His dark materials

His dark materials-triologin

the golden compass
the subtle knife
the amber spyglass
Philip Pullman


U tipsade mig om den här triologin redan för flera år sedan  och förra året gjorde jag ett misslyckat försök att läsa dem. Jag tröttnade efter tjugo sidor. Och då läste jag ändå de där tjugo sidorna flera gånger.

På biblioteket såg jag första delen inläst som engelsk talbok och beslöt att ge dem en ny chans. Och se! Nu var det i ett format jag lättare kunde ta till mig. Den senaste månaderna har jag tillbringat minst en halvtimme varje kväll/natt med his dark materials. Vad ska jag fylla tomrummet med nu?

Lyra, elva år, lever med sin demon Pantalaimon bland de lärda på Jordans college i Oxford. I vår värld finns inte Jordan college och inte heller har människor demoner. Demoner är i Lyras värld är själar som är utanför kroppen och har djurform.

Lyra är speciell: inte bara är hon aristokrat med kända föräldrar, hon får också ett speciellt instrument (som också fått ge namn åt den första boken) med en central roll i bokserien. I England finns någon som rövar bort barn och spåren leder till nordpolen och Lyra kommer med på expeditionen som åker dit för att rädda barnen.

Låter det som trist fantasy? Långt därifrån. Det finns mycket som vi känner igen från genren: Lyra har speciella egenskaper, är utvald, det underliga förhållandet till vuxenvärlden, de nyskapande detaljerna. Men PP har skapat en intressant värld och han nyttjar världen på ett intelligent sätt: man har uppptäckt ett fenomen som kallas "dust" som flockas kring vuxna, men inte kring barn. En huvudfråga rakt igenom hela triologin är vad detta dust egentligen är och spåren leder in till ganska genomgripande religionskritik. Här blir det riktigt intressant för mig som vuxen läsare!

Jag kan varmt rekommendera den här triologin. Början är seg men den blir bättre och mycket intressant. Synd bara att PP, trots den friheten han har att skapa nya världar, parallella till vår, behåller en mycket konservativ kvinnosyn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback