olästa böcker - den ultimata bekännelsen A - M

Här är min lista på olästa böcker. Efter Camillas inlägg härrom dagen bestämde jag mig för att det börjar bli dax att räkna och jag tröttnade - för idag - när jag kom till M. Jag har bara räknat skönlitteratur (jag räknar bort dramatik, facklitteratur, barn- och ungdomslitteratur och skönlitteratur på andra språk än svenska. danska, norska eller engelska). Jag har - eller tänker skaffa mig en princip om att inte ha mer än 20% oläst.

Jag har just nu i min bokhylla 411 skönlitterära böcker som börjar på A till M. Av dem har jag inte läst 78 böcker. Jag återkommer såsmånigom med funderingar på vilka jag inte läst och varför, men för tillfället nöjer jag mig med att konstatera att av dessa böcker har jag läst 82 procent. Om någon har ett förslag på någon av dessa böcker jag absolut borde läsa är det bara att hojta till! 


A

Kappseglingen -  abraham

Hårt väder till havs -  adlard

Pestkungens legend -  andersson

Dagbok från upphärad

The eleveth commander - archer

Pride and predjudice - austen

Persuation - austen

Ansfield park  - Austen

The new york triology - auster


B

Harpsundsmordet - balderson

Statsrådets verk- balderson

Fiender - bashevis

Birds without wings - bernieres

Lorna doone - blackmore

En torr vit årtid - brink


C

Den fjerde regeln - caldwell (på norska)

Macao - carney

Waiting for the morning train - catton

Don Quiiote
Drömspår - chatwin

i patagonien- chatwin

Problems at pollensa bay - Christie

Fanny hill - Cleland

By the river Pietra.... Coelho

Elva minuter - Coelho

Möte med rama - clark


D

The collected short stories of... Dahl

The jewel that was ours - dexter

Två städer - dickens

Häxgropen - dickinsson


E

Rosens namn -  Eco

4xEdelfeldt

Herrarna I skogen - ekman

Humoreller - ekroth

Boken om blaqnche och marie - enqvist

Kapten nemos bibliotek - enqvist


F

Under skinnet - faber

Olivia joules - fielding

The hammer of eden - follett

Howards end - forster


Cranford - Gaskell

What came before he shot her - George

Neuromancer - Gibson

Min gyllene väg från Samarkand -

The claudious novels - graves

Reser med moster - greene

Hjärtljud - gröndahl

Tystnad I oktober - gröndahl

Snow falling on cedars - guterson


H

Airport - Hailey

Psalm vid resans slut - Fosnes Hansen

Imperium - Harris

God morgon midnatt - Hill

En ska bort - Hinze

A thousand splendid suns - hosseini

High fedelity - hornby

The hunchback of notre dame - hugo

Vad jag älskade - hustvedt


I

Until I find you - irving

The remains of the day -


J

A certain justice - james

Unnatural causes - james

Partrait of the artist - joyce


K

Upptäckaren + 2 dealr till - Kjaerstad

Psykopaten - koontz


Vem väntar på vinden - Lang

Flickan som lekte med elden - Larsson

Ljuvaste dröm - lessing

Ludlum - uppdrag matarese


M

Hej lättja

Matilde - mariotti

Romanitas - mcdougall

Kärlekens raseri - mcevean

En familjeangelägenhet -

Duell i gryningen - lars molin

Kafka on the shore - murakami


Kommentarer
Postat av: Charlotte

Hmm...du menar inte Häxgropen av DICKSON? Den är rätt OK om jag minns rätt, typisk lite äldre brittisk deckare. Rolig detektiv. Christie och Dexter har jag inte heller många olästa av... men sammanfattningsvis - Flera av dina olästa böcker är också mina olästa böcker, men en av dem (Eco) är en av mina favoritböcker.

2008-03-21 @ 19:03:43
Postat av: Johanna/ bokidioten

JO, du har alldeles rätt, det gick nog lite för snabbt där...

Jag gillar rosens namn jättemycket i teorin. Jag äger den både på italienska och engelska. Och jag vet inte hur många gånger jag börjat läsa den men den har blivit läggande.

Postat av: Charlotte

Jag har samma inställning till många andra klassiker. Tror att det faktum att jag har läst Rosens namn var att någon lärare på gymnasiet sade att den kanske var lite väl krävande för gymnasieungdom. Jag gick raka vägen till biblioteket förstås =)

2008-03-22 @ 08:15:05
Postat av: Johan

"Dagbok från Upphärad" låter alldeles fantastiskt. Jag förstår inte varför du inte har läst den.

//JJ

2008-03-22 @ 14:20:29
URL: http://brantjarn.se
Postat av: Kristina

Jag tycker mycket om Rosens namn och Vad jag älskade. Den sista är en av mina favoritböcker.

2008-03-24 @ 13:01:23
Postat av: Johanna/ bokidioten

tack för tipsen! Nu börjar hyllvärmarna att kännas mer attraktiva igen!

2008-03-26 @ 08:52:57
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Magix

Roligt att få se en sådan här lista! Läs Vad jag älskade, Kafka på stranden och Flickan som lekte med elden! tycker jag =)

2008-03-27 @ 20:51:13
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Alla tre ligger bra till, kan jag säga! Det är böcker jag längtar efter att vilja läsa, ta mig tid att verkligen ta mig in i.

2008-03-28 @ 09:19:06
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Eva

Vad jag älskade är en av mina favoriter!!

2008-03-28 @ 18:06:46
Postat av: Johanna/ bokidioten

Jag förstår att den är en läsupplevelse. Jag får se till jag får tid att komma in i boken!

2008-03-29 @ 11:15:32
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback