Stick i fingret

Stick i fingret - När Sara var sjuk och gick till doktorn
Gudrun Brandt Södergrann
Jenny Eklind
Göran hermansson
Emma Stockman Jonsson


Det här är en bok som alla småbarnsföräldrar borde ha hemma!

Det är ju smart att förbereda barn på vad som ska hända inför ett läkarbesök. Och framförallt när man inte själv har riktig koll på alla varför eller tycker det är obehagligt att prata om detaljer är en bok ett bra stöd. I alla fall funkar jag så. I den här boken får man en möjlighet att förbereda barn på ett avdramatiserat sätt. Detta är både en faktabok och en saga: vi får följa treåriga Sara när hon går till doktorn och när hon går till labbet för att ta prover.

Det jag gillar med boken är att författarna lyckas väva samman sagan med fakta om hur en provtagning går till. I boken träffar vi Sara och hennes familj (inklusive hunden Hero), och fastän boken inte är lång känns det som vi hinner lära känna dem. Jag känner att jag vill träffa dem igen. Det roliga är att boken samtidigt som den låter oss träffa Sara och hennes familj beskriver fint hur provtagning går till. Man beskriver till exempel att nålen ser ut som en fjäril - min sexåring funderade över det, och följde fjärilens kropp med fingret. Det blev inte så "blodigt" att prata om provtagning, utan lilla As funderingar om blod kom upp naturligt.

Det enda som är synd är att det är lite svårt att få tag på boken (än så länge?). Idag såg jag den på arbetets museum i Norrköping men annars är det e-post till författarna (
[email protected]) som gäller. Synd på en bra bok!


Kommentarer
Postat av: Karin Lo-Flo

Å du bloggar böcker igen! Härligt!

Postat av: my

Prova med ett antikvariat, typ Bokborsen.se!

2009-11-02 @ 07:02:19
Postat av: my

Prova med ett antikvariat, typ Bokborsen.se!



2009-11-02 @ 07:03:31
Postat av: Anonym

Hej

Så väldigt bra du har beskrivit boken. Vi i författarligan är väl hemmablinda vid det här laget, men jag tycker verkligen att det du skriver känns helt rätt med hur vi har tänkt oss det hela. Håller med dig, synd att boken inte får hjälp med spridningen av ett förlag. Har försökt, men än inget napp. Nu lägger vi ut den på Bokias hemsida framöver. De har en bokshop som alla har råd att vara med på. Kul även för oss som inte är så stora i området.



Tack för din recension. Det värmer.



Hälsn Emma

2009-11-02 @ 15:02:07
Postat av: Elin Ohlsson

Hej!



Jag undrar om du har kvar boken "Glad sommar Lotta" av Merri Vik, och om du i sådana fall är intresserad av att sälja den? Jag samlar nämligen på de böckerna :)

Om du vill sälja den, så kan du maila mig på [email protected]



//Elin

2011-04-27 @ 10:32:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback