staden som slutade andas

staden som slutade andas
Kenneth P Harvey


En bok som utspelar sig i New Foundland (som sjöfartsnytt). Som använder sig av lokala myter och sjömanshistorier. Och som tar de ett steg längre, genom att fundera på ett sammanhang då de kan, skulle kunna bli, sanna. I boken staden som slutade andas åker Joseph till samhället Bareneed (som finns på riktigt! Se bild nedan) med sin dotter. Josephs far kommer usprungligen därifrån och hans farbror Doug, som han aldrig träffat, bor där än. Redan första dagen upplever Joseph att han vill därifrån men, som det så ofta är i den här typen av historier, kommer saker emellan.

Ett flertal av samhällets invånare drabbas av en underlig åkomma. De blir aggressiva och slutar att andas. Lik, gamla men välbevarade, sköljs upp på stränderna och militären kopplas in. Vad beror detta på och vart ska det leda?

Boken grep mig från första sidan. Tyvärr tyckte jag den blev seg efter två tredjedelar - lika driven som Stephen King är han inte. Språket och karaktärerna funkar, men inte mer. Jag rekommenderar boken som hängmattelitteratur. Bättre får man leta efter. Och när filmen kommer (för den här känns så mycket som en blivande film!) kommer jag att se den. Fastän jag vet hur det slutar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback