Konspirationsfabriken

Konspirationsfabriken. Lögner, hemligheter och konspirationsteorier
Sara Ersson och Åsa Lovén


Ytterligare en nico-textbok. Och ytterligare en bok om konspirationsteorier. Medan Världens största konspirationer har en seriös inställning till konspirationer, försöker följa upp och analysera ett litet antal viktiga sådana, har den här lilla boken från nicotext ett helt annat syfte.

Det är en halvtimmes ironisk info-tainment. Ser man boken som det och att man accepterar att (som vanligt) från det här förlaget kommer lite ihop-krafs på slutet (i den här boken gör din egen konspirationsteori och låttexter som anses betyda något helt annat när man spelar dem baklänges) är den OK.
 
En uppsättning konspirationsteorier fattades påtagligt. Det fanns inga DaVinci-inspirerade konspiratonsteorier med.  Många konspirationsteorier hade jag aldrig hört talas om förrut. När jag läste konspirationsteorin om reptil-infiltration förstod jag plötsligt en scen i ?liftens guide? där ett rymdskepp kommer och kräver att de ska "take me to your lizzard."  

Till boken hör en hemsida på myspace. Jag tycker det är kul, men det skulle räcka att nämna det en gång. Men att efter varje konspirationsteori lägga en eller två sidor på att tala om man kan titta på myspace-sidan är att överdriva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback