Placeringskort

Placeringskort
Eva Dohn

Jag kunde inte motstå den. Inte så tjock (50 sidor), stora glassiga bilder. Handen på hjärtat, inte är det ofta jag gör placeringskort. Och om jag gör dem har jag inte tid att lägga ner så här lång tid på vart och ett. Däremot, de idéer ED för fram kan användas även för annat, exempelvis grattis-kort. Och sådana tillverkar jag ju från gång till annan.

Om den här recensionen verkar något motvillig, beror det på att jag fortfarande håller på att övertyga mig själv om att jag har behov av den här boken. Listan över köpta böcker har ju vuxit lite för snabbt. Men jag tror att den här boken funkar bra som inspiration.

Stranger in a strange land

Stranger in a strange land
R. A. Heinlein


RH tillhör min ungdoms solklara favoritförfattare. Trots det, och trots att boken inte är mer än 400 sidor lång, har jag haft boken med mig sedan början av januari. Sällan har jag avslutat en bok med en sådan känsla av tillfredställelse.


Boken, som väl får karakteriseras som en modern klassiker, kom 1961. Jag är tvehågsen i min uppfattning om boken. För att tydliggöra varför skulle jag vilja börja med att citera ur förordet till min upplaga:


Strange in a strange land is not a novel you are going to forget. It is chocking. It is iconoclastic. It is satirical. It is deliberately annoying, and sometimes very funny. It runs down sacred cows ad slaughters them hilariously. Although he knew it was an impossible task, Robert Heinlein deliberately set out to question every axiom of Western Culture. To throw doubts and, if possible, make the antithesis appear a possible and perhaps a desirable thing. It is because he is so successful that a furore arose when this novel was first published in America. It became the target of vicious attacks, and paeans of praise. Some declared it to be his best novel - others claimed that Robert Heinlein had taken leave of his judgement. Now decide for yourself.


Detta är uppkäftigt skrivet, inte sant? RH låter jorden vara en stat och Mars på väg att bli kolonialiserat. En tidig expedition träffar en överlevande från en än tidigare expedition, Michael Valentine, som har blivit uppfostrad av marsianer.

En viktig fråga i boken skulle kunna vara vad är en människa? Även om RH ibland snuddar vid frågan är inte det den viktiga. Mike blir av lika anledningar snuskigt rik. Samtidigt som han inte har några begrepp om pengar. Och samtidigt som framtidens säkerhetstjänst försöker ta kål på honom. En sjuksköterska, Jill, smugglar ut honom från det sjukhus han befinner sig på och de hamnar hemma hos Jubal, en äldre egocentrisk kombination av läkare, jurist och skräplitteraturförfattare som bland annat har tre sektreterare (som naturligtvis är undersköna). Mike lär sig att leva som människa - men samtidigt påverkas människorna i hans omgivning av honom. Marsianerna har förmåga att kontrollera kroppen (andning, sömn etc) och sin omgivning (disintegrera objekt, tex). Marsianerna har också vanor som framstår som barocka för att inte säga frånstötande: att äta sina älskade, tex.


Jag hittar inte så mycket omvälvande. Ffa inte vad gäller kvinnorna. De är fortfarnade kvar i sextiotalet och ska vara söta och inte alltför smarta. Kvinnorna är tydligt underordande männen. Detta misogyna drag kommer jag ihåg från min barndoms bekantskap med RH. Och det är synd på en intressant författare. RH är politiskt intresserad och använder sina skildringar till att testa och skildra alternativa politiska system. I den här boken märks det kanske tydligast i utformingen av FN och dess sekreterare (och den dolda maktfaktorn Alice/Agnes Douglas). RH visar upp en negativ bild på statens roll och står för en klar nyliberal ideologi. Varför finns det inte fler böcker med politisk idémässig idéprövande profil! Rubus Libri (som för övrigt är en riktigt intressant bokblogg) har skrivit ett tankvärt inlägg om statsskick och fantasy.

RH introducerar också en rad ord och företeelser, den som påverkat mig mest är ordet grok. att grok är att förstå på ett djupt liggande plan. Som ett exempel, jag vet att jorden är rund men det är inget jag grokkar. Detta är ett begrepp jag tar med mig i min tankevärld!

Det finns ett antal sidor om  boken av bättre och sämre kvalité. Det är uppenbart att detta inte är en kultbok, men att det kanske har varit det. Det är nackdelen med SF: den kan blil så tydligt föråldrad.  Wikipedias sida är mycket omfattade och ger intressanta vinklingar på boken och  My cup of tea tar upp det som ett litterärt "måste".


så sänkte jag Sovjetunionen

Så sänkte jag Sovjetunionen
Jan Kallberg

Jag har verkligen försökt förstå mig på boken. Flera gånger har jag plockat upp den och läst ett par sidor men sen inte kommit längre. JK har skrivit en tankelek - om hur han som pojke bestämmer sig för att sänka Sovjetunionen - och hur han sedan lyckas med det. Till sin hjälp har han bland annat påven, Ronald Reagan och Lecek Janitorowski. Han blandar här en konventionell verklighet med fantastiska moment och fiktiva personer som uppträder som om de vore verkliga. Gränser suddas ut.

Boken är yvig och rotad i svenskt sjuttio- åttiotal. Mycket av det jag har glömt ser jag här och påminns om. Karin Söder! C. E. Hermansson! Boken är bra på att påminna läsaren om att det fanns ett rike som hette Sovjetunionen och att det låg mycket nära Svierige.

JK lyckats förmedla en tidskänsla (son tidskänsla?) och med den som utgångspunkt skrivs denna skröna som, om man är snäll kan läsa som en tes som drivs i bevis, om man är mindre snäll kan säga är ett kaos av personliga åsikter och skrivglädje. JK blandar in exempelvis citat och bilder och litegrann ger boken en känsla av att vara en management-bok.

Jag känner mig lite torr och tråkig när jag läser den här boken. Kanske är jag lite för konventionell? Ser jag inte bokens storhet? Kanske har jag aldrig känt ett tillräckligt stor aktiv motvilja mot Sovjetunionen?  Boken är synnerligen ideologisk. 

JK har en bakgrund som debattör och bokens marknadsföring förtjänar en extra kommentar och en tanke. JK har valt att lansera boken baklänges - han gav först ut den som e-bok, sedan i pocket, sedan som fildelad. Det gör boken tämligen unik, även på detta sätt.

Roms vatten

Roms vatten
Maud Webster


MW har skrivit en fantastisk bok om Rom - allt på temat Roms vatten. Jag har svårt att släppa boken när jag väl har satt tänderna i den och jag börjar längta intensivt till Rom.  Boken är uppdelad i två delar - dels en faktadel, dels en ambitiös promenad-guide.

Fakta-delen (jag använder benämningen i brist på bättre) är uppdelad i fem kapitel: ett om" vatten under broarna" (om Tibern), ett om "ljusa och mörka vatten" (om källor och kloaker), nästa om "akvedukterna", näst sista om "vatten till övers" (om spektakulärt vattenanvändande) och det sista om "fontänernas huvudstad".

Boken är välskriven och jag avundas henne den förmåga hon besitter att skriva underhållande om något som faktiskt skulle kunna vara rätt tråkigt. Istället väcker boken helt andra känslor - och insikter - hos mig. Som det där med Roms sju kullar. Under den period jag bodde i Rom letade jag efter de sju kullarna. Jag hittade massor med kullar, men jag kunde inte förstå hur romarna kunde få dem till just sju. Här förklarar MW hur kullarna var än mer markerade för tvåtusen år sedan eftersom markhöjden har varit betydande (upp till 20 meter!!).

Jag blir också imponerad av Rom som stad och romarriket som civilisation. Liksom de flesta har jag väl ibland ägnat en flyktig tanke åt vatten&avlopp: typ att det skulle vara svårt att klara sig utan systemen. Men de är liksom för stora för att jag ska göra något annat än att ta dem för givna. När jag läser MW börjar jag plötsligt fundera på var vattnet i Linköping kommer ifrån och hur avloppsvattnet tas om hand. Hur har man byggt upp systemet? Vad kan det leda till? Och, i nästa steg, blir jag så imponerad av att romarna fick ett så stort tekniskt system att fundera under så lång tid.  Jag tänker att det måste vara ett kännetecken för en civilisation att det kan bygga upp och underhålla stora tekniska system som kräver arbetsdelning. På så sätt får jag en glimt av en del av den romerska civilisationen och förstår en hel del mer om dess komplexitet.

Jag har varit så mycket i Rom att jag för länge sedan glömt bort dess kulturgeografi. Varför ligger Rom där det ligger och vad är det som påverkat Rom att utvecklats som det gjort? En viktig del av svaret är floden Tibern som för dagens resenär framstår som en parantes. Floden flyter fram, trög och grå, mellan höga murar och dess enda funktion tycks vara att utgöra en gräns, fysiskt och kulturellt, till Trastevere. I den här boken påminns man om att Tibern är en förutsättning för Rom - och också stadens värsta fiende (bortsett, möjligtvis, från barbarerna). MW visar förtjänstfullt hur romarna nyttjat och utnyttjat Tibern.

Jag gillar verkligen den här boken och den fyller förtjänstfullt sin plats i
min Rom-samling. Men glöm inte Lundins bok Om Rom och hans kapitel om vattnet i Rom! Skildringarna och språkdräkterna kompletterar varandra fint. Inte minst hans skildring av trappist-munkarna ger en pusselbit till om vatttnet i Rom.

Det enda jag verkligen, verkligen saknar i den här boken är ett rejält register. Jag skulle vilja kunna slå upp påvar och gator. I nästa upplaga, kanske?



Andra röster om Roms vatten

"Släcker kunskapstörst men går inte på djupet"
Lars Lönnroth/SvD

Roms vatten" från i fjol är inte bara en genomarbetad volym om sötvattnet i Rom från antiken till i dag.
Karina Sundkvist/Piteåtidningen

"Det här är sann läsunderhållning för Roms alla vänner i Sverige."
Ola Persson/Italienspecialisten

bokfemma: valfri

SIsta bokfemman och jag tror väl inte att jag är ensam om att tycka att det är lite vemodigt....

Veckans tema för Bokfemman är valfritt. Nämn 5 böcker på valfritt tema.

Jag gör en liten kupp och skriver en bokfemma om bästa bokfemmorna!

1. vecka 45: middagsbjudning karaktärer. Detta är den bokfemma jag grubblat mest över och som satt igång min fantasi mest.

2. vecka 11: samtidsromaner. En otroligt svår och en som har lämnat spår i mig. Hur gör man egentligen? Vad är egentligen en samtidsroman?

3. vecka 10: favorittema. Det är den bokfemma som, tror jag, är allra mest avslöjande och jag blev positivt överraskad vad strort spektrat av teman är!

4. vecka 18: dåliga böcker. Det var så roligt att se alla andras listor!

5. vecka 44: drömvärld. Jag hade svårt att svara på den och tvingades för mig själv skilja på vad som händer i boken och den miljö författaren målar upp.


Med detta har jag besvarat den allra sista bokfemman! Jag tröstar mig med att jag i alla fall inte hunnit besvara alla - än. Tack Malin!

olästa böcker - den ultimata bekännelsen A - M

Här är min lista på olästa böcker. Efter Camillas inlägg härrom dagen bestämde jag mig för att det börjar bli dax att räkna och jag tröttnade - för idag - när jag kom till M. Jag har bara räknat skönlitteratur (jag räknar bort dramatik, facklitteratur, barn- och ungdomslitteratur och skönlitteratur på andra språk än svenska. danska, norska eller engelska). Jag har - eller tänker skaffa mig en princip om att inte ha mer än 20% oläst.

Jag har just nu i min bokhylla 411 skönlitterära böcker som börjar på A till M. Av dem har jag inte läst 78 böcker. Jag återkommer såsmånigom med funderingar på vilka jag inte läst och varför, men för tillfället nöjer jag mig med att konstatera att av dessa böcker har jag läst 82 procent. Om någon har ett förslag på någon av dessa böcker jag absolut borde läsa är det bara att hojta till! 


A

Kappseglingen -  abraham

Hårt väder till havs -  adlard

Pestkungens legend -  andersson

Dagbok från upphärad

The eleveth commander - archer

Pride and predjudice - austen

Persuation - austen

Ansfield park  - Austen

The new york triology - auster


B

Harpsundsmordet - balderson

Statsrådets verk- balderson

Fiender - bashevis

Birds without wings - bernieres

Lorna doone - blackmore

En torr vit årtid - brink


C

Den fjerde regeln - caldwell (på norska)

Macao - carney

Waiting for the morning train - catton

Don Quiiote
Drömspår - chatwin

i patagonien- chatwin

Problems at pollensa bay - Christie

Fanny hill - Cleland

By the river Pietra.... Coelho

Elva minuter - Coelho

Möte med rama - clark


D

The collected short stories of... Dahl

The jewel that was ours - dexter

Två städer - dickens

Häxgropen - dickinsson


E

Rosens namn -  Eco

4xEdelfeldt

Herrarna I skogen - ekman

Humoreller - ekroth

Boken om blaqnche och marie - enqvist

Kapten nemos bibliotek - enqvist


F

Under skinnet - faber

Olivia joules - fielding

The hammer of eden - follett

Howards end - forster


Cranford - Gaskell

What came before he shot her - George

Neuromancer - Gibson

Min gyllene väg från Samarkand -

The claudious novels - graves

Reser med moster - greene

Hjärtljud - gröndahl

Tystnad I oktober - gröndahl

Snow falling on cedars - guterson


H

Airport - Hailey

Psalm vid resans slut - Fosnes Hansen

Imperium - Harris

God morgon midnatt - Hill

En ska bort - Hinze

A thousand splendid suns - hosseini

High fedelity - hornby

The hunchback of notre dame - hugo

Vad jag älskade - hustvedt


I

Until I find you - irving

The remains of the day -


J

A certain justice - james

Unnatural causes - james

Partrait of the artist - joyce


K

Upptäckaren + 2 dealr till - Kjaerstad

Psykopaten - koontz


Vem väntar på vinden - Lang

Flickan som lekte med elden - Larsson

Ljuvaste dröm - lessing

Ludlum - uppdrag matarese


M

Hej lättja

Matilde - mariotti

Romanitas - mcdougall

Kärlekens raseri - mcevean

En familjeangelägenhet -

Duell i gryningen - lars molin

Kafka on the shore - murakami


En ros åt Lotta

En ros åt Lotta
Merri Vik


Den här boken kommer direkt efter rakt i plurret Lotta och Lotta är kvar i Stockholm och jobbar som vårdbiträde. Hon hjälper till att ordna en loppmarknad och förnärmar inte en, utan två, moderna konstnärer. Hon och Paul tar ett steg närmare ett liv tillsammans. Och Lotta börjar närma sig ett beslut om framtiden.


Det var vilsamt att vara på plats i historien redan.  När jag lämnade Lotta sist var hon också här. Dråpligast var när Lotta ska färga ögonbrynen (hakan) och hur hon löser detta problem.


Som vanligt är det svårt att skriva om Lotta-böckerna - de ska upplevas!


Jag kan stolt konstatera...



Jag är för övrigt nördigare än
*Malin*. Och det är jag stolt över!

Harens år

Harens år
Arto Paasilinna


Detta är en pärla. Hade det inte låtit så nedsättande skulle jag vilja beskriva det här som en feel-good bok. Huvudpersonen Vatanen, desillusionerad journalist, blir medskyldig till en påkörd hare. Istället för att köra vidare lämnar han helt enkelt sitt liv och går rätt ut i terränglådan. Titeln "harens år" syftar följaktligen inte på kinesiska år, utan på det år 1975 som som Vatanen tillbringar som lösdrivare/diversearbetare med en hare som sällskap.


Vatonen gör det man bara inte får göra - att bara överge sitt liv. Och det går! Överallt genom Finland dit Vatanen kommer träffar han människor som är generösa och mänskliga. Han träffar på några av den andra sorten med, men inte alltid bland dem man skulle kunna vänta sig.


AP berättar skrönor och han låter oss se det finska samhället i ögonvrån (jämför samtidsroman!). Med en öm hand, och med bra grepp om språket lotsar han oss genom den rakt kornologiska berättelsen. Det här är en sådan bok man vill plocka upp och bara njuta av. Rekommenderas verkligen!



Andra röster om harens år:

"Dock känns det ibland som att Vatanen blir lite överdrivet duktig i allting."
Gocke/bokrecension

"...ett fullständigt galet äventyr som bland mycket annat inkluderar en överarbetad bulldozerförare som löper amok och efter att ha totalskövlat ett provisoriskt tältläger avslutar med att parkera sitt fordon mitt ute i en sjö"
författare oklar

"Boken som enligt mig var ganska flummig var även seriös."
Joakim/bokbloggen

Cherry Ames vid flyget

Cherry Ames vid flyget
Helen Wells

Den här boken kommer direkt efter Cherry Ames översköterska men det märks inte. Det finns inte en koppling till hennes erfarenheter från krigssjukhuset. Nu utbildas Cherry till flygambulanssköterska i krig och stationeras till England.


Böckerna om CA innehåller ett myller av människor. Många av dem har vi lärt känna första gången vid Spencer. Jag känner hela tiden att jag borde ha bättre koll. Detta till trots finns det i den här boken inte en referens till tidigare äventyr. Man tycker att hon borde ha mycket nytta av sina tidigare erfarenheter vid ett krigssjukhus?

Jag är förvånad över vad bra boken är. Cherrys bilder av krigets England stämmer bra överrens med min förförståelse. Och jag kan vända på historien: hur upplever lokalbefolkningen de till synes rika amerikanerna på flygbasen? Kan de förstå att amerikanerna jobbar hårt även om de nån gång då och då har tillgång till tuggummi och stek?

Cherry har också ett mysterium att lösa med den söta storögda flickan Muriels fader som misstänks vara tysk spion. Den historien är enbart fånig.


Stockholmssägner

Stockholmssägner
Danny Wattin


Åh, vilken bok! Varför, varför är den inte längre! Det här är årets främsta kandidat till titeln årets mest oväntade favoritbok. DW har gjort ett antal novelletter som passar ihop om man tittar på dem ur ögonvrån. DW skidrar personer i ett Stockholm som delvis är vårt eget och han ger ett helt nytt perspektiv på gud och livet och samtidigt ger han oss en tankeväckande bild på
vår samtid.


Jag tänker på boken, jag har till och med skissat en mindmap för att försöka förstå hur berättelserna hänger ihop. Ett par ord på baksidan, att berättelserna är short-cuts inspirerad, får mig att leta efter kopplingar. Och år Eva i berättelsen om xx samma som Eva i berättelsen om xx?  

Boken stannar hos mig även sedan jag läst ut boken sedan länge. Jag behöver väl knappast nämna att jag verkligen slukade den? Det här är en bok som speglar vår samtid. Och som sedan kan ge en bild av vad som kanske utmärker vår tid. På så sätt kan boken ge en tankeställare om det för givet tagna i vår tid.

Mer om boken, till exempel ett extra kapitel, finns här. Blaskan har skrivit om boken, så också exempelvis Hovberg.


läs den!

Cherry Ames - översköterska

Cerry Ames - överssköterska
Helen Wells

Sist jag lämnade Cherry Ames hade hon precis lämnat tiden som provelev vid Spencers och nu, ett tu tre -är hon översköterska. Det är vådan av att missa ett par böcker i mitten när man läser.


Cherry Ames är fortfarande ung men blir här utsedd till översköterska på prov. Långt ifrån vardagen på ett ordinärt sjukhus befinner hon sig här på ett fältsjukhus en bit från fronten.


Mest intressant är hur kriget skildras och sjuksköterskornas (läs kvinnornas) roll i det. Cherry Ames och hennes sjuksköterskor är inte bara sjuksköterskor, de är även soldater. Och det upprepas gång på gång i boken. Det syns också i hur de har dubbla ranger - dels medicinska (det är skillnad på sjukskötare, sjuksköterskor, översköterska, läkare) dels den militära (nu har jag lärt mig att en överste står över en major i rang. Och självklart är det en läkare som är major medan en översköterska får nöja sig med att vara löjtnant). I boken får vi lära oss att kvinnor har en roll att fylla i kriget, och det är en viktig roll. På så sätt försöker boken förstärka sjuksköterskeyrkets professionalism.


Boken kan läsas som ett samtidsdokument. Dels i hur man försöker höja sjuksköterskeyrkets status och kopplingen till kriget (även sjuksköterskor är soldater), dels i skildringen av fienden, japsen, som framställs som omänsklig.


Boken tar också upp vådan av att vara ung och söt men samtidigt kompetent, vilket gjorde mig mycket glad.



Boken är spännande och jag tror att HW har gjort efterforskningar för att skildra händelserna på den tropiska ön så bra som möjligt.


på tunn is

På tunn is
Jenny Diski


Om ni har följt min blogg ett tag vet ni att jag gillar Jenny Diski. JD har varit författare länge, men efter vad jag förstår är det här är det här hennes stora genombrottsbok. Och efter vad jag förstår är det här första boken som är självbiografisk.


På tunn is har två historier, varav den ena är kronologisk. För det första får vi följa JD till Antarktis. Svårigheterna att ens få lov att åka till Antarktis skildras exempelvis. Referensen till titeln är uppenbar - även om isen knappast kännetecknas av att vara tunn.


Den andra historien är hur hennes förhållande till sin barndom, om än inte förändras, så i alla fall högst motvilligt hanteras. JDs barndom tycks ha varit fasansfull. Och JDs reaktion är dels periodvisa depressioner, dels totalt ointresse. När boken börjar vet inte JD om hennes mamma är levande eller död. Och hon bryr sig inte heller, till skillnad från dottern, som har ett behov av att ha en mormor. Mot JDs vilja efterforskar dottern mormodern och JD gör ett par intervjuer med granntanterna i huset där hon växte upp. Vi förstår att hennes barndom till stor del var att gå på tunn is.


I de senare böckerna renodlas och finslipas det som är "diskiskt": motviljan att resa, förmågan att vara sig själv och vara sig själv nog. Att vara lat och göra så lite som möjligt. Och samtidigt vara så genomsympatisk. Detta  säreget "diskiska" är inte helt utvecklat här och det gjorde mig lite förvånad och besviken. Boken är helt enkelt mycket mer konventionell än exempelvis resa på tåg.


Boken är läsvärd. Jag har längtat så efter att läsa den här boken - den var inte lätt att få tag på - och jag borde förstått att det var upplagt för ett sting av besvikelse. Jag vill ha mer!




Andra röster om på tunn is

"När jag läser den här boken tvingas jag ofta stanna upp, för den sätter den igång tankar i mej, mina tankar och mina minnen som jag måste tänka klart innan jag kan fortsätta."
Cornelia läser

"Jag tycker dock hon lyckas beskriva resande på ett bra sätt, för det är det inte så man gör: blandar de nya upplevelserna med sina egna funderingar?"
Camillas boklåda

"Detta sagt så är det här ett riktigt intressant upplägg som faktiskt påminner mig en smula om Stridsbergs Happy Sally, i stil såväl som innehåll; [...]"
Katafonteolog

Författarens tolkning

För två år sedan - det vill säga före bokidioten - läste jag en spännande, faktaspäckad och bra bok om Vesuvius utbrott och livet i Pompeii. Boken heter Pompeii och skriven av Robert Harris. Jag förstod plötsligt att romarriket var en civilisation och att den byggde på avancerad arbetsdelning: vi ser utbrottet och dess föraningar genom en akveduktskötares ögon.

I gårdagens Corren recenserades RHs senaste bok och i samband med det fick han också frågan om varför han skrev boken Pompeii. Han berättade att han ville skriva om teknologin i USA och att han gjorde det genom att skriva om akvedukterna i romartidens Campanien! 

Jag är inte säker på att RHs förklaring gör mig klokare, men i vart fall gör den mig ödmjukare: även om jag tycker mig ha förstått en bok finns det andra tolkningar. Bland annat den i författarens huvud. 

bokfemman: samtidsroman


Veckans tema är svensk samtidsroman. Nämn din topp 5.

Detta är en svår bokfemma. Och jag gillar *Malins* framing, med de fem reglerna.

Romanens handling ska utspelas i Sverige under ett år i början av 2000-talet
Persongalleriet ska spänna över flera generationer
Det ska inte vara en deckare

Det ska förekomma en kärlekshistoria - gärna en okonventionell sådan
Minst ett av de tio budorden ska överträdas



Och jag kan faktiskt inte komma på en enda bok som uppfyller alla dessa  - och som dessutom är bra! Den här gången blir min bokfemma en process snarare än en produkt. Men jag hittar minst fem samtidsromaner!

Jag utgick från de böcker jag bloggat om (153 st), tog bort de som var inte var romaner eller som utspelar sig utomlands (46 kvar). Sen justerade jag för serier (Lotta, Sventon, statsrådet: 31 böcker kvar) och böcker som utspelar sig märkbart långt tillbaka i tiden eller är SF (här rök ex. dr Glas och Enheten). På detta sätt kom jag att sitta med en lista med 23 böcker - och många av dem har jag verkligen inte tyckt om (små citroner gula, fågelbovägen 32, mandelkärnan, försvinnarna, nu vill jag sjunga dig milda sånger tex).   

Så långt kommen satt jag med en lista med 17 böcker och en tanke om vad det egentligen är som jag söker i en samtidsroman. Är en samtidsroman detsamma som en generationsroman?

Och, bortsett från tidsdimensionen - den geografiska dimensionen. Vad tänker jag mig att det ska innebära att en bok är svensk? Jag vänder mig mot skildringar av det partikulära (som exempelvis Sverige-skildringen i nu vill jag sjunga dig milda sånger). Men hur skildrar man vardagen? Och hur fångar man den vardagen på ett sätt så det berör? Kan en bok bara handla om samtiden (tänker på Gardells nu går en dag från vårt liv...) eller är samtiden, det jag vill fånga, bara en fond till en annan berättelse?

Mycket av det som är charmligt i Cherry Ames, Ture Sventon eller Lotta är tidstypiska stämningar. Jag tror inte att de är skrivna för att fånga detta: snarare är det oreflekterade här och nu som är en del av charmen.

Danny Wattin, i Stockholmssägner, har på många sätt fångat in tidsandan. En annan del av tidsandan fångar Eva Dahlgren i detta är inte jag. Svelands Bitterfittan fångar en aspekt av tidsandan - för en specifik målgrupp. En specialkategori av samtidsskildringar är genom den utomståendes ögon. Hit hör inte bara ett öga rött utan också tätt intill dagarna.

Jag tror att dit jag vill komma är att det är svårt att hitta den ultimata samtidsromanen. Kanske är den inte skriven (hur ser åttiotalets samtidsroman ut? hur ser den amerikanska samtidsromanen ut?) - än. Kanske är det svenska precis som programmet sommar i P1 - inte en bild utan flera. Men om man skulle ge en Erasmus-student en roman som speglar det svenska, vilken skulle man nämna då?  

Ryck en bok

Jag har sett den här lite var stans de senaste veckorna. I väntan på veckans bokfemma kommer här mitt bidrag:

Ryck närmaste bok i din omgivning.
2. Slå upp sidan 23.
3. Leta upp den femte meningen på den sidan.
4. Posta meningen i din blogg tillsammans med dessa instruktioner.
5. Lägg gärna till bokens titel och författare.

suppose you were popped into a tribe so far back in the jungle that they have never seen shoes

Någon som kan gissa? Ledtråd: boken införskaffades 5 januari i år.

bokfemman: glädje

Den här bokfemman har följt mig nu i fjorton dagar. Den har fått mig att tänka till, och, rent egoistiskt, det är därför jag gör bokfemman. För att få input för att reflektera över mitt eget läsande.

Bokfemmans tema var glädje, närmare bestämt


Veckans tema är glädje. Nämn din topp 5 som du tycker berör ämnet.



Min första tanke var att hitta och lista fem böcker som gör mig glad. Jag var halvvägs igenom den listan när ajg insåg att det är inte den här bokfemman jag vill skriva. Jag vill hitta fem böcker som ger mig perspektiv på känslan glädje. Jag tänkte att det var väl snabbt gjort, men tji fick jag. Efter två veckors grubblerier har jag fortfarande bara en titel på min lista, nämligen boken Will Fergusons LyckaTM. Genom en tanke "hur skulle världen se ut om alla bleve lyckliga" får man en bättre förståelse av känslan glädje. Men med undantag av detta har jag faktiskt inte kunnat komma på några andra böcker. Är det för tråkigt att skriva om glädje? Saknas det behov av att reflektera över den åtråvärda känslan? Är det systematiskt att det är så lätt att hitta böcker om hur man ska bli lycklig men så få böcker om känslan som sådan?


Dubletter

I år har jag lite mer seriöst försökt bättra på mina samlingar av några bokserier. Som en konsekvens har jag också lyckats samla på mig ett par dubletter. Så, är det någon som är i behov av följande böcker är det bra att hojta till! Givetvis får ni dem för mitt inköpspris plus porto.


Det finns en särskild plats i HELVETET för kvinnor som inte hjälper varandra - 8mars-inlägg

Det finns en särskild plats i HELVETET för kvinnor som inte hjälper varandra
Liza Marklund och Lotta Snickare


LM och LS, som bland annat är doktorand i ledarskap, har skrivit en storsäljare som ett utalande av Madeleine Albright har fått ge namn åt. De har byggt upp boken kring påståenden som de falsifierar (tex jamen alla vill faktiskt ha jämställdhet) och minröjare (tex det finns tre strategier för kvinnor att hantera ojämställdheten i samhället. fundera över vilken strategi som är din) samt exempel ur sina egna liv som de kallar mitt livs novell.

Jag gillade inte boken. Tvärtom blev jag faktiskt riktigt irriterad på den. För att förklara varför jag inte gillade boken vill jag berätta en rolig historia först. Detta är typisk forsknings-nörderi, men stå ut!

There was a train going north from England into Scotland, and in it were a Statistician, a Physicist and a Mathematician. Just after they passed the border into Scotland (with a sign up saying `You are now Entering Scotland') they looked out of the window and saw a black sheep in a field.

`Aha!' said the Statistician. `All Scottish Sheep are black.'

`Oh no', said the Physicist. `SOME Scottish sheep are black. Isn't that so?', turning to the Mathematician.

`I fear, gentlemen', said the Mathematician, `that you both go far beyond the data. All that can be said, and that with grave reservations, is that there exists in Scotland a field, in which there exists a sheep, AT LEAST ONE SIDE OF WHICH IS BLACK'.


För mig berättar LM&LS om de svarta får de har sett som är svarta på en sida. De är tendensiösa och övergeneraliserar. De berättar anekdoter för att bekräfta sina hypoteser. Och presenterar dem sedan som sanningar.

För att förklara vad jag menar plockar jag ett exempel från sid 53-54: "Undersökningar visar att kvinnor som skiljt sig får det svårare ekonomiskt men mår bättre psykiskt. Det totalt omvända gäller för männen. Män kan krossas av en skilsmässa. De går under av missbruk eller sjukdom eller depression."

LM&LS hänvisar till undersökningar (oklart vilka) som visar att det finns skillnader mellan kvinnor och män efter skilsmässor. De talar inte om vilka undersökningar de talar om, men jag har svårt att tänka mig att de författarna skulle hålla med om påståendet "det totalt omvända gäller för männen". LM&LS säger att alla får är svarta (=alla kvinnor får det svårare ekonomiskt men bättre psykiskt). Jag har svårt att tro att det är så uppdelat - det finns kvinnor som får det bättre ekonomiskt eller svårare psykiskt. De har helt enkelt inte underlag för att säga att "alla får är svarta". På motsvarande sätt skulle jag vilja vända mig mot utsagan "De går under av missbruk eller sjukdom eller depression." Jag har ganska lätt för att hitta motbevis. Jag tror, jag är övertygad, om att det liger en hel del i det de säger. Men den här boken kommer nog att frälsa bara de redan frälsta. Och ge många en känsla av aha! så det är därför!

Jag är allergisk mot övergeneraliseringar och tendensiösa slutsatser. Mest ilsk blir jag när det är någon som gör så här på ett område som jag finner angeläget. Och mäns och kvinnors olika situation på arbetmarknaden - och i livet i övrigt - tycker jag är angeläget. Synd bara att de gör ett så dåligt jobb att jag blir på min vakt istället för att köpa argumentationen. Jag vill inte kasta ut babyn med badvattnet. Men jag läser nog om "
under det rosa täcket" istället.


* källa: http://everything2.com/?node_id=774307. Vilka vetenskapsmän som sätts i vilka roller beror självklart på vilket ursprung man själv har.


Andra röster om Det finns en särskild plats i himlen för kvinnor som inte hjälper varandra:

"kvinnornas nya karriärbibel"
SalongK

"En skrämmande bok även om jag skrattade åt vissa av texterna."
Tokiga tankar

"När Liza och Lotta blir alltför strategiska för min karriärsmätta soffa-och-filt-hjärna roar jag mig åt att skratta åt Monica Hellströms fantastiskt roliga illustrationer - love!"
Karin Långström Vinge

Ture Sventon i Venedig

Ture Sventon i Venedig
Åke Holmberg


Det här är den sista Ture Sventon-boken. Den kom samma år som jag föddes. Jag beundrar ÅHs sätt att skriva. Det är så elegant och underfundigt. Nog för att storyn är riktad till barn, men språket har mycket att ge även en vuxen läsare.

För övrigt kan tilläggas att detta är en Ture Sventon helt utan kylskåp, flygande mattor och temlor men med en och annan italienare, blixtmönstrade sjuttiotalsbyxor och bläckfisksoppa på burk.

Vanessas förbannelse

Vanessas förbannelse
R L Stine


Jag älskade skräckböcker som barn. Så när jag för femton spänn kunde lägga vantarna på något som av omslaget att döma är B-skräckis för tweenies slog jag till.

Vanessas förbannelse, som ingår i serien kalla kårar (läs mer på
www.damm.se!) vänder sig till 9-12 åringar - huvudpersonen än 12 år. Fem-böckerna är avancerad läsning i jämförelse, och jag tror att en läsovan nioåring tycker den här är spännande. Det är korta kapitel, stycken som bara är en eller ett par rader långa. Varje kapitel slutar med en cliff-hanger. Jag gjorde en lix-beräkning som avslöjade ett lix på 32.  Historien då? Ja, läskig var den inte. Den bygger på vanlig skräckfilms-dramaturgi. Som vanligt i barnböcker som riktar sig till barn i den här åldern är  föräldrarna frånvarande - ibland fysiskt och ibland i tanken.

listan på köpta böcker växer snabbare än listan på lästa

Vid årsskiftet startade jag att skriva upp vilka böcker jag köper i ett försök att, om än dock inte begränsa, så i alla fall hålla koll på hur många böcker jag köper.

Jag köper ganska mycket böcker. Nu visar
listan på köpta böcker på 83 böcker inköpta i år. Och listan på lästa böcker stannar på blygsamma 26. Min bokintresserade granne förespråkar en margional på 20% - alltså att för var fjärde bok man läser har man en köpt oläst. Min marginal är pinsamt mycket högre.

Bokrean blir för mig, som föredrar pocket, oftast en besvikelse. De skönlitterära böcker som finns med på rean är (a) inbundna och (b) äger jag dem redan. Om jag tycker de är bra. Bokrean, tror jag, är nog betydligt roligare för alla som föredrar inbundet framför pocket.

Men nu har jag hittat en bokrea som jag kommer att sukta efter i januari nästa år - Åhléns här i Linköping har undanskymt utförsäljning av pocket! Och det är bra pocket! Jag kom därifrån tolv oläsa böcker rikare (för femton kronor styck) och ytterligare lika många av mina favoriter att ge bort.

Finna flow - Mihaly Csikszentmihalyi.
Nödvändigheten i att dansa - Kerstin Thorvall.
4xEdelfeldt
alla vilda - Birgitta Stenberg. 
Harens år - Arto Paasilinna.
Stockholmssägner - Danny Wattin.
Akta er killar... - Linda Skugge. 
Vanessas förbannelse - ER L Stine.
Här är ditt liv - John O'Farrell.
Mannen med oxhjärtat - Inger Frimansson.
Powerbook -Jeanette Winterson.
Himmel och helvete - Terese Cristiansson.

bokfemman: favorittema

*Malin* har slagit huvudet på spiken. Igen. Den här gången tvingar hon oss att bekänna färg.

Nämn din topp 5 av böcker som innehåller ditt favoritämne/tema




Jag är kanske inte direkt stolt över mitt hemliga favorittema. Jag kan önska att jag hade lite noblare favoriter, men jag kommer ut ur garderoben och erkänner: jag har svårt att inte plocka upp en bok som handlar om mentalsjukhus. Det är en sluten värld och en värld som står på gränsen till det tillåtna, där vanliga regler inte gäller.  En del författare skriver om denna värld på ett avdramatiserande sätt (Kerstin Thorvall), andra på ett nästan romantiserande sätt (Jenny Diski).

1. Ingen dans på rosor - Joanne Green. Denna skildring ör avdramatiserande och samtidigt tankeväckande. Jag får en föraning om hur det kan tänkas vara att vara schizofren.
2. Gökboet - Ken Kensey. Den klassiska skildringen som Jenny Diski tar avstamp i när hon ska skildra sin tid på psykiatrisk klinik.
3. Glaskupan - Sylvia Plath. Hennes självbiografiska skildring som hon själv skämdes över.
4. Patient 67 - Dennis Lehane. Otroligt spännande och med den djupa otäcka maggropskänslan - hur vet man vem som hör hemma innanför och utanför murarna?
5. Rachels holiday - Marian Keyes. Jag vet att det inte är ett mentalsjukhus utan ett behandlingshem, men grundkonceptet är detsamma.

Kan passa på att tipsa om Pis anarkiska bokfemma från i höstas som ju har vissa drag gemensam med min.

tack Belgarion!

Nu ligger två fina fem-böcker, den första fina utgåvan från femtiotalet i översättning av Ingegärd Lindström brevid mig! Tack Belgarion! Listan på eftersökta böcker har blivit kortare ånyo!

born to run - the unseen photos

Born to run - the unseen photos
Eric Meola


Fotoböcker är en genre för sig. Den här boken innehåller i stort bilder från EMs fotosession med Bruce Springsteen inför omslaget till dennes LP born to run från 1975. Bakgrund till sessionen kan man läsa om
här

Bilderna är fantastiska. EM har verkligen lyckats fånga något av den tidiga BS, som ju senare marknadsfördes på ett helt annat sätt. Den BS vi ser här är ung (inte ens 25) och något av en jesus-gestalt. Det är något oskuldsfullt över bilderna och vi kommer honom nära. En del av texterna till låtarna på Born to run är med i boken och jag slås av hur ung han var, hur länge sedan det var han sjöng de här låtarna. Jag börjar fundera på hur det måste kännas att framföra de här låtarna nu, över trettio år senare, höra att det är de här gamla låtarna publiken gillar mest, att kunna stå för det låtarna handlar om.

Den här boken är för BS-fantaster. Mig gav den en dimension extra. Och en lust att damma av  gamla born to run igen.
 image34image35