oj, oj, oj vilket lurendrejeri

Jag hittade en lapp om pocketklubben i brevlådan. Jag har börjat uppskatta bokklubbar. Ofta kan de hjälpa mig att hitta bra litteratur som jag inte hade upptäckt annars. Men jag läste igenom medlemsvillkoren för den här bokkluben och häpnade.

Varje bokpaket kostar 99+19 kronor. Då får man två pocketböcker. Så här långt låter det ganska vettigt. Man får ett bokpaket varje månad. Det luriga är att  det är köptvång (man kallar det för löpande prenumeration) så man kan inte hoppa över något bokpaket. Om man vill säga upp sin prenumeration måste det vara bokklubben tillhanda senast den tjugonde i månaden. Och man säger upp sin prenumeration med en månads framförhållning (!). Efter vad jag begriper, om man skulle vara medlem och säga upp sin prenumeration 21 mars skulle inte det registreras förrän till 20 april och då skulle man dessutom ha en månad uppsägning  till, det vill säga den 20 maj skulle man sluta vara kund! Helt fantastiskt! Man betalar dessutom i efterskott för två paket i taget.

Jag kan tycka att jag gör en stor nog prestation när jag varje månad bestämmer mig med ett enkelt telefonsamtal om jag vill eller inte vill ha nästa månadsbok. Detta låter i mina ögon absurt. Jag ökar inte min valfrihet, jag får hem 2 pocketböcker en gång i månaden vare sig jag vill eller inte och i slutändan blir det dessutom dyrare än min vanliga pocketlevernatör...

Kommentarer
Postat av: poppe

du har missuppfattat. säger du upp dig 21 mars så får du nästa månads paket också. säger du upp dig 19 mars så får du bara marspaketet.

jag har varit prenumerant länge. de kallar det så för att det mer liknar att prenumerera på en tidskrift. där kan du ju inte heller hoppa över. jag är nöjd. det är enkelt att för er andra att jämföra med andra "pocketleverantörer" men bor man som jag 14 km från en butik som säljer böcker och heller inte gillar att köpa direkt på internet, då är pocketklubben bra.

2007-03-29 @ 13:41:40
Postat av: Johanna/bokidioten

Vad bra att det inte var lika illa som det lät! Jag inser att det är annorlunda om men inte lever med bokhandeln vägg i vägg, att en prenumeration då blir än mer attraktivt. Men jag tycker inte om att det här står i det finstilta, att man inte kan hoppa över. Och jag kan inte förstå varför man inte ska kunna hoppa över en månad.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback