Ännu en lista - lists of Best

Jag hittade via Theresans till Dr. Peter Boxall's 1001 books you must read before you die. Till och med jag som tycker mycket om listor och har svårt att motstå dem höll på gansak länge innan jag kollat igenom alla böcker. Efter ett tag började jag istället skämmas för alla böcker jag vet att jag har läst men kommer ihåg så dåligt att jag nog måste läsa om dem. Och jag började också ifrågasätta Dr Peter Boxalls smak. För många av böckerna hamnade i min kategori för oavslutade läsupplevelser. Som jag slutade med för de helt enkelt inte gav mig något (i alla fall då). Andra står fint uppställda i bokhyllan och väntar på en regnig dag.

Det slog mig också att det var en högre andel av de gamla böckerna (innan 1900-talet) som jag läst. Och att där är det en lite högre andel icke-engelskspråkig litteratur. Och att Pamuk inte är med :) (Men inte heller Dante eller Boccaccio!)

Nästa fråga är enligt vem måste man läsa det här? Har någon läst allt? Är det vad man läser eller vad man fått behållning av som räknas?

Nåja, 9% av böckerna på listan har jag i alla fall läst. Och nästa gång jag kommer till ett bibleotek vill jag hitta böcker av Iris Murdoch, Philip Roth och Paul Auster. 

Böcker på listan som jag börjat på men aldrig avslutat (tom 1800-t)
The Blind Assassin -- Margaret Atwood (63)
Blonde -- Joyce Carol Oates (68)
Cryptonomicon -- Neal Stephenson
Silk -- Alessandro Baricco
(101)
The Stone Diaries -- Carol Shields (142)
Wild Swans -- Jung Chang Ett riktigt dåligt samvete... Jag är övertygad om att den är bra men jag lyckas inte hålla reda på namnen
 Remains of the Day -- Kazuo Ishiguro
The Name of the Rose -- Umberto Eco
(293) Ett otroligt dåligt samvete. Jag måste ha börjat på den tio gånger. Många gånger har jag kommit nästan klart, men jag tror aldrig jag läst den i sin helhet
The Magus -- John Fowles (409) Den mest svårlästa bok jag läst. Trots att det var en av tre svenskspråiga böcker jag hade med mig på en tre månaders vistelse utomlands tog jag mig aldrig igenom den. Nu har jag skänkt bort den. Jag blev riktigt frustrerad.
Gormenghast -- Mervyn Peake (537) Köpte den (alla tre delarna). Kom aldrig in i den. Jag känner ingen som faktiskt har läst den. Jag undrar fortfarande vad den handlar om egentligen.
Lady Chatterley's Lover -- D.H. Lawrence (676)

Kommentarer
Postat av: Girl Afraid

En kompis från England tyckte det var så hemskt att jag inte läst Gormenghast-böckerna att hon skickade ett bokpaket med dessa till mig. Jag började av pliktkänsla, men klarade inte av det.

Postat av: Johan

Jag älskar Gormenghast. Å andra sidan består större delen av listan av författare jag tycker är fantastiska: Peake, Atwood, Ishiguro, Stephenson, Eco ...

//JJ

2007-03-09 @ 11:24:25
URL: http://mansken.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Johan: men varför älskar du Gormenghast? Jag är uppriktigt nyfiken.

2007-03-09 @ 15:39:42
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Johan

Språket. Miljöerna. Absurditeten.

//JJ

2007-03-09 @ 15:51:40
URL: http://mansken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback