statsrådet och döden

Statsrådet och döden
Bo Balderson


Statsrådet blev statsråd mest av misstag. Ett par för stora galoscher får Erlander att anställa honom. Att han dessutom är mångmiljonär - tack och lov ärvda pengar - är ett problem för (socialdemokratiska) rörelsen.

Genom adjunkt Persson - svåger till nämnda fjortonbarnsfader - får vi följa statsrådet en vecka innan valet 1968 när en nobelpristagaränka blir skjuten i statsrådets närhet. Boken lånar formen från en pusseldeckare, men det är inte för
deckargåtan boken ska läsas. Inte heller för språket, i en snäv litterär bemärkelse. Språket är vitsigt och framförallt innehåller böckerna mycket samtidssatir och speglar dåtidens politik. Det är klart det märks att boken är skriven 1968 (man talar raljerande om regeringens förhållande till EEC tex) men den är fortfarande läsvärd. Möjligtvis kan man fråga sig om BB skulle valt just en pusseldeckare idag för att få fram sitt budskap eller en annan typ av deckare.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Nu kan jag inte komma ihåg exakt vilken stadsrådetbok som innehåller vad men jag älskar dem mycket. En del saker tycker jag nog är rätt tidslösa, jag minns fortfarande tonårstidens förtjusning över att vuxna kunde vara sarkastiska mot andra vuxna som i en scen när de andra stadsråden inser att stadsrådet måste bort och diskuterar hur: "Vi kanske kan hyra en prickskytt, sade kulturministern som läst Schakalen (eller åtminstone sett filmen)".

Och en av mina favoritscener all time är när Stadsrådet och svågern sitter på någon spaning och har tråkigt och stadsrådet bestämmer att de skall sitta och fundera på vilken mat de helst skulle vilja äta. Svågern kommer ju bara på någon torr vit fiskrätt förstås medan stadsrådet svänger sig med allt vämjeligare beskrivningar av pommes frites och läskeblask och chips och godis....jag skrattade så att jag trillade av sängen faktiskt.

Åh, nostalgi. Måste nog gå ner i biblioteket och hitta någon av dem...

Postat av: Johanna/bokidioten

det har du rätt i, böckerna är fulla just av vuxna som är sarkastiska! Karaktärerna är på det sättet mycket mänskliga. Och du, jag har en dublett, kan ta med den till dig när vi ses nästa gång!

2007-12-30 @ 11:05:27
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback