Vådliga verser

Vådliga verser
Roald Dahl


RD är mång-facetterad. Kalle och chokladfabriken får mig fortfarande att njuta - och jag som inte ens gillar choklad. Jag läste nyligen ett reportage RD gjort om en bonde i södra (?) England som hittade en guldskatt när han plöjde. Och han har skrivit en rad noveller som gränsar till det makabra. Och hans självbiografi (mitt liv som pojk) är ytterligare en genre.

Den här boken, vådliga verser, hittade jag på bilderboksavdelningen på biblioteket. Där stod den definitivt fel. RD har tagit en rad kända sagor - som exempelvis guldlock - och skrivit om dem på vers med ett modernt vuxenspråk. Bitvis kommenterar han också sagorna (var inte guldlock mycket fräck och ouppfostrad egentlingen? Knappast en förebild) och en del uttryck är obegripliga för den som är under tio. För att inte snacka om rent olämpliga.

Lite lustig, underhållning i vardagen. Och visar att RD har än mer bredd som författare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback