sju önskningar

Årets svåraste utmaning kommer från Ansgars mamma på Ansgars syskon. Finge jag sju önskningar, vad skulle jag önska mig då? Jag måste tänka till: vad är det som är viktigt för mig, och vilka önskningar skulle leda mig närmare mitt önskeliv? Och inte minst, hur privat vill jag bli? Här bloggar jag om böcker, inte om Johanna. Därför handlar de här sju önskningarna om läsande. Inte för att jag inte skulle ha ett liv bortanför böckerna :-)
 
1. jag önskar att Douglas Adams hade fått fortsätta sin författargärning. I the salmon of doubt kan man ana att DA funderade på att skriva en sjätte liftarens guide. Då äntligen skulle vi få veta hur det slutar. Och hur det går med Fenchurch. Och om jag ändå ska väcka honom till liv passar jag på att plocka bort hans skrivkramp också.

2. Jag önskar att svenskan får en egen Newton Economici Tascabili. Detta är anledningen till att jag har Freuds samlade verk i bokhyllan. Det är en lågprisserie i pocket som ger ut klassiker. För ett par tior får man riktiga klassiker, vilket gör dem tillgängliga - både att de går att få tag på och att man har råd att ah ett dussin olästa i bokhyllan.

3. Jag önskar att jag faktiskt slutar läsa böcker jag inte gillar efter femtio sidor. Livet är för kort för dåliga böcker.

4. Jag önskar att jag kunde få lika starka läsuplevelser som vuxen som jag fick som barn. Läser jag om min barndomsfavoriter får jag ett helt sinnespaket: jag känner lukter, smaker och känslor jag hade glömt bort. Sådana upplevelser vill jag fortsätta att skapa.

5. Jag önskar att jag äntligen får tummen ur och börjar skriva den där boken som jag filar på. Det blir ju inte svårare än vad jag gör det till, eller hur? 

6. Jag önskar att jag kunde få hoppa in i hedningarnas förgård en dag och få uppleva den på riktigt. Nej, förresten, jag önskar mig naturligtvis att jag närhelst jag ville kunde få gå in i vilken bok jag ville. Såja, det blir bättre!
 
7. Jag önskar att jag kan fortsätta att utvecklas i mitt lärande. En vacker dag, då, tror jag, kanske jag till och med  klarar av lottens julkalender

Jag vill skicka vidare till Pi, pysseltantenAnna, Signe och Theresans!


Kommentarer
Postat av: mediabrus

jag har just lagt ifrån mig en bok som jag kämpat med - och har ett stygn av dåligt samvete för att jag inte läste den...... Det ska jag genast sluta att ha!

Postat av: Signe

Hej bloggkompis, jag tar utmaningen men det kanske tar några dagar, jag måste tänka och sova på saken.
Signe

2007-12-19 @ 20:00:06
URL: http://signeberglund.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Mediabrus: ja, sluta genast med att ha dåligt samvete för det! Jag tror att inte ens författaren blir lyckligare för att man kämpar sig igenom en sån bok... vilken bok är det förresten?

Signe: vad glad jag blir! Jag ser fram emot det!

2007-12-19 @ 20:05:16
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Charlotte

Åh, fyran var verkligen jättebra. Jag funderade på det senast igår kväll när jag lsäte för mina barn och såg hur textten och bilderna växte för dem till en hel värld. Det gör inte det när man är vuxen...sorgligt. Jag kan känna denna sorg särskilt när jag läser om böcker som jag läste som barn - de är så korta
och ofullständiga jämfört med vad de var då....

2007-12-19 @ 20:08:58
URL: http://www.ansgarssyskon.blogg.se
Postat av: Fröken Nina

Åh! Hedningarnas förgård. Jag läste den igen för ett tag sedan, lika bra nu som då! =)

2007-12-19 @ 22:59:54
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: Amoroso

Sedan jag slutade "läsa färdigt" dåliga böcker har lässvackorna blivit betydligt mindre. . :-)
Har ett litet inlägg i min blogg om bloggutformning. Lämna gärna en liten kommentar. Hoppas att helgen blir riktigt härlig!

2007-12-20 @ 06:19:34
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/
Postat av: Pi

God Jul!
Jag är med på alla utmaningar. Ska bara tänka lite först.

2007-12-20 @ 09:21:50
Postat av: Charlotte

Hmm...tycker att nummer fem var spännnande också. Och inspirerande =)

2007-12-21 @ 09:22:47
URL: http://www.ansgarssyskon.blogg.se
Postat av: Johanna/bokidioten

jo, vi får se om 2008 blir det där året när jag äntligen sätter mig ner och börjar skriva och inte bara tänka... om inte förr kanske jag ska satsa på nanowrimo (http://www.nanowrimo.org/) i november!

2007-12-21 @ 10:39:58
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Pi

Nu är min önskelista klar.

2007-12-21 @ 17:15:46
URL: http://gemen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback