Språk och handling

Delvis inspirerad, men åtminstone aktualiserad av *Malins* bokfemma resonerar Belgarion kring två begrepp: språk och handling. Med utgångspunkt från dessa två begrepp skapar han fem kategorier:

1. "Det ultimata", där språk och handling är optimalt.
2. "Handling före språk", där det är bokens handling som utgör fundamentet och där språket många gånger är taffligt och ovårdat.
3. "Språk före handling", där språket är det tongivande men där handlingen bara blir en bisak
4. "Varken eller", som narturligtvis är en bok som både är mördande tråkig och där språket är horribelt.
5. "Mitt val", ligger naturligtvis nära "Det ultimata".

 

BRA


SPRÅK

DÅLIGT

BRA

(1) flyga drake(2) the brief history of the dead(3) Tandooriälgen

                  HANDLING

(4) hills like white elephants
(5) Lotta-böckerna
(6)

DÅLIG

(7)
(8) Fågelbovägen 32
(9) Bibeln på 100 minuter

Jag har tänkt i lite liknande banor och skulle välja beskriva det som i figuren ovan. Det finns böcker med bra språk, dåligt språk och språk som inte är utpräglat bra eller dåligt. På motsvarande sätt finns det böcker med bra handling, dålig handling och handling som inte utmärker sig vare sig som bra eller dålig.

För mig skulle exempelvis Ernest Hemingway: hills like white elephants ligga i kategori bra språk, ordinär handling (4). Zac O'Yeah: Tandooriälgen å andra sidan, ligger som dåligt språk, bra handling (3). De allra flesta böcker ligger i (5).

Men passar alla böcker in där? Finns det böcker som jag uppskattat eller läst klart där jag efteråt måste tillstå att de hamnar under kategorin "Varken eller"? Förvisso. Det är böcker som har andra kvalitéer: en bra stämning, eler bra karaktärer, bra miljö eller helt enkelt en bra idé. Lotta-böckerna är i min kategorisering (5), men tillhör ändå mina favoriter. Det intressanta är att man kan tycka om språk men inte handling. Och tvärtom. Men det ska mycket till att läsa ut en bok där man inte kommer överrens med berättarrösten.

Kommentarer
Postat av: Klara

Haha - så roligt med ditt "diagram/uppställning". Det är ju ofta man tänker i dessa banor men sällan som man faktiskt gör det visuellt på det sättet. Tror att jag helst läser böcker som jag anser är i kategori 1-4. Tror jag....

Postat av: Belgarion

Jag håller med dig, allra helst vad gäller "Varken eller", vilket också var svårigheten i att hitta något i den kategorin. Jag tycker nog att ditt diagram passar ganska väl in på mina tankar också, men din skala är mer detaljerad än min.

2008-01-30 @ 12:16:26
URL: http://bookreflections.blogspot.com/
Postat av: Therese

Haha! Kul med böcker i diagram, eller vad man ska kalla det. Det finns många olika variabler man skulle kunna sätta in. Kanske något att pyssla med en sysslolös kväll?

2008-01-30 @ 19:00:39
URL: http://bokbloggen.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback