bokmärkning efterlyses!

Jag efterlyser en bokmärkning. Om en ansvarsfull bokkedja är beredd att märka upp sina pocketböcker med denna bokmärkning är jag redo att enbart stödja dem och aldrig (nåja nästan) vara otrogen med andra bokhandlar. Jag talar om de där böckerna som man önskar att man aldrig hade läst.

Jag läser gärna skräcklitteratur (även om jag inte läst så mycket det senaste året). Jag läser gärna deckare, thrillers, kriminalromaner. Men jag vill ABSOLUT INTE läsa om barn som dör.

Innan jag blev förälder hade jag inga som helst problem med det. Jag har läst massor med dussin-litteratur med döda barn och ledsna föräldrar. Nu bojkottar jag TV-serier med döda barn och jag undviker böcker med motsvarande tema. Problemet är att det inte alltid är uppenbart från början att detta kommer att ske. Och jag förstår ju egentligen att det finns en poäng i vissa sammanhang att inte nämna det explicit på baksidestexten. Därför tycker jag att det vore bra med en varningsmärkning, ungefär som det var "förr i tiden" när man varnade känsliga tittare.

Exempel på böcker som jag skulle ge varningsmärke:
Jonellen Heckler. Under oklara omständigheter.
Stephen King. Jurtjyrkogården
Anne Tyler. The accidental tourist
Eyvind Johnson. Strändernas svall
Alice Sebold. Flickan från ovan 

Astrid LIndgren. Bröderna lejonhjärta
(vilket är ett typexempel på att de kan vara bra. Men jag vill välja själv när jag vill bli illa berörd!)

Kommentarer
Postat av: Mathias

uh, ja - kommer själv ihåg när jag senast i höstas blev djupt berörd på ett sätt som samtidigt var intensivt och obehagligt. Inte för att jag vill undvika att beröras på djupet, men när man som pappa till en fyraåring läser om en annan fyraåring som blir kidnappad och hålls fastkedjad i ett mörkt hörn i en mörk källare blir man lite svag i knäna. När det sedan är fråga om den finlandssvenska stilsäkra Kjell Lindblads senaste roman Drömd blir det lite svårt att läsa utan att man fäler en par tårar. Vilket också skedde.

Den boken kan du lägga till din lista...

Postat av: Signe

Det kanske inte vore så dumt med en märkning. Du är inte ensam om att vilja avstå från den typen av böcker. På biblioteket är det dock många som vill läsa självbiografier, där "barnet står i centrum", deras egna otäcka barndomsupplevelser.
Dom kanske inte är lika spekulativa som i romaner där barn dödas eller utnyttjas. Tyvärr är det ju sånt som häder i verkligheten hela tiden...

2007-04-25 @ 17:53:35
URL: http://signeberglund.blogspot.com
Postat av: Pi

Cujo bör du också undvika! Men den har du antagligen redan läst tidigare.

Odjuret skulle jag absolut inte läsa om jag var du. Jag är inte känslig, men just den boken tyckte jag kändes spekulativ och äcklig.

2007-04-25 @ 18:28:20
URL: http://gemen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback