Trollvinter

Trollvinter
Tove Jansson


Mumintroll sover ju som bekant hela vintern på sin diet av tallbarr. Men en dag vaknar Mumintrollet och kan inte somna om. Inte ens Muminmamman kan väckas. Mumintrollet går motvilligt ut i vintern och blir det första mumintrollet som upplever vintern och de varelser som är vakna då.

Som barn gillade jag inte mumintrollen. Alls. Som vuxen uppskattar jag muminvärlden med alla dess varelser desto mer. Böckerna rymmer mycken livsvisdom poch observationsförmåga. Jag kan också se berättelserna med vuxna ögon: visserligen finns det starka karaktärer av hon-kön i muminvärlden (lilla My, tex) men varför är Muminmamman begränsad till att vara moderlig? Hur gammal är Mumin egentligen?

Kommentarer
Postat av: lena kjersen edman

Muminmamman begränsad?

Handlar det inte om Key-sk moderlighet och nog diskuterar Tove Jansson Muminmammans tillvaro. I "pappan och havet" och, framför allt, i drömmen om Muminmamman i den djupt tragiska och så underbara "Sent i november".

Jag förstår inte hur du tänker?Förklara.

2009-03-29 @ 11:35:02
Postat av: Anonym

Tack för motargumenten! Förklaring kommer snart

2009-03-31 @ 19:01:18
Postat av: Anonym

kommer snart snart?

undrar

Muminmamman - som känner sig missförstådd av dig

2009-04-18 @ 18:20:13
Postat av: Johanna/bokidioten

Bara lugn, snart, snart ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback