Anybody out there

Anybody out there
Marian Keyes

Detta är MKs åttonde roman (tionde bok) och återigen besöker vi familjen Walsh. Familjen Walsh består lägligt nog bara av döttrar: Maggie, Claire, Rachel, Anna och Helen.

* Watermelon Claire när hon blev övergiven av sin man
* Lucy Sullivan is getting married
*  Rachels's holiday Rachel på avgiftningsklinik
* Last chance saloon
* sushi for beginners
* Angels
 Maggies äktenskapskris
* the other side of the story 
Anybody out there Annas kris

Jag gillar MK. Jag tycker om att hon tar upp en allvarlig kris, ett allvarligt problem i varje bok, sätter sig in i det och skriva om det på ett övertygande sätt. Jag gillar att hon låter huvudpersonerna växa. Jag tycker mycket om att återträffa familjen Walsh och det fantastiska: tillsammans är systrarna ett kollektiv. När de beskrivs i "sin" bok upplever de sig som den som sticker ut.  MK har en postiv syn på utveckling och de kvinnor som skildras tar sig igenom sina kriser och utvecklas genom dem. Detta är ett sympatiskt drag.

Anybody out there är tjock (som Karin skrev, äntligen en riktig MK igen!) Snäppet under sexhundra sidor. Sexhundra snabblästa, lättlästa sidor som ändå ger mersmak. Det är sällan tråkigt att läsa. Det är lätt att följa argumentationen (och det är bara ett par gånger jag anat vart hon är på väg långt innan hon kommer dit). MK är helt enkelt en helt OK skribent som gjort sin research.

På sidan 204 får vi äntligen veta vari Annas kris bottnar. Därför blir varje resonemang om vad boken handlar om, alternativa sätt att berätta historien eller brister en spoiler. Och det är lite onödigt. Jag kan inte se att boken skulle förlorat på att vi får veta det stora VARFÖR redan på baksidan. Detta är en typ av suspense som inte hjälper upp boken.

Boken utspelar sig i modemiljö. Man måste vara blind och döv och förmodligen ganska ointresserad av sin omvärld om man har missat mode-trenden. Alltså att mode har blivit rumsrent och trendigt. Alla mode-bloggar, programmet Stil i P1 etc, mycket pekar på att modevärlden är inne. MK låter också fd ur-arketypiska flumtjejen Anna jobba på ett kosmetikföretag.

På många sätt påminner den värld bokens Anna lever i Andreas värld i boken djävulen bär Prada. En värld med unga, vackra människor, mördande arbetstempo som ses som en ynnest att få ta del av, avundsjuka och djävulusiska chefer. En fråga boken skulle kunna ställa, men mer bara antyder är: vad är det som är viktigast? Livet eller jobbet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback