Läsa, låna, köpa

Jag har hittat min lilla biblioteksfilial och här i den lilla världen går vi dit varje måndag. Vi plockar på oss lite böcker (OK, en hel del böcker), jag läser tre-fyra böcker högt för min nästan-sexåring och går hem med bok-kassen under barnvagnen. Och nästa måndag lämnar vi tillbaka de böcker som håller på att gå ut.

Trots detta har jag ett sug efter att KÖPA böcker. Jag plockar längtansfullt bland böckerna i bokhandeln trots att jag vet med mig att jag i stort sett inte rört några av de böcker jag köpt i år. Jag har kommit fram till att det är två olika saker för mig: att köpa och att låna böcker. Att låna böcker fyller inte mitt behov av att köpa böcker. 

Kommentarer
Postat av: Linda Pierre

Intressant det där med vilka böcker man gärna lånar och vilka man vill köpa. Själv älskar jag att köpa böcker och har inte lånat på flera år. Även om jag såklart ser en fördel med det också. Men det är något visst att ha boken kvar i bokhyllan. Som ett minne och en identitet. Frågan är om det är en viss typ av böcker (barnböcker?) som man gärna lånar och vilka man gärna köper...

Postat av: Sofie

Visst är det starkt vårt behov av att äga saker, vem gillar inte att shoppa? Det blir ju annat att låna, sedan är det ju kul när det blir fler böcker i bokhyllan också!

2010-01-28 @ 18:26:28
URL: http://www.laanapengar.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback