Den trettonde historien

Den trettonde historien
Diane Setterfield

Jag köpte den här boken för något år sedan, läste trettio sidor och fastnade inte för den. Sen har jag gått och kikat på den i min biblioteksfilial där den finns som ljudbok. Början är seg, det erkänns, men därefter är det en fantastisk bok som jag njöt av att lyssna på.

Margaret arbetar på antikvariat och lever ett tillbakadraget liv. Man skulle rentav kunna säga att de karaktärsdrag hon har, och det sätt hon som berättare beskriver sig själv, bättre skulle stämma in på en hemmaflicka i en Daphne du Maurier-bok. En dag blir hon kontaktad av bestseller-författaren Vida Winter som vill att hon ska skriva hennes biografi. Margaret accepterar motvilligt och i boken får vi följa hur Margaret får lyssna till Vida Winters livshistoria. Och det är en livshistoria av fantastiskt slag men spöken, tvilligar, dolda graviditeter, bränder, stora hus och sinnessjukdom i miljöer som får mig att associera till Daphne du Maurier, Jane Eire och Baskervilles hund. När boken är slut har även Margaret förändrats och lärt sig något om sig själv.

Jag ska inte avslöja mer av vad boken handlar om, men det är en komplicerad intrig som höll mig trollbunden. Tyvärr var två av tretton CD-skivor i dåligt skick och jag undrar fortfarande över vissa detaljer. Trots detta är jag frestad att omedelbart lyssna om alla tretton skivorna. Detta är en underbar brittisk berättelse som förtjänar mer uppmärksamhet än den fått. Jag kan bara utropa: läs den! Heslt framför en varm brasa när snön virvlar utanför med en kopp te.

Kommentarer
Postat av: Boktoka

Onekligen en av mina absoluta favoritromaner!!!

Postat av: Johanna/bokidioten

Ja, visst är den underbar! Fler borde få upptäcka den!

2009-03-19 @ 20:50:32
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: emmy

Åh, detta är en av mina absoluta favoritböcker! Helt fantastisk, jag läste ut den på några dagar.. Nu måste jag nog börja läsa den igen känner jag :) tack för en bra bokblogg, jag läser varje dag!

2009-03-22 @ 09:04:39
Postat av: Johanna/bokidioten

Men tack, Emmy! Vad glad jag blir!

2009-03-24 @ 17:38:38
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback