saknad

Saknad
Karin Alvtegen

Det var inte meningen att jag skulle läsa den här boken nu. Det bara blev så. Jag  håller egentligen på med en annan bok.

Jag läste hennes bok SKAM i somras med blandade känslor. Bra, men hon kunde gått djupare. Det var med det i åtanke jag läste SAKNAD.

Det gick snabbt att läsa - på två bad var jag igenom boken. Jag förstod var upplösningen var p¨å väg innan hon skrev den, men inte så långt innan. Hon ger en bra bild av hur Sibylla fungerar och varför hon är den hon är. Det tycker jag om. Jag funderade en del över hur mycket efterforskningar hon har gjort (och om en del av de uteliggar-platser on beskriver finns på riktigt). Hur lever man brevid samhället? Att den lilla symbolen för att man är på väg någonstans är så viktig. Vad det är att vara människa. Och, inte minst, hur sårbart det lilla barnet är för sin omgivning. Även om boken är en deckare, är snabbläst, innehåller den fler dimensioner. Men den är långt ifrån SKAM i kvalité.

En diskussion om boken finns på
 [
http://www.varbostad.se/vab/2000/Kultur/Forfattaren/VB34243/VB34243.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback