bok-siter 2.0. Boksiter, bloggar och andra nyttigheter på svenska

 Vem bloggar om böcker och varför? Frågan ligger i bakhuvudet när jag besöker en för mig ny boksida. Vad är det man är intresserad av att föra fram? Varför väljer man att ha sin läsdagbok eller sitt läsintresse offentligt istället för privat? Hur påverkas man av att bok-blogga?  

Vissa bok- och bokorienterade bloggar är lätta att förstå. Jag kan förstå
antikvarier, bibliotekarier och litteraturvetares bloggande. Jag måste säga att jag saknar språklärarnas bloggar. Varför är det inte fler svensk-lärare som bloggar och sprider kunskap om varför man ska läsa ? Egentligen? Men alla vi andra då? Som inte har litteratur eller kultur som yrke? Amatörer med andra ord?  Den här versionen ser lite annorlunda ut än de tidigare. Jag har försökt skapa lite mer homogena listor genom att dela upp i underrubriker.


BOKBLOGGAR
En ren bokblogg är i bloggform. Större eller mindre inslag av andra ämnen. Det centrala är de lästa böckerna. De deltar i ett samtal. Jag tar bara med bloggar som är på svenska.

A
Alwidas grymma bokblogg
Angos bok och filmblogg
Anna och Hampus bokblogg
*Annas bokhylla
Annas bokhylla (Eskilstuna)

B
Barbabloggen (Håbo bibliotek)
Barnboksbloggen (Pemetre)
*Barnböcker och spel (Ango)
bibliotekariens
bibliotekariens bästa
Bokbabbel (Magix)
Bokbloggen (Tobias, Peter, Magnus)
bok&film
Bok, bokare, bokast (Nisse)
*Bokdialogen (Miri)
Bokgalen
Bokhora Trots namnet...
bokinkastet
bokloggen (boktokar)
bokmalarna Åsa, Ingrid
bokmonstret (Andrea)
Bokmoster även om tyska böcker
boksidan
*Boksoffan (Mathias)
bokstollarna
 Boksynt (Älmhults bibliotek)
*bokstavligt talat (AnnCharlott)
boktipset (Isola)
*boktokig (Eva)
* bookhouse girl
*Bookreflections (Belgarion) mycket deckare


C
*Camillas boklåda 
Cornelia läser

D
Den döda zonen (Hieronymus)
Den röda cirkeln (Sara)
den sköna bloggen (Sandvikens folkbibliotek)
djupingcirkeln
*Du är vad du läser (Hans)

E
*Emmas boktips
En annan sida (Petra)
En bok (Kristina)
*En bok om dagen
Ett eget rum
*Ex libris (Cia)

F
f'***-klubben filosoferar
 från pärm till pärm (Helena)

G
*Gemen och verserad (Pi)
Gunnars deckare (Linköpingsbo!)

H
*hundöra (Jenny)

I
*Ikas ord 2.0

K
Kamilla och Helene om böcker
Katafonteolog
Kitty Drew
Kodnamn bloggen
*Klaras text
Krabba (Linda)
Kulturbloggen

L
* Lazy's library
Lilldjurets hemsida
Lilith bokhylla

Linda K läser
Livet som C
*Lottas bokblogg
läsa bör man
Läsdagboken
Lästa tankar (Katharina) även barnlitteratur

M
Marias bokblogg
Marikas bokdagbok
Min bokblogg (Slinky)
min bokhylla (Malwa)
mina böcker
Moussa
Mårtens bokblogg

N
Nittonde stolen 
*N O M

O
Olofströms biblioteks bokblogg
*Ooofbok (Ann-Sofie)

P
*pocketbloggen (Karin)

S
Saras bok och filmblogg
*Signe
*Spectatia
Stellas bokblogg
*Storyteller (Mattias)

U
*Utflykter i bokskogen (Jenny)

T
the poor player (Camilla)
the sensitive bookish type (Laura och Mary)
*Theresans
Tinas läslust
Tobias bokblogg

V
Verners bokylla

Å
Åsas bokantecknignar

BLOGGAR SOM IBLAND HANDLAR OM BÖCKER
Först blandade jag de här bloggarna med de rena bokbloggarna. Det här är bloggar som bland annat bloggar om böcker och gör det så bra att jag ofta är inne och kikar. Det ska medges att det är en flytande gräns mellan vad jag har valt att lägga här och de jag har valt att lägga som rena bokbloggar.

A- G
Bimms blogg
 boktips och betraktelser (PollyMia)

En droppe i havet, men den är min 
En häxas tankar (Manabelle)
Erica
En textmissbrukares bekännelser
Evans
fröken Nina
Girl Afraid

H-N

Huvudsaker

Jag skapar alltså är jag
JoVis karameller ibland om barnböcker
Literati
ljusets rörelse i vattnet (Hänrik)
Månskensdans
Nekulturny (Christian)
Ninas öga

O-V
Onekligen  (Lisa)
Saras betraktelser ibland om böcker!
Svarta Böcker
The many faces of L
Tinglan 
World of Malin
Varenda knytt har rätt att vara ilsket!


LÄSDAGBÖCKER.
Påminner och sammanfaller ibland med bokbloggar. Men deltar inte på samma sätt i samtalet.

Bok
Bokfronten (Jenny)
Boksnack (Anders)
Bokstäver (Cecilia)
Böcker (Kicki)
Deckartips
Eva Guns läsdagbok
Helenas böcker
Lettura
Läslust
The book pond


MUSEUM
Här har jag samlat ett antal sidor som inte uppdaterats under 2007 men som jag ändå går in på då och då. Helt enkelt för att de är bra, även om de inte utvecklas mer.

Bokdagboken
Bokhyllan.se
Bokmärkt (Helena) senast uppdaterad 2005
boktips (Jenny) senast uppdaterad 2005
boktipsaren (Viktoria) senast uppdaterad 2002
Fabulous bokblog    (Ängslan) senast uppdaterad 2005
johanna  senast uppdaterad 2006
http://hem3.passagen.se/viccivire/ senast uppdaterad 2002
Lord Martins bokblogg senast uppdaterad 2006
Shw




CHAT/SNACK/COMMUNITIES
Här har jag samlat ställen med diskussionsforum om böcker
Boktips
Busluren
Bokhyllan.com
X-libris
missa inte boksnack på AFF! (aff -> snack -> fritid -> böcker)

SÖKFUNKTIONER
Sökfunktioner för böcker
*boksök


Kommentarer
Postat av: Signe

tack för din bokbloggslista, jag har tittat på en del av dom, ska ta mig igenom alla i kväll
önskar dig en skön dag
signe

Postat av: Christian

Wow! Hittade precis din lista och blir helt lycklig över allt som jag kommer att kunna hitta genom den.
Tänker helt oblygt föreslå att du även lägger till min blogg:
http://nekulturny.blogspot.com/
I huvudsak är det bokrecensioner och tips på den. Men jag skriver inte endast om böcker, så om jag inte platsar på listan har jag förståelse för det.
Kommer dock att lägga till dig i min länklista, det här är ju en höjdartjänst till alla oss boknördar :-)
mvh//C

2007-05-10 @ 19:42:12
URL: http://nekulturny.blogspot.com/
Postat av: JoVi

Tack för listan, har redan hittat många intressanta bloggar! :)

Jag saknar oxå blogg av svenska-lärare, skulle vara jätteintressant att läsa!

2007-05-10 @ 20:38:07
URL: http://joviskarameller.blogg.se
Postat av: Malin

Så många bloggar och så lite tid... :-) Men tack för en fantastisk lista!

2007-05-11 @ 16:47:27
URL: http://www.worldofmalin.blogspot.com
Postat av: Anna

Tjenixen!
Ja du har lyckats samla en massa sidor. Hur ska jag hinna kika på alla dem. Jag kan ju avslöja att jag tänker bli lärare i svenska iallafall. Men min blogg är ändå om Kitty. Senatse inlägget lutar ändå mot läsutveckling och läslust där Kitty är en viktig del för många.
Ha det så bra! :)

2007-05-12 @ 09:25:46
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com
Postat av: karin.

Wow, vilken sammanställning!

2007-05-13 @ 13:52:58
URL: http://pocketbloggen.blogspot.com/
Postat av: Bert(ie)

du har gjort ett stort och fint arbete! tack ska du ha, jag vill ofta återkomma hit.

2007-05-24 @ 20:07:40
URL: http://bertajour.typepad.com
Postat av: Johanna/Bokidioten

Tack för alla snälla kommentarer! Jag satte främst ihop listan för att själv snabbt komma åt mina favoriter. Kul att kunna hjälpa andra till nya blogg-upplevelser!

2007-05-25 @ 19:37:59
Postat av: Fröken Nina

Tack för att jag hamnade på listan! =)

2007-06-02 @ 17:32:43
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: Ozzy

Men varför hamnade inte vi på listan? För att vi är språklärare som snackar bajs om böcker?

2007-06-09 @ 16:20:43
URL: http://fittklubben.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Ozzy: oj, oj, oj... Jag förmodar att det inte är ett helt inlindat sätt att föreslå att jag skulle kunna länka till er?

2007-06-09 @ 20:58:09
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Harriet

här är mina boktips....

2007-06-29 @ 19:28:31
URL: http://hem.passagen.se/hno0222/litt/bocker
Postat av: Johanna/bokidioten

Harriet, försök igen! Länken pekar på en sida som inte finns

2007-06-29 @ 20:07:50
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Nina Frid

Du saknar www.bokcirklar.se på din lista! Där finns massor av bloggar av läsare och författare.

2007-11-16 @ 14:30:39
URL: http://www.bokcirklar.se
Postat av: Mediabrus

Jättebra blogglista! Jag har utan större framgång sökt likasinnade men här fann jag äntligen ett stort antal bokintresserade!

2007-12-09 @ 18:10:28
URL: http://www.mediabrus.dinstudio.se
Postat av: Harriet

hej sent om sider försöker jag igen........

/Harriet

Postat av: Jonas

Tja - vill slå ett slag för ett nyt forum jag sparng på, www.bockeronline.se. Känns nytt och fräscht? Kan nog bli bra när det är klart!

2008-03-05 @ 23:39:23
URL: http://www.bockeronline.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback