Litterär utmaning 2009

Det kan tyckas konstigt att jag först nu får tummen ur och funderar ut en litterär målsättning för 2009. Jag menar, en tjugonde-del av året har ju redan gått. Men i år är min utmaning till mig själv mer genomtänkt och välgrundad, mer allvarlig också.

I höstas hörde jag en spaning på Spanarna om staycation. Att ha vacaton fast hemma, liksom. Att njuta av det man har och det man har omkring sig utan att nödvändigtvis resa bort. För tre veckor sedan läste jag ett inlägg på
alltforforaldrar om en tjej som hade som löfte till sig själv att börja "sy upp" lite av sitt tyg istället för att ständigt köpa nytt. För två veckor sedan talade jag med min svägersta om köpstopp-bloggarna och de tankar som ligger bakom dem. Och hela tiden låg i bakhuvudet det dåliga samvetet över alla böcker jag köpt förra året. Och jag som tyckte att jag höll igen... jag menar, 189 nya böcker (inte alla egenhändigt inköpta, men i alla fall...) är ruskigt många nya böcker. Ett besök på mitt lokala bibliotek gav mig också en tankeställare när jag insåg att jag hade mer skönlitteratur för vuxna än vad de hade...

Summan av kardemumman är att jag har kommit fram till att det här året ska jag försöka njuta av det jag redan har (köpt), inte köpa så mycket nytt. Och tänka efter innan jag köper något - även vad det gäller böcker. Vad innebär det här rent konkret, översatt i litterär målsättning?

Jo,

(1)  köpa hälften så mycket så många böcker som förra året. Försöka tänka mer på bokhyllan som en samling och mindre på den som avpolletteringsställe för lästa böcker. (Skafferiet börjar bli fullt...)
(2) hålla koll på och motivera de bokinköp jag gör
(3)  börja låna - och läsa - biblioteksböcker
(4) läsa 10 böcker jag dragit mig för - dvs ge dem 50 sidor innan jag avpolleterar dem.
(5) testa att bookmoocha

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Åh, jag blir särskilt glad över målsättning fem förstås. Min käre man har föreslagit köpstopp hemma hos oss fram till sista april. Skall bli MYCKET intressant att se hur det går...undantag: mediciner och mat förstås, samt allmänna förbrukningsvaror: glödlampor, pennor, plastpåsar, etc. Räknar även in presenter till barnkalas i denna kategori (andras barns kalas alltså).



2009-01-20 @ 19:06:08
Postat av: L.

Åhå

Jag vill också testa Bookmooch. har skaffat ett konto menn inte gjort mycket mera.. :)

Postat av: Amoroso

Himmel så mycket böcker du har inhandlat. Jag köpte också mycket böcker tidigare men gick över till biblioteket och att reservera, läsa och SEN köpa boken, gissa vad pengar som sparades.

2009-01-23 @ 06:13:33
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/
Postat av: Johanna/bokidioten

Charlotte: wow, strongt! Hittils har jag två gånger lyckats låta bli att köpa onödiga saker. Varav en gång böcker. Så så här långt går det bra :) Jag håller tummarna för er!



L: så här långt har du kommit längre än mig, men... Snart ska jag komma igång! Jag har redan börjat fundera på vilka böcker jag ska försöka skiljas från.



Amaroso: jooo... det blev en hel del böcker. Och faktiskt är det du som fått mig (genom din utmaning) att börja fundera på innehållet i min bokhylla. Tack för det!

2009-01-23 @ 21:30:40
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback