min eklektiska bokhylla och varför jag läser

Jag är en bokmal och läser mycket och snabbt och har alltid koll på pocketmarknaden. Jag är allätare och har en förkärlek för faktapocket - att köpa, inte att läsa. Sen står de där som pretansiösa påminnelser om allt jag vill kunna.

Jag är allätare och det blir mycket deckare. Inte därför att jag alltid är angelägen om mordgåtan utan kanske för att så mycket roliga böcker tycks lindad kring en mordgåta som man får på "köpet". Det roliga är ju att läsa om människor, och de val de gör (och det liv de lever) och kanske har jag svårt att hitta de böcker som innehåller bara det.


Jag vänder mig också mot att litteratur måste vara fin eller utvecklande. Böcker för mig är underhållning och vill inte vara mer moralisk mot det än mot dataspel eller TV. Det är roligt att läsa- ingen plikt!


Jag läser gärna på engelska när jag får tag på bra pocket. Carol Goodman - ett flertal böcker bland annat the seduction of waters håller jag utkik efter. Hon har ett drömmande språk och intressanta huvudpersoner som inte alltid gör vad de borde. En annan bra författare just nu är Andrew Taylor med Roth-triologin som inleds med The Four Last Things. Taylor utvecklas som författare och den sista boken - som jag läste först - är mer komplex och läsvärd än de första. (I likhet med Dan Brown!) Vi får följa två familjer ur två olika släkter och vi går runt frågor om varför människor blir onda och teologi.


En annan författare jag håller ögonen på är Marian Keyes, bland annat sushi for beginners. Ett enkelt tema - unga kvinnor i svåra situationer som går igenom en kris och utvecklas. Olika böcker, olika kvinnor och olika kriser men idéen är densamma. Men kan raljera över det eller se det som utvecklingsromaner för kvinnor. Jag njuter när jag kan kura ihop mig med en ny Marian Keyes


En extra bonus är att finna böcker på temat "tänk om" som samtidigt är roliga att läsa. Jag köpte för ett tag sedan en bok, Romanitas av Sophia McDougall på temat tänk om romarriket aldrig gick under. En fantastisk idé men jag tröttnade snabbt. Det räcker inte med en bra idé, det måste vara bra stilistiskt också.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback