs, död 1681. Inne i grängesberg bor de tre kompisarna Peter (vars morfar är pensionerad polis och nattvakten på Losjö), Björn och Sigge (vars vänsterknä sviktar när han är rädd). Saken är den att de enda som vet att Glufs existerar är Peter, Björn och Sigge. Och tillsammans kan de locka Arvo (killen från framtiden) till Losjö när det behövs.

När jag första gången kom till Ludvika hade jag högt ställda förväntningar. Jag har ju som tonåring traskat omkring i timmar i trakterna kring Grängesberg och Ludvika, varit på polishuset många gånger, varit på Tempo, åkt viadukten över till ASEA, trillat i gruvhål, tagit in på hotell Esplanad. Ludvika har fortfarande ett mytiskt skimmer över sig. Det beror på att TO är bra på att beskriva miljöer. Jag kan önska att fler böcker var så gediget geografiska förankrade!

Jag har sträckläst spöket-böckerna. De flesta böcker i serier, framförallt den här typen av ungdomsserier, håller inte för det. Men spöketböckerna gör det. TO har beskrivningar hon upprepar i varje bok (att Peters morfar sover i Paradsängen istället för att vakta slottet, att Glufs spökar för att han ännu inte är välkommen till sina fäder förrän han gjort ett stordåd, att Peters morfar var hypokondrisk innan han fick nattväktarjobbet, att Arvo kommer från år 4000 etc etc) och ibland kan man ana scheman som är gemensamma för flera böcker...

- att en av kompisarna är bortrest och man lånar in en annan istället, vllket skapar mer dynamik kring Glufs och gör det naturligare att återberätta en del saker om slottet, Glufs och Arvo,
- att gäster som kommer med nya upptäckter kring slottet och blir inkvarterade i själva verket är skurkar

...men eftersom inte schemat går igenom i varje bok är inte böckerna förutsägbara i minsta detalj.   

En annan sak som är kul och tankeväckande är att Arvo, killen från framtiden, tar med sig ny teknik som killarna kan dra nytta av. Tänk bara på resenären! En "duschkabin" med vars hjälp man kan resa i rummet och tiden. Tänk bara, hur skulle en civilisation se ut helt utan geografiska restriktioner! Tänk ett par steg längre, och det blir inte självklart en positiv upplevelse.

P.S. Jag har påbörjat en samling av de sjutton spöket-böckerna. Har du någon som jag inte äger liggande köper jag dem gärna av dig så länge priset är hemult!


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag läste några hästböcker av Thea när jag var yngre. Har missat hennes spöket-böcker!

Postat av: Johanna/bokidioten

Ja, en och annan bok om Pirkko har jag väl också i bokhyllan, men jag tycker att spöket-böckerna är bättre! Hur går det med magen?

2008-10-14 @ 08:21:12
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Linda

Magen den växer så det knakar tycker jag. Ska iaf jobba oktober ut sen får vi se om jag stannar hemma eller inte.

Hur går det själv?

2008-10-14 @ 16:20:38
URL: http://krabba.blogg.se/bok
Postat av: Johanna/bokidioten

jodå, nu är det svårt att missa att något är på gång! Trots att det på många sätt är så påtagligt har jag svårt att riktigt inse att det är en riktig liten människa som jag snart ska få träffa.

Jag jobbar 60% och hoppas kunna göra det tiden ut.

2008-10-15 @ 10:12:41
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback