Skuld

Skuld
Karin Alvtegen


Jag slukade den här boken under stigande irritation. Bättre än så här kan KA! Jag tycker att historien är onödigt komplicerad och det finns ett par luckor. Det KA gjorde så bra i skam, att sätta sig in i andra människors känslor och hur känslorna påverkar deras agerande, saknas nästan helt och hållet här. Nu tycker jag bara det blev ytterligare en dussindeckare. Läs
saknad istället.

Priset på vatten i Finistère

Priset på vatten i Finistère
Bodil Malmsten

Var ska jag börja? Vad är egentligen det här en bok om? På ytan är det här en bok om Finistère, om att flytta till Finistère, om att uppleva Finistère. Att beskriva boken på det här sättet är att orättvist jämföra den med Peter Mayles ett år i Provence.

På ett annat plan är det flykten från Sverige. Man vet vad man lämnar men inte vad man kommer till. Får man lov att göra så när man är 55+?

På ett plan handlar det om skrivkramp, om författarens ökande ångest över att skriva en bok som ska finnas (komma ut) men som bara inte finns. Detta tema blir mer och mer uttalat när boken börjar närma sig sitt slut.  

På ett annat plan handlar det om att anlägga en trädgård. En stor del av boken handlar om hoppstenar, mullvadar, pioner, krokusar, tulpaner och därmed blir även priset på vatten i Finistère viktigt. Och titeln tycker jag är underbar.

På ett plan är själva behållningen att få höra BMs röst i huvudet, så som hon talade i Sommar, att få njuta av hennes språkliga fantasi som vänder på en mening och lyckas utan att säga emot sig själv. BMs språk är bra. Det är njutart.

Som ni ser uppfattar jag boken som splittrad. Fast jag inte kan lägga boken ifrån mig undrar jag varför jag läser boken. Det känns konstigt. Driver hon med mig?

Ett sätt att se på boken är att BM vill beskriva sin upplevelse av Finistère men att beskriva det vackra, det lyckliga, låter sig inte göras (som hon själv skriver i boken). Genom att beskriva sin nästintill idylliska liv i Finistère och i sin trädgård mot en fond av skrivkramp och vardagliga gruskorn, tillåter hon oss att se det idylliska. När hon beskriver ur hon vattnar sin trädgård under stigande stress (jag borde egentligen skriva nu...) kan vi också se hur underbart hon upplever sin trädgård.

En återkommande reflektion i mina komentarer om böcker är frågan var börjar fiktionen och var slutar författaren? Ända till slutet var jag övertygad om att BM är huvudpersonen i sin bok. Ända till hon dementerar det. När ajg slår ihop boken är det det som stannar kvar. Handlar det inte om BM? Vad innebär det för vad jag har läst? Är det mindre intressant om det inte i detalj är självupplevt?  

litterär kanon

Det är nog få ord i bok-sammanhang som är så laddade som just ordet litterär kanon. Snabbt kommer man in på frågor som vem väljer och varför. Trots det finns det litterära kanon. Den må vara abstrakt, men det håller samman ett samhälle, eller ett sammanhang. Jag tror att det som håller samman discipliner (i betydelsen universitetsämnen), är dess litterära kanon. Den visar att vi har  en gemensam referensram.

Nu (och jag är ett par dagar sen) har vi det där med en litterär kanon för småbarn som de har på Skogåsskolan. Genom att (som i DN) välja att beskriva den som en litterär kanon har man på en gång kontexualiserat den. Med ryggmärgen reagerar jag på att man väljer att styra på detta sätt, att man bestämmer vad som är god smak. Och jag blir lite beymrad över var läsglädjen tar vägen. För i motsats till vad som förs fram i
intervjun i DN  tror jag ibland det är viktigare att läsa än att läsa rätt.

Jag har tillbringat ett år i italiensk skola. I deras högstadium/gymnasium läser man över fem år, förutom dikter och en och annan novell två böcker. Dantes den gudomliga komedin och Manzonis de trolovade (i promessi sposi). Rad för rad, sida för sida, analyseras dessa böcker.

Jag lärde mig mycket mer om de trolovade och den kontext den skrivits i. Men jag fick ingen läsglädje. Och när jag pratade med mina klasskamrater saknade de läsglädje. Läsningen var ett skolämne. Att läsa gjorde man i skolan.

Det är ett långt steg mellan en litterär kanon och den syn på läsning jag stötte på i Italien. Jag tycker att listor på bra böcker är en bra idé. Än bättre om man har möjlighet att förstå varför boken är utvald. Listan i sig (så länge den får ifrågasättas) är inget problem. Problemen och möjligheterna kan uppstå i hur vi använder oss av listan. Ser vi den som inspiration och vägledning eller som ett facit på god smak? 

Malins bokfemma

Ville bara slå ett slag för Malins bokfemma! Varje vecka kommer en ny kort-lista på boktemat. Hittils har hon hunnit med:

Nämn 5 böcker som har haft stor betydelse för din läsning eller "varför jag blev en bokmal".

Vilka 5 böcker tycker du ska finnas med på en lista över böcker man bör ha läst innan man dör?

Vilka är de 5 mest annorlunda böcker som du har läst?


Vilka är dina 5 favoriter bland historiska romaner?



Anybody out there

Anybody out there
Marian Keyes

Detta är MKs åttonde roman (tionde bok) och återigen besöker vi familjen Walsh. Familjen Walsh består lägligt nog bara av döttrar: Maggie, Claire, Rachel, Anna och Helen.

* Watermelon Claire när hon blev övergiven av sin man
* Lucy Sullivan is getting married
*  Rachels's holiday Rachel på avgiftningsklinik
* Last chance saloon
* sushi for beginners
* Angels
 Maggies äktenskapskris
* the other side of the story 
Anybody out there Annas kris

Jag gillar MK. Jag tycker om att hon tar upp en allvarlig kris, ett allvarligt problem i varje bok, sätter sig in i det och skriva om det på ett övertygande sätt. Jag gillar att hon låter huvudpersonerna växa. Jag tycker mycket om att återträffa familjen Walsh och det fantastiska: tillsammans är systrarna ett kollektiv. När de beskrivs i "sin" bok upplever de sig som den som sticker ut.  MK har en postiv syn på utveckling och de kvinnor som skildras tar sig igenom sina kriser och utvecklas genom dem. Detta är ett sympatiskt drag.

Anybody out there är tjock (som Karin skrev, äntligen en riktig MK igen!) Snäppet under sexhundra sidor. Sexhundra snabblästa, lättlästa sidor som ändå ger mersmak. Det är sällan tråkigt att läsa. Det är lätt att följa argumentationen (och det är bara ett par gånger jag anat vart hon är på väg långt innan hon kommer dit). MK är helt enkelt en helt OK skribent som gjort sin research.

På sidan 204 får vi äntligen veta vari Annas kris bottnar. Därför blir varje resonemang om vad boken handlar om, alternativa sätt att berätta historien eller brister en spoiler. Och det är lite onödigt. Jag kan inte se att boken skulle förlorat på att vi får veta det stora VARFÖR redan på baksidan. Detta är en typ av suspense som inte hjälper upp boken.

Boken utspelar sig i modemiljö. Man måste vara blind och döv och förmodligen ganska ointresserad av sin omvärld om man har missat mode-trenden. Alltså att mode har blivit rumsrent och trendigt. Alla mode-bloggar, programmet Stil i P1 etc, mycket pekar på att modevärlden är inne. MK låter också fd ur-arketypiska flumtjejen Anna jobba på ett kosmetikföretag.

På många sätt påminner den värld bokens Anna lever i Andreas värld i boken djävulen bär Prada. En värld med unga, vackra människor, mördande arbetstempo som ses som en ynnest att få ta del av, avundsjuka och djävulusiska chefer. En fråga boken skulle kunna ställa, men mer bara antyder är: vad är det som är viktigast? Livet eller jobbet?

bokmärkning efterlyses!

Jag efterlyser en bokmärkning. Om en ansvarsfull bokkedja är beredd att märka upp sina pocketböcker med denna bokmärkning är jag redo att enbart stödja dem och aldrig (nåja nästan) vara otrogen med andra bokhandlar. Jag talar om de där böckerna som man önskar att man aldrig hade läst.

Jag läser gärna skräcklitteratur (även om jag inte läst så mycket det senaste året). Jag läser gärna deckare, thrillers, kriminalromaner. Men jag vill ABSOLUT INTE läsa om barn som dör.

Innan jag blev förälder hade jag inga som helst problem med det. Jag har läst massor med dussin-litteratur med döda barn och ledsna föräldrar. Nu bojkottar jag TV-serier med döda barn och jag undviker böcker med motsvarande tema. Problemet är att det inte alltid är uppenbart från början att detta kommer att ske. Och jag förstår ju egentligen att det finns en poäng i vissa sammanhang att inte nämna det explicit på baksidestexten. Därför tycker jag att det vore bra med en varningsmärkning, ungefär som det var "förr i tiden" när man varnade känsliga tittare.

Exempel på böcker som jag skulle ge varningsmärke:
Jonellen Heckler. Under oklara omständigheter.
Stephen King. Jurtjyrkogården
Anne Tyler. The accidental tourist
Eyvind Johnson. Strändernas svall
Alice Sebold. Flickan från ovan 

Astrid LIndgren. Bröderna lejonhjärta
(vilket är ett typexempel på att de kan vara bra. Men jag vill välja själv när jag vill bli illa berörd!)

5 barnböcker man bör läsa

Eva på boktokig utmanade att skriva en lista om de fem bästa barnböckerna. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om de bästa ungdomsböckerna så nu väljer jag att komponera en ren barnbokslista. Eftersom lille A är fyra år ligger fokus på böcker som passar för just den storleken. Observera att det här inte är hans lista, utan min lista. Skulle han få bestämma skulle det finnas mer brandbilar och tåg i den här listan och bajs-boken skulle definitivt finnas med.


1.  den lille prinsen (kanske mest för vuxna, trots allt? Jag var ganska stor innan jag förstod den)

2. till vildingarnas land bilder som får mig att vilja krypa in i boken, att den på ett fint sätt visar hur man kan hantera att bli riktigt ARG

3. den vilda bebin för det underbara språkets skull!

4. krakel-spektakel-boken. Jag tyckte inte om krakel spektakel som barn, men nu njuter jag av språket.

5. får jag behålla honom? min favoritbok som barn: om en liten pojke som vill ha ett husdjur. Makabra detaljer, som mammor uppätna av tigrar, förekommer.



bonus

6. ut och gå! En bok som passar från ett år, men med en språklig fantasi och glada bilder som gör att den hänger med länge länge. Vad sägs om "gubbmaskiner" om grävmaskiner?

Bitterfittan

Bitterfittan (trots titeln)
Maria Sveland

När jag hörde talas om den här boken på  P1 ville jag på en gång läsa den. Äntligen! En intelligent skildring av den ständiga kampen mellan könen i sjuttiotalist-tappning. Varför är det så himla svårt att vara jämställda? Jag väntade flera dagar med att köpa boken och sen försökte jag ransonera den så den inte skulle ta slut på en gång (tror ni det lyckades?)

Första delen av boken tyckte jag var otroligt bra. Hög igenkänningsfaktor (ge den här boken till alla beskäftiga barnmormorskor och BVC-tanter, tvinga alla på försäkringskassan att läsa den!) Man behöver inte vara intellektuell rå-feminist för att känna igen sig. På ett träffande sätt beskriver hon tankar och känslor som var mina. På ett bra, självklart sätt fångar hon ufo-tillvaron som gravid och föräldraledig och hur identiteten och relationen ändras. Som sagt, jag hoppas, hoppas, hoppas att Bitterfittan blir läst av många många. Jag hoppas att den kommer i pocket. Och jag hoppas att den blir diskuterad, för det förtjänar den.

Andra halvan av boken, för att inte snacka om slutet, var jag inte lika imponerad av. På samma sätt som min mosters migrän (Vibeke Holst) är superbra i början och sen tappar strigens är det lite samma sak med Bitterfittan. Vad är det hon vill säga som inte står på baksidan? Vad är det som gör en feminist bitterfittig? Hur kan man älska sitt barn och samtidigt se honom som en ockupationsmakt? Mycket bra frågor, mycket viktiga frågor, men hur svarar man på dem?

MS väljer en skönlitterär inraming i alter egot Sara (jag blev mycket nyfiken på var Sara slutar och MS börjar, jag tippar att boken är mycket självbiorafisk) och hennes resa till tönt-Teneriffa där hon får anledning att begrunda sin relation, sitt liv och sin historia. MS blandar Teneriffa-skildringar (hur blir man bemött om man säger att man är en gift kvinna som väljer att resa ensam?) med skildringar av tiden efter sonen Sigges födelse (från multiresidenta bakterier och amningshysteri) och tillbakablickar på hennes barndom/ungdom, med fokus på förhållandet till fadern som uppriktigt sagt inte verkar speciellt klok eller förstådd. I denna mix väver MS in domumenära inslag: en del av dem gör mig så förbannad att jag pratar högt med boken, andra känns mer krystade. Ytterligare en ram får historien i jämförelsen med Erica Jongs rädd att flyga. Den analys MS använder för att tolka sin (Saras) privata situation bygger nästan enbart på könsmaktsteori. Mycket av boken handlar om hur kunde detta hända just mig som är feminist? Jag skulle vilja lägga på andra raster. Hur skiljer sig arbetslivet idag från arbetslivet för tjugo år sedan? Vad händer inne i kvinnor (och män!) när de blir föräldrar? Här vill jag också ge henne en eloge för att hon kan skriva att hon saknar Sigge på ett annat sätt än sin man utan att bli livmdersfeminist.  

Jag har funderat på varför jag tycker så oerhört mycket om boken samtidigt som jag är besviken på den. Kunde inte MS valt att hålla sig till ett tema (ta uppväxten,arbetarklassbakgrunden, konflikter på jobbet, stringtrosor etc  i nästan bok!),  och försökt driva klart tesen istället. Det finns ett mycket viktigt budskap, se till att banka in det! Jag skulle vilja säga till henne att hon inte behöver fakta att hålla sig till. Hennes/Saras subjektiva upplevelse räcker gott. [en del av blandningen förstår man när man läser
här. Helt enkelt för mycket byggnadsställning kvar!] Jag ser fram emot MS nästa bok!

Andra om Bitterfittan:
Anna tycker nog lite om den, ffa de delar jag tycker mindre bra om. Noll igenkänningsfaktor
Lettura tidernas totalsågning!
Linda Skugge vet som vanligt bäst själv ;)
Johanna L äntligen nån som gillar den!
Supermamman inte direkt någon fan...

Dårskaper i Brooklyn

Dårskaper i Brooklyn
Paul Auster

Jag har sett många skriva om Paul Auster, sett att han finns med på många listor. Jag blev nyfiken och plockade upp dårskaper i Brooklyn. Det var kärlek vid första ögonkastet. Nattygsbordet är överfullt av halvlästa böcker som jag inte riktigt orka läsa klart. Och här kom en bok som jag bara inte kunde lägga ifrån mig. Jag sträckläste boken med ett leende på läpparna. Jag började tycka om de personer han beskrev, jag engagerade mig i de beslut de tog. Detta är en riktig feel-good bok med en sextioårig cynisk förtidspensionerad nyskild fd cancerpatient i huvudrollen. Och trots det lyckas PA göra boken så glad, så rolig! På omslaget står att detta är en bra inkörsport till PA. Och jag tror att det blir det för mig.

Ett stort minus är att när boken var slut så var den slut. Jag funderade lite på hur det fick för Honey och Tom, hur skulle Aurora klara sig i Brooklyn och så vidare. Men boken lyckades inte engagera mig, fick mig inte att ställa nya frågor till mig själv, ifrågasätta min egen världsbild. Och det vill jag gärna att en bok ska göra. Vad tänkte PA när han skrev boken? Vad ville han ha sagt?

Brev till samhället

Brev till samhället
Eric Ericson (pseudonym för
Christer Alm)

Det här är en bok alla borde äga. Boken består av ett antal absurda brev som Eric Ericson skickat till myndigheter, organiationer, och ett och annat företag. Breven är så formulerade att de som regel kräver ett svar. Hur känner man sig när man inser att det kommer någon med vilda djur och förväntar sig att man ska ta hand om dem? Och som inte vill lämna burarna? Eller hur försöker man avstyra ett besök från Det Rödas Fingrar eller ett längre besök från Thomas Svensson som tyvärr tror att han är en katt? Det är inte EEs del av boken som är rolig. Utan det är alla stackare som på ett trevligt sätt försöker säga NEJ.

Boken är ännu bättre än sin uppföljare, brev till utlandet. Denna bok måste läsas!

Om listor

Jag läser det genomtänkta inlägg Storyteller skrivit om listor och skäms litegrann för min fascination för dem. Varför dras jag till listor? Varför frestas jag att jämföra mina åsikter mot någon okänd tyckare?

Hieronymus skrev för ett tag sedan ett inlägg där han förhåller sig till att inte uppleva sig vara litterär. Vem är det som förmår oss att vilja vara litterära, eller i alla fall förhålla oss till det? Vem är det som bestämmer vad som ska vara god litteratur? (För att anknyta till diskussionen om litterär kanon som fördes i samband med valrörelsen). Jag har ingen ambition att vara litterär. Jag börjar nog bli allergisk mot ordet.

När jag gick igenom listorna (se inlägg 1, 2, och 3) med fin-litteratur och folklig litteratur slogs jag av just det Storyteller lyfter i sitt inlägg. Han kommenterar en till synes synnerligen absurd lista där 1500 böcker inte bara rangordnas utan även poängsätts. Det framgår också att listan är föränderlig. Vem är det som poängsätter, väljer ut? Och varför är jag som listkonsument (ja, jag erkänner) så lite intresserad av vems smak jag tar del av? Borde jag inte vara mer intresserad av varför de tycker att boken x är så bra?

Jag skrev i 2007 års utmaning att jag ville fördjupa min läsning. Men hur når man dit? Ett svar, ett annat sätt att förhålla sig till listor vore att faktiskt ställa sig frågan: om jag tror på den här personen/gruppens omdöme, vilka böcker kan bli intressanta för mig, kan jag få ut något av? Detta skulle ställa mycket av min läsning på sin spets eftersom jag har läst så mycket jag faktiskt inte kommer ihåg. Och vad kan jag då ha fått ut av det?

Mamma, pappa och jag

Mamma, pappa och jag
Bosse Löthén & Erica Jacobson

Jag brukar inte recencera de böcker jag läser för lilla A. Det här är ett undantag, och ett speciellt sådant. Lilla A har börjat fundera på, och ställt frågan mer än en gång: men mamma, hur kom jag in i din mage då?
 
Nog hade jag tänkt att man förr eller senare skulle få svara på det, men det här var ett par år innan jag trodde frågan skulle komma upp. Den enkla varianten vore en förklaring a la Bamse ("en kväll kramades Bamse och Brummelisa extra länge"). Den här boken blev alternativet.

Sällan stöter jag på en bokhandel med bra utbud på barnböcker. I fjärde bokhandeln stötte jag på den här boken och tyckte det var väldigt bra. Den lade fokus på att mammor och pappor tycker om varandra och framförallt, med hjälp av ett bra tilltal, relaterar den till barnet. Det är en bra, pedagogisk bok som passar småbarn. Önskar bara att den vore lättillgängligare.   

min ful-litterära engelska topp hundra

Detta inlägg ingår i samma serie som det här och det här. 19/100 och på den här listan återfinner jag några av mina riktigt stora läsupplevelser. Jag vet att jag läst massor med Heinlein men jag är inte riktigt säker på vilka. Men vem är egentligen Ayn Rand? Och Charles de Lint? Jag är förvånad att så många pretto-böcker är med på listan: till exempel är den svårgenomträngligaste bok jag någonsin läst med: the Magus av Fowles. Är det en bok folk verkligen läst och uppskattat eller en bok som man vet att man borde?


ATLAS SHRUGGED by Ayn Rand
THE FOUNTAINHEAD by Ayn Rand
BATTLEFIELD EARTH by L. Ron Hubbard
THE LORD OF THE RINGS by J.R.R. Tolkien
TO KILL A MOCKINGBIRD by Harper Lee
1984 by George Orwell
ANTHEM by Ayn Rand
WE THE LIVING by Ayn Rand
MISSION EARTH by L. Ron Hubbard
FEAR by L. Ron Hubbard
ULYSSES by James Joyce
CATCH-22 by Joseph Heller
THE GREAT GATSBY by F. Scott Fitzgerald
DUNE by Frank Herbert
THE MOON IS A HARSH MISTRESS by Robert Heinlein
STRANGER IN A STRANGE LAND by Robert Heinlein
A TOWN LIKE ALICE by Nevil Shute
BRAVE NEW WORLD by Aldous Huxley
THE CATCHER IN THE RYE by J.D. Salinger
ANIMAL FARM by George Orwell
GRAVITY'S RAINBOW by Thomas Pynchon
THE GRAPES OF WRATH by John Steinbeck
SLAUGHTERHOUSE FIVE by Kurt Vonnegut
GONE WITH THE WIND by Margaret Mitchell
LORD OF THE FLIES by William Golding
SHANE by Jack Schaefer
TRUSTEE FROM THE TOOLROOM by Nevil Shute
A PRAYER FOR OWEN MEANY by John Irving
THE STAND by Stephen King
THE FRENCH LIEUTENANT'S WOMAN by John Fowles
BELOVED by Toni Morrison
THE WORM OUROBOROS by E.R. Eddison
THE SOUND AND THE FURY by William Faulkner
LOLITA by Vladimir Nabokov
MOONHEART by Charles de Lint
ABSALOM, ABSALOM! by William Faulkner
OF HUMAN BONDAGE by W. Somerset Maugham
WISE BLOOD by Flannery O'Connor
UNDER THE VOLCANO by Malcolm Lowry
FIFTH BUSINESS by Robertson Davies
SOMEPLACE TO BE FLYING by Charles de Lint
ON THE ROAD by Jack Kerouac
HEART OF DARKNESS by Joseph Conrad
YARROW by Charles de Lint
AT THE MOUNTAINS OF MADNESS by H.P. Lovecraft
ONE LONELY NIGHT by Mickey Spillane
MEMORY AND DREAM by Charles de Lint
 TO THE LIGHTHOUSE by Virginia Woolf
THE MOVIEGOER by Walker Percy
TRADER by Charles de Lint
THE HITCHHIKER'S GUIDE TO THE GALAXY by Douglas Adams
THE HEART IS A LONELY HUNTER by Carson McCullers
THE HANDMAID'S TALE by Margaret Atwood
BLOOD MERIDIAN by Cormac McCarthy
A CLOCKWORK ORANGE by Anthony Burgess
ON THE BEACH by Nevil Shute
A PORTRAIT OF THE ARTIST AS A YOUNG MAN by James Joyce
GREENMANTLE by Charles de Lint
ENDER'S GAME by Orson Scott Card
THE LITTLE COUNTRY by Charles de Lint
THE RECOGNITIONS by William Gaddis
STARSHIP TROOPERS by Robert Heinlein
THE SUN ALSO RISES by Ernest Hemingway
THE WORLD ACCORDING TO GARP by John Irving
SOMETHING WICKED THIS WAY COMES by Ray Bradbury
THE HAUNTING OF HILL HOUSE by Shirley Jackson
AS I LAY DYING by William Faulkner
TROPIC OF CANCER by Henry Miller
INVISIBLE MAN by Ralph Ellison
THE WOOD WIFE by Terri Windling
THE MAGUS by John Fowles
THE DOOR INTO SUMMER by Robert Heinlein
ZEN AND THE ART OF MOTORCYCLE MAINTENANCE by Robert Pirsig
I, CLAUDIUS by Robert Graves
THE CALL OF THE WILD by Jack London
AT SWIM-TWO-BIRDS by Flann O'Brien
FARENHEIT 451 by Ray Bradbury
ARROWSMITH by Sinclair Lewis
WATERSHIP DOWN by Richard Adams
NAKED LUNCH by William S. Burroughs
THE HUNT FOR RED OCTOBER by Tom Clancy
GUILTY PLEASURES by Laurell K. Hamilton
THE PUPPET MASTERS by Robert Heinlein
IT by Stephen King
V. by Thomas Pynchon
DOUBLE STAR by Robert Heinlein
CITIZEN OF THE GALAXY by Robert Heinlein
BRIDESHEAD REVISITED by Evelyn Waugh
LIGHT IN AUGUST by William Faulkner
ONE FLEW OVER THE CUCKOO'S NEST by Ken Kesey
A FAREWELL TO ARMS by Ernest Hemingway
THE SHELTERING SKY by Paul Bowles
SOMETIMES A GREAT NOTION by Ken Kesey
MY ANTONIA by Willa Cather
MULENGRO by Charles de Lint
SUTTREE by Cormac McCarthy
MYTHAGO WOOD by Robert Holdstock
ILLUSIONS by Richard Bach
THE CUNNING MAN by Robertson Davies
THE SATANIC VERSES by Salman Rushdie

fin-litterära engelska topp hundra

Mera från Petra - här kommer mina finlitterära engelska lista. 6/100... inte så vidare finlitterärt, kanske...

Ulysses by james joyce
The great gatsby by f. Scott fitzgerald
A portrait of the artist as a young man by james joyce
Lolita by vladimir nabokov
Brave new world by aldous huxley
The sound and the fury by william faulkner
Catch-22 by joseph heller
Darkness at noon by arthur koestler
Sons and lovers by d.h. Lawrence
The grapes of wrath by john steinbeck
Under the volcano by malcolm lowry
The way of all flesh by samuel butler
1984 by george orwell
I, claudius by robert graves
To the lighthouse by virginia woolf
An american tragedy by theodore dreiser
The heart is a lonely hunter by carson mccullers
Slaughterhouse-five by kurt vonnegut
Invisible man by ralph ellison
Native son by richard wright
Henderson the rain king by saul bellow
Appointment in samarra by john o'hara
U.s.a. (trilogy) by john dos passos
Winesburg, ohio by sherwood anderson
A passage to india by e.m. Forster
The wings of the dove by henry james
The ambassadors by henry james
Tender is the night by f. Scott fitzgerald
The studs lonigan trilogy by james t. Farrell
The good soldier by ford madox ford
Animal farm by george orwell
The golden bowl by henry james
Sister carrie by theodore dreiser
A handful of dust by evelyn waugh
As i lay dying by william faulkner
All the king's men by robert penn warren
The bridge of san luis rey by thornton wilder
Howards end by e.m. Forster
Go tell it on the mountain by james baldwin
The heart of the matter by graham greene
Lord of the flies by william golding
Deliverance by james dickey A dance to the music of time (series) by anthony powell
Point counter point by aldous huxley
The sun also rises by ernest hemingway
The secret agent by joseph conrad
Nostromo by joseph conrad
The rainbow by d.h. Lawrence
Women in love by d.h. Lawrence
Tropic of cancer by henry miller
The naked and the dead by norman mailer
Portnoy's complaint by philip roth
Pale fire by vladimir nabokov
Light in august by william faulkner
On the road by jack kerouac
The maltese falcon by dashiell hammett
Parade's end by ford madox ford
The age of innocence by edith wharton
Zuleika dobson by max beerbohm
The moviegoer by walker percy
Death comes for the archbishop by willa cather
From here to eternity by james jones
The wapshot chronicles by john cheever
The catcher in the rye by j.d. Salinger
A clockwork orange by anthony burgess
Of human bondage by w. Somerset maugham
Heart of darkness by joseph conrad
Main street by sinclair lewis
The house of mirth by edith wharton
The alexandria quartet by lawrence durell
A high wind in jamaica by richard hughes
A house for mr biswas by v.s. Naipaul
The day of the locust by nathanael west
A farewell to arms by ernest hemingway
Scoop by evelyn waugh
The prime of miss jean brodie by muriel spark
Finnegans wake by james joyce
Kim by rudyard kipling
A room with a view by e.m. Forster
Brideshead revisited by evelyn waugh
The adventures of augie march by saul bellow
Angle of repose by wallace stegner
A bend in the river by v.s. Naipaul
The death of the heart by elizabeth bowen
Lord jim by joseph conrad
Ragtime by e.l. Doctorow
The old wives' tale by arnold bennett
The call of the wild by jack london
Loving by henry green
Midnight's children by salman rushdie
Tobacco road by erskine caldwell
Ironweed by william kennedy
The magus by john fowles
Wide sargasso sea by jean rhys
Under the net by iris murdoch
Sophie's choice by william styron
The sheltering sky by paul bowles
The postman always rings twice by james m. Cain
The ginger man by j.p. Donleavy
The magnificent ambersons by booth tarkington 

femton snabba

 Snö utanför fönstret och ingen vidare lust att vara produktiv... Den här listan hittade jag hos Camilla.


  1. pocket/inbunden - pocket. Helt klart.
  2. tjock/tunn - varannan! 
  3. översatt/originalspråk - orginalspråk om det är engelska. Jag njuter av språket och man behöver inte vänta lika länge.
  4. svenskt/utländskt - jag läser böcker, inte ursprungsland. Är boken bra och jag hittar den får den gärna komma från Byxelkrok eller långtbortistan
  5. Lindgren/Lagerlöf - Lindgren. Men jag älskar Gösta Berlings saga!
  6. soffan/sängen - sängen
  7. kväll/dag - kväll
  8. deckare/kärlek - deckare
  9. fakta/fiktion - fiktion som privatperson, fakta på jobbet
  10. lära/njuta - njuta
  11. framsida/baksida - jag vet faktiskt inte? Jag tror jag börjar med framsida. Tänk vad många fula omslag det finns!
  12. låna/köpa - köpa. Jag passerar aldrig bibleoteket längre och den potentiella risken för böter gör att det dåliga samvetet gärna hänger med. Och vem  vågar läsa en lånad bok i badet?
  13. läsa/lyssna - läsa. Men en del böcker gör sig ruskigt bra på mp3.
  14. manlig/kvinnlig - spelar ingen roll. Tror jag!
  15. en åt gången/flera på gång - flera, men gärna under fem.

de hundra bästa svenska böckerna

De hundra bästa svenska (sic!) böckerna finns på Karleby statsbiblioteks hemsida. Petra ledde mig dit.

1. Romanen om utvandrarna - Vilhelm Moberg (1949-59)
2. Pippi Långstrump - Astrid Lindgren (1945)
3. Bröderna Lejonhjärta - Astrid Lindgren (1973)
4. Romanserien "Stad" - Per Anders Fogelström (1960-1968)
5. Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige - Selma Lagerlöf (1906-07)
6. Emil i Lönneberga - Astrid Lindgren (1963)
7. Röde Orm - Frans G. Bengtsson (1941-45)
8. Mio min mio - Astrid Lindgren (1954)
9. Ronja rövardotter - Astrid Lindgren (1981)
10. Juloratoriet - Göran Tunström (1983)

11. Jerusalem - Selma Lagerlöf (1901-02)
12. Aniara - Harry Martinson (1956)
13. Simon och ekarna - Marianne Fredriksson (1985)
14. Händelser vid vatten - Kerstin Ekman (1993)
15. Ondskan - Jan Guillou (1981)
16. Jack - Ulf Lundell (1976)
17. Den allvarsamma leken - Hjalmar Söderberg (1912)
18. Mor gifter sig - Moa Martinson (1936)
19. En komikers uppväxt - Jonas Gardell (1992)

20. Böckerna om Bert - Anders Jacobsson/Sören Olsson (1987- )
21. Kejsaren av Portugallien - Selma Lagerlöf (1914)
22. Strändernas svall - Eyvind Johnson (1946)
23. Nässlorna blomma - Harry Martinson (1935)
24. Doktor Glas - Hjalmar Söderberg (1905)
25. Dvärgen - Pär Lagerkvist (1944)
26. Den som vandrar om natten - Marianne Fredriksson
27. Jag saknar dig, jag saknar dig - Peter Pohl
28. Anna, Hanna och Johanna - Marianne Fredriksson
29. Böckerna om Sune - Anders Jacobsson/Sören Olsson

30. Din stund på jorden - Vilhelm Moberg
31. Vinterviken - Mats Wahl
32. Tordyveln flyger i skymningen - Maria Gripe
33. Villospår - Henning Mankell
34. Vägen till klockrike - Harry Martinson
35. Markurells i Wadköping - Hjalmar Bergman
36. Barabbas - Pär Lagerkvist
37. Agnes Cecilia: en sällsam historia - Maria Gripe
38. Molnfri bombnatt - Vibeke Olsson
39. Vendetta - Jan Guillou

40. Den femte kvinnan - Henning Mankell
41. Mördare utan ansikte - Henning Mankell
42. Ormens väg på hälleberget - Torgny Lindgren
43. Böckerna om Alfons Åberg - Gunilla Bergström
44. Alla vi barn i Bullerbyn - Astrid Lindgren
45. Trägudars land - Jan Fridegård
46. Vem älskar Yngve Frej? - Stig Claesson
47. Steget efter - Henning Mankell
48. Saknaden - Ulf Lundell
49. Den vita lejoninnan - Henning Mankell

50. Rid i natt - Vilhelm Moberg
51. Bombi Bitt och jag - Fritiof Nilsson Piraten
52. Madicken - Astrid Lindgren
53. Gentlemen - Klas Östergren
54. Lars Hård - Jan Fridegård
55. Raskens - Vilhelm Moberg
56. Gäst hos verkligheten - Pär Lagerkvist
57. Kallocain - Karin Boye
58. Kvartetten som sprängdes - Birger Sjöberg
59. Hans nådes tid - Eyvind Johnson

60. Rövarna i Skuleskogen - Kerstin Ekman
61. Hummelhonung - Torgny Lindgren
62. Janne, min vän - Peter Pohl
63. Bara en mor - Ivar Lo-Johansson
64. Ett drömspel - August Strindberg
65. Bränt barn - Stig Dagerman
66. Stjärnor utan svindel - Louise Boije af Gennäs
67. Bock i örtagård - Fritiof Nilsson Piraten
68. Blindgång - Marianne Fredriksson
69. Böckerna om Karlsson på taket - Astrid Lindgren

70. Comédia infantil - Henning Mankell
71. Herr Arnes penningar - Selma Lagerlöf
72. Miranda och pärlhalsbandet - Kerstin Sundh
73. Romanen om Olof - Eyvind Johnson
74. Vävarnas barn - Per Anders Fogelström
75. Pappan och havet - Tove Jansson
76. Tjuven - Göran Tunström
77. Häxringarna - Kerstin Ekman
78. Vinter i paradiset - Ulf Lundell
79. Coq rouge - Jan Guillou

80. Böckerna om Kulla-Gulla - Martha Sandwall-Bergström
81. Vi på Saltkråkan - Astrid Lindgren
82. Evas bok - Marianne Fredriksson
83. Skuggan över stenbänken - Maria Gripe
84. Fru Björks öden och äventyr - Jonas Gardell
85. Kvinnor och äppelträd - Moa Martinson
86. Merabs skönhet -Torgny Lindgren
87. Frestelsernas berg - Jonas Gardell
88. Böckerna om Pettson och Findus - Sven Nordqvist
89. Statarna - Ivar Lo-Johansson

90. Fiendens fiende - Jan Guillou
91. Dikter - Karin Boye
92. Kyssen - Ulf Lundell
93. Barnens ö - P C Jersild
94. Utvald att leva - Jerzy Einhorn
95. Clownen Jac - Hjalmar Bergman
96. Löwensköldska ringen - Selma Lagerlöf
97. Mormor gråter och andra texter - Jonas Gardell
98. Syndafloden - Marianne Fredriksson
99. Efter floden - P C Jersild
100. Århundradets kärlekssaga - Märta Tikkanen

Det var en salig blandning! Barnböcker och vuxenböcker om vartannat. Och en ganska stor övervikt av Gardell och Guillou. (det får mig att fundera på när (1997) listan sattes samman). Jag blev sugen på att läsa efter floden av PC Jersild.

Jag har sedan funderat på vilka böcker som verkligen gjorde ett stort intryck på mig, som jag verkligen skulle reagera. Den listan är mycket kortare.

Romanen om utvandrarna (den här boken förändrade min syn på geografi och svensk historia)
Bröderna Lejonhjärta (den här boken formade min syn på döden)
Ondskan (otäck och kommer närmare. Jag förstår mobbning på ett annat sätt och jag förstår författaren) 
Strändernas svall (otroligt bra! Läs den för språket! Man kommer också närmare myten. En mycket speciell bok) 
Den som vandrar om natten (en av mina absoluta favoriter. Läs den för historien men också för insikten av hur huvudpersonen, Marcus, fungerar)
Ormens väg på hälleberget (mörk, otäck och nödvändig)
Janne, min vän (en bok jag läst om och om igen. En spännande historia, men framförallt fina relationer)
Evas bok (hon lyfter en historia och med en avsiktlig ordknapphet börjar jag förstå en personlighetstyp. S här kan man också tänka!)
Böckerna om Pettson och Findus (en nylig bekanting. Tryggheten i illustrationerna och introduktionen av mucklorna)
Barnens ö (jag tyckte inte alls om den som barn men som vuxen ger den mig mycket. Hur tänker barn?)

A nest of nightmares

A nest of nightmares
Lisa Tuttle

Vad är det som gör en skräckhistoria bra? Boken, som består av tretton noveller, kommer ofta nära en rktigt bra skräckhistoria. Men det tog ett par historier innan jag kunde se tjusningen i hennes noveller. I början fick de mig bara att känna mig illa till mods, snarare än rädd.

Jag insåg att en av de krav jag ställde på en skräckhistoria var att jag i början av berättelsen skulle kunna identifiera mig, ja, att historien till och med skulle vara lite hemtrevlig och... avundsvärd. Som i jurkyrkogården, den unga lyckliga familjen som flyttade till ett nytt hem... Eller i alla dessa skräckfilmer. Livet är aldrig så underbart som i en skräckfilm innan första mördaren slår till.

Lisa Tuttles noveller bryter mot detta. Det är inte så där fint innan. Och det blir bara värre. Ibland - oftast - förstår man vart det är på väg. Ett par gånger hoppade jag över sista uppslaget och läste bara slutmeningen. Det kändes för otäckt.

Huvudpersonerna är inte tonåringar och faller på det sättet utanför den ram för skräckberättelser som man lärt sig på film (där man klarar sig bara man inte är oskuld/alltför lösaktig). Huvudpersonen är ofta ensam på ett eller annat sätt. Om inte i rummet så i alla fall i relationerna med sin omvärld. Det saknas i alla fall nära vänner, någon att dela med sig av, någon som kan inkluderas i mardrömmen. Som skadedjursbekämparen i the Nest som inte ser boet på vinden, eller den äkte mannen i the memory of wood som bara inte förstår varför hans fru vill göra sig av med den dyra antika kistan. Den katastrof som varje berättelse slutar i blir på det sättet inte uppenbar för omgivningen utan man inser att den lätt kan bortförklaras för en omgivning som inte vill se. I mer än en berättelse är huvudpersonen en mamma som förlorar sina barn på ett sätt som kan tolkas som vanvård, om man inte följt berättelsens inre logik.

Den bästa berättelsen är flying to Byzantinum. Den funderade jag på en hel dag.
 
 

Jag kanske är utvecklingsstörd men kalla mig inte för MONGO

Jag kanske är utvecklingsstörd men kalla mig inte för MONGO
Fredrik Colting mfl

Detta är en liten snygg snabbläst nico-text-bok.  Man har frågat ett trettiotal förståndshandikappade svåra frågor och skrivit ner vad de svarat. Detta är en idé som verkligen kunde ha blivit jättefel, men eftersom frågorna är så svåra så att vem som helst skulle ha svårt att formulera korrekta svar, blir alla svar bra. För vem vet egentligen varför himlen är blå? Eller vad meningen med livet är?

Baksidestexten poängterar att man kan få ett annat perspektiv, att de ger annorlunda svar. Och den respekten för de personer man talat med känns i boken. Man kan le, man kan skratta och man kan tänka efter. För hur hanterar jag dumma människor? Jag som har fått så mycket av livet, vad tycker jag är meningen med livet? Vad behövs för att jag ska vara lycklig? 

Jag måste säga att efter att ha läst boken är jag också nyfiken på varför himlen egentligen är blå, eller snön vit. För att inte snacka om hur telefonen egentligen fungerar.

Bra boksiter 1.3

Jag har hittat fler och fler bok-sidor. Det här är siter jag följer med jämna mellanrum. 


A
Angos bok och filmblogg
Annas bokhylla
Annas böcker (Anna)
Antikvariat (Nils) Mer om antikvariat än om böcker


B
Barbabloggen (flera recencenter med lite högre ambitioner)
Barnboksbloggen
bibliotekariens
Bok

Bokbabbel (Magix) Uppdateras tyvärr sällan
Bokbloggen (flera recencenter med lite högre ambitioner)
Bokdialogen
Bokdagboken
Bokfronten
Bokgalen
Bokhora Trots namnet... (flera recencenter med lite högre ambitioner)
Bokhyllan.nu Mer än bara en blogg
Bokhyllan.se
Bokkommmentar (Erik) Lite svår att läsa men bra innehåll
bokloggen
Bokmoster
Bokmärkt (Helena) uppdaterades senast 2005
Boksnack (Anders)
bokstollarna
*bokstavligt talat (AnnCharlott)
Bokstäver (Cecilia)
boktipsaren (Viktoria) senast uppdaterad 2002
boktips och betraktelser mer än bara böcker
*boktokig (Eva)
*Bookreflections (Belgarion)
Böcker (Kicki)

C
*Camillas boklåda 
*Cornelia läser

D
Deckartips
*Den döda zonen (Hieronymus)
Den röda cirkeln (Sara)
den sköna bloggen
djupingcirkeln
*Du är vad du läser (Hans)

E
*Emmas boktips
En annan sida (Petra)
En häxas tankar (Manabelle)
En bok (Kristina)
En textmissbrukares bekännelser
Eriks axplock
Errata (Malte)
Ett eget rum
Eva Guns läsdagbok
*Ex libris (Cia)

F
Fabulous bokblog
från pärm till pärm (Helena)
fröken bokmal
fröken Nina

G
*Gemen och verserad (Pi)
Girl Afraid
Guardian
Gunnars deckare

H
Helenas böcker
Humaniorabloggen (flera recencenter med lite högre ambitioner)
hundöra (Jenny)
I
*Ikas ord 2.0

J
Jag skapar alltså är jag mer än bara böcker
JoVis karameller ibland om barnböcker

K
Kamilla och Helene
Katafonteolog
*Kitty Drew
Klaras text
Kulturbloggen mer än bara böcker

L
Labyrint
Lettura
Lilldjurets hemsida
Lilith bokhylla

Literati
ljusets rörelse i vattnet
läsa bör man
Läsdagboken

M
Marikas bokdagbok
Michis böcker
min bokhylla (Malwa)
mina böcker
Moussa
Månskensdans mer än bara böcker
Mårtens bokblogg

N
Nittonde stolen (flera recencenter med lite högre ambitioner)
*N O M

O
*Ooofbok (Ann-Sofie)
Onekligen  (Lisa) ibland om böcker

P
pocketbloggen (Karin)

S
Saras betraktelser ibland om böcker!
*Signe
Shw
Spectatia
Stellas bokblogg
*Storyteller (Mattias)

U
*Utflykter i bokskogen (Jenny)


T
The book pond
The looser
the sensitive bookish type
*Theresans
Tinas läslust
Tinglan mer än bara böcker. Samma layout som bokidioten
Trashonista

V
Vivi

W
World of Malin

LÄNKSAMLINGAR
bokringen
bokmärkt
Boksidan

CHAT/SNACK/COMMUNITIES
Boktips
Busluren
Bokhyllan.com
X-libris

SÖKFUNKTIONER
litteratursök
boksök

OT-länkar 1.0

Helt OT kommer här en lista på hantverksbloggar. Så ni som inte har en skapande ådra, eller en som inte ligger åt det här hållet får ignorera detta inlägg!

A
Assi

E
Elisabeths scrap-blogg

F
Fryckt gjort

G
Gratis stickmönster

H
Hobbyman

I
Inte bara hoya

J
Jag skapar, alltså är jag
Jennys scrapp-blogg (åh, vad fint! Jag blir så avis! Handlar om scrapbooking)

K
Karin

M
Made by Jenny (verkar tyvärr inte uppdateras mer. Mest papperspyssel)
monogramsidan
Mrs Pite-palt
mönstermonstret

N
Nusse

P
Pippilotter (scrapbooking och mat)

S
Skapande hobby - ett måste för mig
Slöjdbiten
Strumpstickan
T
Tilde textil
therapeutic pictionary