For Sale: Baby shoes, never worn

"For Sale: Baby shoes, never worn"  är en novell av Ernest Hemingway. (läs mer om den på literary kicks!) Detta är alltså novellen i sin helhet. Sedan jag läste novellen första gången har den bitit sig fast. Att kunna säga så mycket på så få ord! Jag inser att det finns stort utrymme för exempelvis tolkningar, men jag tycker det är genialt.

En variant på detta, där man får använda nästan tio gånger så många ord, är 55 ord! En genial idé till en site. Vem som helst kan gå in och skriva en kort-roman. Ett par av dem är mycket tankvärda, mina favoriter är ett hundliv är kortare än kattens nio och  lyckad tidsbrist.

Riktigt tänkvärt blir det att läsa regler och tips. Här väljer jag att citera från siten:

  • definiera en plats där historien utspelar sig (t.ex: Hawaii, en skog, i någons huvud?)
  • ha med en eller flera karaktärer (t.ex: en kvinna, en elefant, några brödsmulor?)
  • bygga historien runt någon slags konflikt, motsättning eller problem (t.ex: ett krig, att inte få upp syltburken, obeslutsamhet?)
  • avrunda med en upplösning, historien måste resultera i något! (t.ex: att mannen dog, att de levde lyckliga i alla sina dagar, att någon kom till insikt?)
    Observera dock att konflikten i historien inte nödvändigtvis behöver lösas, däremot bör någon ha lärt sig något! Antingen en karaktär, eller också vi som läser. (t.ex: mannen behöver inte dö i berättelsen, men han får åtminstone veta att han ska det inom en nära framtid, eller: vi som läser berättelsen får veta det!)

Detta är ju egentligen samma sak man måste lösa i en novell eller en roman. Men att det faktiskt går att lösa det på 55 ord! Och tänker vi efter lyckades ju Hemingway att hantera tre av fyra problem på bara sex ord.


Kommentarer
Postat av: JoVi

"For Sale: Baby shoes, never worn" - häftigt! Den sätter sig verkligen på hjärnan.

Postat av: Magix

Och så finns sidan livshistorier.blogspot.com där du ska sammanfatta ditt liv i Hemingways norm; sex ord. Kolla in!

2008-04-25 @ 10:55:13
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Jessica på Sapere aude

Den där Hemingway-novellen är det sorgligaste jag vet. Och så genialisk. Less is more har aldrig varit mera sant.

2008-04-29 @ 15:29:02
URL: http://empatiska-elitister.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

JoVi & Jessica, visst är det! Jag får massor av bilder i huvudet när jag läser den och försöker hitta motbilder. Det måste finnas en utväg, det får inte lov att vara så sorgligt....
Magix: tack för tipset! Nu blev jag nyfiken på att se om jag kan få ihop något vettigt!

agi

2008-04-29 @ 20:55:17
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback