bokfemman: glädje

Den här bokfemman har följt mig nu i fjorton dagar. Den har fått mig att tänka till, och, rent egoistiskt, det är därför jag gör bokfemman. För att få input för att reflektera över mitt eget läsande.

Bokfemmans tema var glädje, närmare bestämt


Veckans tema är glädje. Nämn din topp 5 som du tycker berör ämnet.



Min första tanke var att hitta och lista fem böcker som gör mig glad. Jag var halvvägs igenom den listan när ajg insåg att det är inte den här bokfemman jag vill skriva. Jag vill hitta fem böcker som ger mig perspektiv på känslan glädje. Jag tänkte att det var väl snabbt gjort, men tji fick jag. Efter två veckors grubblerier har jag fortfarande bara en titel på min lista, nämligen boken Will Fergusons LyckaTM. Genom en tanke "hur skulle världen se ut om alla bleve lyckliga" får man en bättre förståelse av känslan glädje. Men med undantag av detta har jag faktiskt inte kunnat komma på några andra böcker. Är det för tråkigt att skriva om glädje? Saknas det behov av att reflektera över den åtråvärda känslan? Är det systematiskt att det är så lätt att hitta böcker om hur man ska bli lycklig men så få böcker om känslan som sådan?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback