Flickan med majblommorna

Flickan med majblommorna

Karin Wahlberg

Vad skönt det var att äntligen läsa en bok igen där ögonen flyger över boksidorna! Författaren har ett bra språk och komplexa figurer. Jag vet att jag tidigare läst någon av hennes andra deckare, men sanningen till säges har jag glömt bort det mesta av dem.


Vi får följa polisen Louise jobb med att lösa ett tvättstugemord. Just detta, att tänka sig ett mord i en tvättstuga - usch. Det kan väl inte bara vara jag som smyger ner i tvättstugan, tittar mig noga omkring, medveten om att vem som helst skulle kunna komma bakifrån men att jag inte skulle ha en chans att höra det över centrifugen? Åter till boken - den dödade damen är närmare åttio och det är en utmaning att komma på vem som har gjort det, varför, och med vilket vapen.


Det som gör den här deckaren så bra är allt som sker vid sidan om. Polisen Louise ligger i en besvärlig skilsmässa som blir besvärlig just därför att den på vissa plan inte blir definitiv. Läkaren Veronica är tillbaka på jobbet efter föräldraledigheten. Flickan Viktoria är rädd för sin styvfar. Det är de här skildringarna som gör att jag vill läsa vidare.


Kommentarer
Postat av: Pi

Nej, du är inte ensam om att lida av en lätt tvättstugefobi. Det är läskigt med tvättstugor. Och tvättstugemord är bara alltför lätt att föreställa sig...

Postat av: Johanna/bokidioten

Ja, konstigt egentligen att det inte är ett vanligare motiv i deckare!

2008-10-05 @ 15:40:57
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback