Fem på smugglarjakt

Fem på smugglarjakt
Enid Blyton


Tillbaka i Kirrin blir det storm och en ask blåser ner över Kirrinstugan. Quentin hade lovat Fanny att fälla asken, och hans dåliga samvete får honom att se till att barnen - som inte kan vara kvar i Kirrin - kan få komma till hans eccentriske (så klart) forskarkollega och dennes styvson (som går på Julian och Dicks internatskola) Sotis. Lenoir bor i smugglarnästet, en by ute i ett kärr med statsmur, hemliga gångar och katakomber (!).

Sotis hus är en riktig dröm. Det finns torn, flyglar och hemliga gångar - och allt i en liten stad! Man vill bara krypa in i miljön och hjälpa till att leta efter fallluckor och hemliga gångar och utforska dyn i träsket. Quentins forskning blir viktig även denna gång, men till skillnad från tidigare när han uppfinner alternativa bränslen (i
fem räddar en hemlighet) uppfinner han här dräneringsanläggningar. Snacka om en spetsforskare med bredd!

Kommentarer
Postat av: IKA

Tackar så mycket för komplimangen!
Har ju läst några Fem böcker men jag var nog mer av en Kitty fantast och Mary Lou..ahh vilka minnen som fladdrade förbi just nu

Må så gott igelkott/IKA

Postat av: Sara

Ask-delen i den boken har satt sina spår. Jag klarade inte av att vara i mitt rum när det blåste - och har fortfarande svårt att vara här - för att det står en tall utanför! Jag trodde att den kunde ramla in genom taket.

2008-01-10 @ 22:13:59
URL: http://amaranthine-bookofdays.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Sara,
visst är det märkligt att små detaljer i böcker växer in i ens världsbild! Jag har också såna glimtar från böcker som sitter så djupt i
min föreställningsvärld att jag ofta inte inser var det kommer ifrån förrän jag råkar snubbla över samma bok igen.

vad roligt att se att din blogg återuppstått!

2008-01-11 @ 10:33:15
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Svensilja

Keep up the good work.

2009-03-12 @ 10:04:13
URL: http://svensilja.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback