Vad ska jag läsa nu?

Hos Anna hittade jag den här fantastiska siten: what should I read next? Jag kunde inte låta bli att utforska den. I ett tidigare inlägg har jag redogjort för mina favoritböcker. Jag tog helt enkelt och kollade vilka av dem som finns med i databasen. De som inte finns med har jag strukit över.


[1] Satansverserna - Salman Rushdie 
[2] Lord Nevermore - Agneta Pleijel
[3] Kapten Corellis mandolin - Louis de Berniéres
[4] Den hemliga historien ? Donna Tartt
[5] Vindens skugga - Ruiz Zafón
[6] Tjänarinnans berättelse - Margaret Atwood
[7] Liftarens guide till galaxen ? Douglas Adams
[8] En kopp choklad hos Hanselmann - Rosetta Loy
[9] Berättelsen om Pi - Yann Martel
[10] Zen eller konsten att sköta en motorcykel - Robert Pirsig
[11] Eating people is wrong - Malcom Bradbury
[12] Berättelser om beskydd - Erik Fosnes Hansen
[13] Sjöfartsnytt - Annie Proulx
[14] Den som vandrar om natten - Marianne Fredriksson
[15] Skrattens rike - Jonathan Carroll
[16] Lucca - Jens Christian Grøndahl
[17] Gösta Berlings saga - Selma Lagerlöf
[18] Den franska löjtnantens kvinna - John Fowles  

Det är inte alla böcker som finns med. Att berättelse om beskydd finns med gör mig förvånad. Mer förvånad ändå blir jag över att inte gösta berlings saga finns med. För att inte tala om a secret story. Det finns möjlighet att lägga in information.

Här är listan på de böcker som jag, grundat på vilka böcker jag uppgivit som favoriter, skulle kunna tycka om. Det är sammanlagt 117 titlar. Det lustiga är att samma rekommendation inte återkommer. Om man utgår från att jag som läsare har en speciell smak, och att den smaken skulle återspeglas i min lista på favoritböcker, borde väl ett par titlar återkomma. Det gör de inte. Inte en enda titel kommer upp som förslag mer än en gång!

Den lista som kommer ser också lite... underlig ut. Det är ganska få av titlarna som jag känner igen. Än färre som jag har läst. Och det är få av de titlar jag läst som jag faktiskt tyckt om!

Jag har läst tio av titlarna. Ytterligare en har jag påbörjat men aldrig orkat avsluta. Av de tio jag läst ligger två på favoritlistan, en nästan (have spacesuit, will travel) men de andra har inte gjort så stort intryck på mig alls.

Sammanfattningsvis, kul idé men det ligger inte inne tillräckligt mycket information än för att den ska ge bra rekommendationer. Exempelvis har jag svårt att tänka mig att alla läsare som gillat satansverserna kommer att gilla applied cryptography. Och jag tror inte heller att det är så många av de som gillat satansverserna som har rekommenderat just den boken. Med fler användare blir det här nog ett mognare och med användbart verktyg.



A Journal of the Plague Year - Daniel Defoe 
A Long Way Down - Nick Hornby 
A Strange and Sublime Address - Amit Chaudhuri 
A Suitable Boy - Vikram Seth 
A Trip to the Stars - Nicholas Christopher 
Affluenza: The All-Consuming Epidemic - John De Graaf, David Wann, Thomas H. Naylor 
Another Polysyllabic Spree - Nick Hornby 
Applied Cryptography: Protocols, Algorithms and Source Code in C - Bruce Schneier  [sic!]
April Lady - G Heyer 
Being There - Jerzy Kosinski 
Big Bang: The Most Important Scientific Discovery of All Time and Why You Need to Know About It - Simon Singh  Bluebeards Eggs - Margaret Atwood 
Captain Corelli's Mandolin - Louis De Bernieres 
Charlotte Gray - Sebastian Faulks 
Closing Time - Joseph Heller 
Clouds Among the Stars - Victoria Clayton 
Coastliners - Joanne Harris 
Dead Air - Iain Banks 
Desolation Road - Ian McDonald 
Doctor No - Ian Fleming 
Dogwalker - Arthur Bradford 
Dream Country - Neil Gaiman 
East of the Mountains - David Guterson 
Dream Catcher - Stephen King 
Eleanor of Aquitaine: By the Wrath of God, Queen of England - Alison Weir 
Elmer Gantry - Lewis Sinclair 
EM Forster's "Passage to India" - J A Boulton 
Enduring Love - Ian McEwan 
Equal Rites - Terry Pratchett 
Falling Leaves Return to Their Roots: The True Story of an Unwanted Chinese Daughter - Adeline Yen Mah  Foundation Series- Isaac Asimov 
Frenchmans Creek - Daphne Du Maurier 
Grasshopper - Barbara Vine 
Harry Lorrequer - Charles Lever 
Have Spacesuit, Will Travel - Robert A. Heinlein 
Hideous Kinky - Esther Freud 
Holy Smoke - Anna Campion, Jane Campion 
" Homeland" and Other Stories - Barbara Kingsolver
Human Croquet - Kate Atkinson 
I Thought My Father Was God: And Other True Tales from NPR's National Story Project - Paul Auster, Nelly Reifler
 I, Robot - Isaac Asimov 
Joseph and His Brethren - H.W. Freeman 
Journey to the Stone Country - Alex Miller 
Karma Cola - Gita Mehta 
Kindergarten - Peter Rushforth 
Knowledge of Angels - Jill Paton Walsh
Lady's Maid - Margaret Forster 
Last Chance to See.... - Douglas Adams, Mark Carwardine 
Life Isn't All Ha Ha Hee Hee - Meera Syal 
Lila : An Inquiry into Morals - Robert Pirsig 
Lives of the Saints - Nancy Lemann 
Living - Henry Green 
Loser Takes All - Graham Greene 
Madame Bovary - Gustav Flaubert 
Men in Love - Nancy Friday 
Mexico Set - Len Deighton 
Mobius Dick - Andrew Crumey 
Mona Lisa Overdrive - William Gibson 
My Antonia - Willa Cather 
Of Love and Other Demons - Gabriel Garcia Marquez 
Old Boys - Charles McCarry 
On the Road - Jack Kerouac 
One Last Look - Susanna Moore 
Other Peoples Children Bookpeople - Joanna Trollope
Paddy Clarke Ha Ha Ha - Roddy Doyle 
Political Liberalism - John Rawls 
Portrait of the Artist's Wife - Barbara Anderson 
Russka - Edward Rutherford 
Sleep Toward Heaven - Amanda Eyre Ward 
Smileys People - John Lecarre 
Staring at the Sun - Julian Barnes 
Stick - Elmore Leonard 
The American Boy - Andrew Taylor 
The Beauty Myth: How Images of Beauty Are Used Against Women - Naomi Wolf 
The Beet Queen - Louise Erdrich 
The Book: on the Taboo Against Knowing Who You Are? - Alan  Watts 
The Children's War - J. N. Stroyar 
The Chymical Wedding - Lindsay Clarke 
The Complete Short Stories of Mark Twain - Mark Twain 
The Da Vinci Code - Dan Brown  
The Descent of Man: Selection in Relation to Sex - Charles Darwin
 The Far Side of a Kiss - Anne Haverty 
The Flood - David Maine 
The Go-between - L.P. Hartley 
The Gormenghast Novels: Titus Groan / Gormenghast / Titus Alone - Mervyn Laurence Peake 
The Gulag Archipelago 1918-1956 - Aleksandr Isaevich Solzhenitsyn 
The Harmony Silk Factory - Tash Aw 
The Heat of the Day - Elizabeth Bowen  T
The Kid Stays in the Picture: A Hollywood Life - Robert Evans 
The Last Picture Show - Larry McMurtry 
The Lord of the Rings - J. R. R. Tolkien 
The Lucky Ones - Rachel Cusk 
The Meaning of Liff - Douglas Adams
The Medusa Frequency - Russell Hoban 
The Midwich Cuckoos - John Wyndham 
The Mystery Roast - Peter Gadol 
The No.1 Ladies' Detective Agency - Alexander McCall Smith 
The Once and Future King - T.H. White 
The Piano Tuner - Daniel Mason 
The Princess Bride - William Goldman
The Promise of Happiness - Justin Cartwright 
The Robber Bride - Margaret Atwood 
The Shallows - Tim Winton 
The Sixth Lamentation - William Brodrick 
The Viceroy of Ouidah - Bruce Chatwin 
The Wisdom of the Desert - Thomas Merton 
Thinks... - David Lodge 
This Real Night - Rebecca West 
To Sir, With Love - E.R. Braithwaite 
Towing Jehovah - James Morrow 
Unicorn Girl - Caroline Glyn 
Wampeters Foma and Granfalloons - Kurt Vonnegut 
War and Remembrance - Herman Wouk 
Weep Not Child - Ngugi Wa Thiong'o 
Vernon God Little - DBC Pierre
Winter in Madrid - C.J. Sansom 
Zen and the Art of Motorcycle Maintenance - Robert Pirsig 

Kommentarer
Postat av: Lotta

Skrattets rike har läst om och om igen. Den ger nya tankar varje gång. Dessutom är den skön att bara läsa, helt tokig egenligen.
Lotta

Postat av: Johnnyveronika

Wow Pete, what an amazing new site you have now; great therapy and loads to contemplate. Thanks for building my new art/design site - can not wait to see the end result.

2009-06-26 @ 07:45:13
URL: http://johnnyveronika.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback