Ture Sventon i Stockholm

Ture Sventon i Stockholm
Åke Holmberg



Alla kan väl karaktären Ture Sventon. Den knivskarpa läspande detektiven som har temlor, inte whiskey, på kontoret. Som har en fröken Jansson som side-kick istället för en herr Watson. Som har en antagonist inte i professor Moriaty utan i Ville Vessla. Till dessa nyckelkaraktärer kommer endast en, herr Omar, men ögon  lika outgrundliga som den orientaliska natten.

Ture Sventon är mer än bara barnlitteratur. Boken är lättläst men är inte mindre njutbar för att man förmår läsa snabbt. Snarare kan man i ordkargheten, och i det skenbart klichémässiga beskrivningarna, hitta andra dimensioner.

ÅH har två fina förtjänster. Han skildrar miljöer och stämningar på ett förtjänstfullt sätt. Och för det andra har han ett fantastiskt språk. Det är en ren fröjd att se hur ÅH bygger upp ett stycke. Genom att upprepa en sak gång på gång skapar han en förståelse, ofta skenbart naiv, för hur en sak fungerar. Ett citat ur boken kan visa hur jag menar:

"var och en som någon gång har funnit en sådan hatt på sin köksstol vet hur obehaglig man känner sig till mods. Det värsta är att man får en krypande, smygande förnimmelse av kommande faror. Den som hittar en främmande hatt på sin köksstol vet att hatten bara är en ringa början."

Jag vill också kunna skriva så här!

Överlag är det mycket upprepningar i boken, och det är genomtänkta upprepningar: faster Agda som kommer på besök och funderar på det trådiga köttet. Personer som får stående epitet: den outgrundlige Omar, slarvige Svante med fullmåneansiktet.

Det är lätt att utifrån
genren läsa in mycket i böckerna om Ture Sventon. Och ÅH använder sig också av att vi som läsare kan genren och leker med den. Brotten som Ture löser är inte på liv och död. Att avslöja nysilverligan är ett nog så bra mål. Här har vi alltså en deckare utan ett lik!

Hur mycket kan DU om Ture Sventon? Testa dig själv! Jag fick 13 av 14 rätt men vet nu och andra sidan vad Ture röker.



Läs Magnus Ringgrens understreckare!

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Åh, Ture Sventon, vilken underbar idé. Måste läsa om! Jag samlade ju på Agaton Sax i några år och nu får det nog bli TS tur...

Jag fick fel för fröken janso som jag skrev i hastigheten och för att jag kallade Ville Vessla för Vesslan. Och så två riktiga fel..nåja, nu vet jag också vad han röker. Och skillnaden på Nord- och sydpolen.

Postat av: Nisse

Ett fel bara och det är ändå mer än femtio år sedan jag läste Ture Sventon. F ö är temlorna inte så oskyldiga. ÅH avskydde i själva verket detta bakverk och använder det som täckmantel för något han tyckte bättre om, nämligen - whisky!

2007-11-22 @ 10:27:18
Postat av: Johanna/bokidioten

Charlotte: ja, en bra idé att läsa om! Jag funderar på att starta en samling. Snart lär väl även Ture Sventon få en revival och då har jag ett försprång!

Nisse: kanske tid för en omläsning? Att han inte gillar temlor! Han måste då ofrivilligt ha bidragit till att öka populalariteten för bakverket. Jag läste någonstans att semlor som ätes vid fel tidpunkt på året kallas temlor. Så lätt är det alltså.

2007-11-22 @ 20:00:50
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Camilla

Jag kom inte ihåg Fröken Janssons namn, kom inte ihåg vad han röker och tog fel på Nord- och Sydpolen. Men oj vad minnen testet satte igång :)

Jag är lite osäker på om jag faktiskt har LÄST Ture Sventon, mina minnen kommer framförallt från julkalenderversionen. Kanske dags för en omläsning här oxå...

Tack för ett jätteintressant inlägg och länken till understreckaren!

2007-11-22 @ 22:28:11
URL: http://camillasboklada.blogg.se/
Postat av: Johanna/bokidioten

och tack till dig Camilla för en snäll kommentar och att du nämnde mig bland bloggare som påverkat dig i det inlägg du gjorde när din blogg fyllde ett! Det har jag levt på hela dagen idag!

2007-11-23 @ 19:57:07
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback