5 barnböcker man bör läsa

Eva på boktokig utmanade att skriva en lista om de fem bästa barnböckerna. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om de bästa ungdomsböckerna så nu väljer jag att komponera en ren barnbokslista. Eftersom lille A är fyra år ligger fokus på böcker som passar för just den storleken. Observera att det här inte är hans lista, utan min lista. Skulle han få bestämma skulle det finnas mer brandbilar och tåg i den här listan och bajs-boken skulle definitivt finnas med.


1.  den lille prinsen (kanske mest för vuxna, trots allt? Jag var ganska stor innan jag förstod den)

2. till vildingarnas land bilder som får mig att vilja krypa in i boken, att den på ett fint sätt visar hur man kan hantera att bli riktigt ARG

3. den vilda bebin för det underbara språkets skull!

4. krakel-spektakel-boken. Jag tyckte inte om krakel spektakel som barn, men nu njuter jag av språket.

5. får jag behålla honom? min favoritbok som barn: om en liten pojke som vill ha ett husdjur. Makabra detaljer, som mammor uppätna av tigrar, förekommer.



bonus

6. ut och gå! En bok som passar från ett år, men med en språklig fantasi och glada bilder som gör att den hänger med länge länge. Vad sägs om "gubbmaskiner" om grävmaskiner?

Kommentarer
Postat av: Therese

Hej hej! Kul att du tittade in igen! Spännande med barnböckerna! Vi har inga barn ännu så det är lite dåligt med just den genren än så länge! =)
Ska bli spännande att läsa ditt utlåtande om Keyes nya sen!! Jag läser Ninas resa av Lena Einhorn just nu. Kommer snart recension!

Postat av: Eva

Älskar Till vildingarnas land. Skulle jag göra en bilderbokslista skulle den definitivt vara med. Hmmm... jag kanske skulle göra en sådan lista. Fast inte ikväll - hinner inte! Men som sagt... Till vildingarnas land är en otroligt bra bok!!!

2007-04-23 @ 21:28:11
URL: http://boktokig.blogg.se
Postat av: JoVi

Kul! Det här tror jag att jag måste haka på :)

Måste läsa vidare i din blogg nu, verkar finnas mycket intressant!

Ha en bra dag! :)

2007-04-24 @ 12:59:14
URL: http://joviskarameller.blogg.se
Postat av: Asgeirfelicia

hey pete, great website, thanks so much for all your hard work on building and maintaining the wimpole therapeutics site. also thank you for your contribution to the clinic s magazine. keep up the good work.

2010-04-27 @ 08:31:56
URL: http://asgeirfelicia.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback