Om barnböcker och könsroller

För ett tag sen gjorde skrev jag ett inlägg om antalet män och kvinnor i ett urval av Jan Lööfs bilder. Via Lotta hittade jag idag till en artikel i SvD om moderna könsrollsprövande barnböcker. Äntligen! Får väl hålla utkik efter böcker från Olika förlag och Vilda förlag.

Sen är det ju också så att det inte alltid är de politiskt korrekta barnböckerna som är de roligaste att läsa och lyssna på. Jag tror inte på att slänga ut gamla böcker. Däremot tror jag på att ibland byta plats på "hon" och "han" när jag läser högt (testa! Plötsligt ser man texten på ett annat sätt) .Och att diskutera med barnet när man läser om alla som kör bil är män. Eller bara män kan bli poliser. Eller kvinnor dagisfröknar. Eller om det är pappor som betalar skatt (som i Håkan Bråkan och den spökiga källaren).

Kommentarer
Postat av: Signe

intressant analys av Lööfs bilderböcker,jag gillade din text om bitterfittan också,och jag visste inte at det kommit ett nytt förlag, jag får titta på deras utgivning om inte förr i göteborg på mässan,
önskar dig en skön ledig dag?!
signe

Postat av: Malwa

Lisa skrev i sin blogg (http://onekligen.blogspot.com/2007/05/kenta-och-barbisarna.html) att Pija Lindenbaum (hon med Gittan-böckerna) kommer med en ny bok i höst: "Kenta och Barbisarna". Det låter som något läsvärt, tycker jag (som av och till måste förklara för sexåriga A att pojkar visst kan leka med Barbie och *hon* får leka med bilar om *hon* vill).

2007-05-17 @ 09:53:02
URL: http://blogg.aftonbladet.se/8745/
Postat av: Anna

Jippi!! Låter superskoj med de där nya barnböckerna.
Jag har fortfarande ett starkt minne av en bok jag hittade i rea-lådan på bokaffären när jag var liten. Den var röd o blank och hade en massa fina bilder på framsidan. Jag har ett svagt minne av att mamma inte tyckte det var så där jättebra val men jag förstod inte varför. Förrens jag fick läsa i den när vi var hemma igen. Boken handlade bland annat om hur barn blev till och det var roliga bilder på hur huvudpersonen grubblade på om barnet kom från grönsaksdisken eller om gröten ramlade ner på bäbisens huvud. O så var det bilder på olika familjer. Pappa pappa barn, mamma mamma barn, mor- eller farföräldrar o barn(barn). bara en mamma eller en pappa o barn. Adopterade barn...
Det var den mest annorlunda barnbok jag stötte på som liten.

2007-05-19 @ 15:07:03
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback