Jane Austen-klubben

Jane Austen-klubben
Karen Joy Fowler

datum jag gav upp: 22 juli 2008

Jag har hört mycket gott om den här boken men nu, efter dryga femtio sidor, ger jag upp. KF har ett fyrkantigt sätt att skriva. Jag kan riktigt se intentionen bakom det hon skriver. Det blir för grovyxat. I prologen beskriver hon de sex huvudpersonerna genom att beskriva deras förhållande till Jane Austen. Perfekt, personbeskrivningarna avklarade på tre sidor. Lite väl mycket information på en gång bara.

När KF beskriver bokklubbsträffarna blandar hon miljöbeskrivningar, återgivelse av samtal och tänk på ett sätt som jag inte gillar. Insprängt i texten är också skildringar av enskilda personer, episoder i deras liv de kommer att tänka på i anslutning till den lästa boken.

Det är som KF gör nästan rätt. Men hon är för övertydlig. Hon förutsätter också kunskaper om Jane Austens böcker. Jag har ju bara läst förnuft och känsla, så hela diskussionen om Emma går mig lite över huvudet. Jag skulle behöva lite mer introduktion till böckerna. För att ta till ytterligare bildspråk, det blir varken hackat eller malet.

En intressant sak är att boken är skriven i "vi"-form. KF skildrar gång på gång vad gruppen anser om vissa saker, förhåller sig till vad som händer i gruppen. Nej, den här boken får åka ner i biblioteket bums.

Kommentarer
Postat av: Klara

oj - kan inte göra annat än att hålla med dig. Blir dessutom besviken när den sägs beröra Austen-böckerna så mycket. det tycker jag inte att den gör utan det känns mer som ett svepskäl till att föra samman personerna. Tragglade mig dock igenom hela men det gjorde inte mig lyckligare ;-)

Postat av: jessica

gav också upp den här boken. Usch!

2008-07-30 @ 10:33:18
URL: http://stellasbokblogg.blogg.se/
Postat av: Mrs. B

Boken är urdålig, men filmversionen är rätt charmig om man gillar romantiska komedier.

2008-07-30 @ 18:40:09
URL: http://lookingformrgoodbook.blogspot.com/
Postat av: Johanna/bokidioten

vad skönt att se att jag inte är ensam om min uppfattning av boken! Jag VILLE verkligen tycak om boken, men...

2008-07-31 @ 11:30:19
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Desirée

Jag tyckte också hennes språk och förklaringar är lite konstiga, men efter ett tag upptäckte jag att det funkade, och att små väldigt roliga delar i den finns. I liked it!

2008-08-01 @ 20:42:00
URL: http://realmofgrandeur.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback