listan på köpta böcker växer snabbare än listan på lästa

Vid årsskiftet startade jag att skriva upp vilka böcker jag köper i ett försök att, om än dock inte begränsa, så i alla fall hålla koll på hur många böcker jag köper.

Jag köper ganska mycket böcker. Nu visar
listan på köpta böcker på 83 böcker inköpta i år. Och listan på lästa böcker stannar på blygsamma 26. Min bokintresserade granne förespråkar en margional på 20% - alltså att för var fjärde bok man läser har man en köpt oläst. Min marginal är pinsamt mycket högre.

Bokrean blir för mig, som föredrar pocket, oftast en besvikelse. De skönlitterära böcker som finns med på rean är (a) inbundna och (b) äger jag dem redan. Om jag tycker de är bra. Bokrean, tror jag, är nog betydligt roligare för alla som föredrar inbundet framför pocket.

Men nu har jag hittat en bokrea som jag kommer att sukta efter i januari nästa år - Åhléns här i Linköping har undanskymt utförsäljning av pocket! Och det är bra pocket! Jag kom därifrån tolv oläsa böcker rikare (för femton kronor styck) och ytterligare lika många av mina favoriter att ge bort.

Finna flow - Mihaly Csikszentmihalyi.
Nödvändigheten i att dansa - Kerstin Thorvall.
4xEdelfeldt
alla vilda - Birgitta Stenberg. 
Harens år - Arto Paasilinna.
Stockholmssägner - Danny Wattin.
Akta er killar... - Linda Skugge. 
Vanessas förbannelse - ER L Stine.
Här är ditt liv - John O'Farrell.
Mannen med oxhjärtat - Inger Frimansson.
Powerbook -Jeanette Winterson.
Himmel och helvete - Terese Cristiansson.

Kommentarer
Postat av: Stina

Hjälp, 83 böcker!! Men smart idé att skriva upp, ska nog jag med börja göra. Vad kul att Åhléns rear ut pocket! Och tur att jag med bor i Linköping vanligtvis, det blir ett besök där nästa år.

Postat av: Johanna/bokidioten

Ja, jag vet att det är överdrivna inköp. Inte ens jag läser så snabbt. Får väl försvara mig med att ytterst få av dessa är köpta till ordinarie pris!

2008-03-06 @ 11:22:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback