Cherry Ames, några böcker till

Cherry Ames på Hiltonsjukhuset
Cherry Ames, distriktsköterska
Cherry Ames i England

Helen Wells

Nu är det ju ett par veckor sedan jag läste ut böckerna och skam till säges så har de inte landat i långtidsminnet, med undantag av ett par små glimtar.

Jag irriterar mig på att inte HW kan hänvisa tillbaka till tidigare situationer Cherry Ames har varit i när det har bäring på berättelsen. I Cherry Ames i England borde det finnas anledning att i förbigående nämna CA tidigare ENglandsvistelse under andra världskriget i
Cherry Ames vid flyget. Och i den situation CA hamnar i som distriktsköterska på landet borde hon ha haft nytta dels av sin tid som distriktssköterska i New York för att inte tala om sina erfarenheter som ödemarkssjuksköterska? Det är som om CA aldrig blir erfaren. Hon börjar om från ruta ett i varje bok. Inklusive med en ny pojkvän som hålls på det romantiska stadiet. Varför får hon inte utvecklas?

En annan kul detalj i Cherry Ames, distriktsköterska är att någon ahr börjat göra medicin av ett stånd ginseng. Ginseng ses som en patentmedicin som förleder lokalbefolkningen, och som läsare får man en klar känsla av att CA gör världen en tjänst när hon drar upp hela det stora stora beståndet. Jag undrar vad det skulle vara värt idag?

Kommentarer
Postat av: Kjellhege

Excellent site. Well done. Seen that done for the people. I invite you to visit my site.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback