Halvårsrapport 2008

Årets andra kvartal är avklarat. För första gången i mitt bokbloggstillvaro ligger jag mycket efter i bokinlägg. Jag får skylla på ändrade biologiska prioriteringar. Och en realistisk  framtidsprognos är väl att eftersläpningen kommer att öka, snarare än minska. 
 
Under april, maj och juni har jag läst
44 böcker, så nu har jag sammanlagt läst ut 90 böcker under 2008. Dessutom har jag låtit bli att läsa ut 5 böcker. Jag har förståss också ett antal böcker på gång, bland annat on Cecil beach, atlas shrugged och HC Andersens samlade sagor.

Böckerna är av lite olika karaktär. 21 tillhör mina samlingar - och jag har dessutom kompletterat en samling - nu är min samling av Bo Balderson komplett! Jag har läst en biografi (Stephen King), ett par fackböcker (Pillret den enda jag verkligen kan rekommendera) och massor med ungdomsböcker - till exempel en gammal Knatten-bok. Två Ruth Rendall och en klassiker.  

Jag har inte köpt mycket det här kvartalet. I alla fall inte jämfört med förra. Tjugo böcker har jag köpt, vilket innebär att jag läst mer än dubbelt så mycket som jag köpt! 10 av dem är till mina samlingar. Under det gångna kvartalet har jag istället betat av lite oläst som stått i bokhyllan.

Jag har alltså läst 44 böcker under perioden. Av dessa är 12 inköpta under perioden. 9 under perioden inlästa böcker är fortfarande olästa eller ännu inte färdiglästa. Ingen bok är heller ett direkt felköp och det bör man väl vara tacksa för.


Värdeomdömen

Kvartalets största läsupplevelse: även om den ännu inte är färdigläst: och världen skälvde. Tänk att en så tjock bok kan vara så bra!
Kvartalets överraskning: möte med Rama. Jag hade gett upp hoppet om att SF kunde vara bra - hoppet är återupprättat! 
Kvartalets största rekommendation: Pillret 
Kvartalets kallsup: de tre fördömda. Boken var mycket bättre för tio år sedan!


Kommentarer
Postat av: Yaz

herregud, 90 böcker so far under 2008?? Jösses. det skulle jag aldrig klara på bara några månader, beror mest på att jag aldrig hittar böcker jag gillar. Tack föresten, du inspirerade mig till att göra en bokblogg oxå, nystartad och har INTE mkt innehåll än men det kommer väl hehe. Ha en bra dag!

Postat av: Johanna/bokidioten

jag får de flesta av mina lästips från andra bokbloggar, bara ett tips!



Din bokblogg är med på boklänklistan, ska bli kul att följa dig!

2008-07-03 @ 20:16:07
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Maggie

Läser du, Vänja, Johanna m fl., facklitteratur? För min del så ledde Dostojevskij till att jag började studera människan, och relationer människor emellan, även utifrån patologiska perspektiv. Jag tänker just nu på en ganska nyutkommen bok som heter "Vardagens osynliga våld" av den franska psykiatern Marie-France Hirigoyen. Har du läst denna bok?

2008-07-04 @ 00:27:22
Postat av: Maggie

Nåväl, kanske inte helt nyutkommen (2003) men i sitt unika slag. Hälsningar Maggie!

2008-07-04 @ 01:05:47
Postat av: Johanna/bokidioten

Maggie, tack för boktips! Jag läser ganska lite facklitteratur utanför jobbet. Jag är intresserad av hur männsikor fungerar, men än så länge får jag det intresset tillgodosett genom författare som Frimansson och Rendell. Det hindrar inte att jag kommer att hålla utkik efter boken du tipsade om. Tack för tipset!

2008-07-08 @ 18:19:35
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Den luttrade bibliotekarien

Herregud hur fort läser du människa? Jag har bara lyckats läsa 15 böcker i år plus ett par som jag inte läste ut. Jag vet att jag inte är någon snabbläsare precis men jämför man med dig så skulle man kunna tro att jag har läst mina böcker baklänges. Jag ser att du köper de flesta av dina böcker, skulle du låna allt på på biblioteket i stället så skulle personalen älska dig :-), bra för statistiken.

2008-07-08 @ 22:55:28
URL: http://bibblan.trackback.se/
Postat av: Johanna/bokidioten

Tack bibliotekarien!

Nu är det ju inte så att fler alltid är bättre, och en hel del har ju varit ganska lättsmält... Så här mycket brukar det inte bli.



Jag har inget bra bibliotek i närheten, så vid de tillfällen jag väl tar mig dig slutar det alltid med böter... När jag blir "dagledig" till våren får jag undersöka utbudet på en lokala biblioteksfilialen som stänger klockan fyra. De kanske behöver bättre statistik?

2008-07-10 @ 09:28:24
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: vänja

Hallå Johanna,Maggie m.fl

Kul att höra ifrån dig igen Maggie...

Jag läser en del facklitteratur, nästan uteslutande faktiskt. Nu sist en bok av Sven Lindqvist "Terra Nullius" som är en idéhistorisk reseberättelse om aboriginerna.

Otroligt viktig och bra bok och gillar man skönlitteratur mer än facklitteratur så har man ändå en del att hämta här, för Sven Lindqvist språk är poetiskt vackert och boken en slags odyssé över mänsklighetens brott. Någon som läst den?

Och Hirigoyen by the way, där finns det mycket att säga...

2008-07-29 @ 14:55:47
Postat av: Anonym

Vänja mfl Vad gör vi nu av brödet när vi ser oss omkring i det sublima ordet? Hälsn. Maggie

2008-08-04 @ 21:05:48
Postat av: Anonym

Vänja mfl Vad gör vi nu av brödet när vi ser oss omkring i det sublima ordet? Hälsn. Maggie

2008-08-04 @ 21:08:45
Postat av: Maggie

Verklligen Roligt att få se dig här! Aboriginerna, ja, det måste vara intressant att studera, särskilt ur idehistorisk synvinkel. Fick nyligen besök av vän som berättade att han hade tagit mycket djupa intryck av Aboriginer, på besök i Australien. Såg nyligen ett Tv-program om vad som har hänt dem.

Vi får försöka hitta ett sätt att kommunicera om den bok vi pratat om. Min dator har kraschat och jag har inte tillgång till de adr. jag funnit för allmänna debatter etc. Har du sett att en viss Ace försvarade oss?

2008-08-06 @ 03:58:02
Postat av: Eva

Wow... 90 böcker redan nu!!! Mitt år började bra, men har avtagit betydligt sedan dotter nr 2 föddes. Dels för att jag försökt lyssna på ljudbok, men det tar ju evigheter!!! Så det har jag gett upp nu! För jag får hela tiden pausa för att dotter 1 vill komma och berätta något och det blir så jobbigt att pausa och sätta på CD-spelaren igen med tårna... för att inte tala om att backa när ja missat något för att dottern sagt något i rummet intill och jag glömmer att pausa i mitt försök att höra om det är något akut...så jag ger upp!

2008-08-07 @ 08:28:46
URL: http://boktokig.blogg.se/
Postat av: vänja

Hej maggie! Ja, har sett en del, vi rörde nog runt i grytan ganska mycket där...

Lite problematiskt detta hur vi ska gå¨vidare och diskutera boken. Vore såå intressant att göra det tycker jag. Ett alternativ är ju att starta ny tråd på något diskussionsforum, typ passagen. Adressen är www.passagen.se

Kan det vara något?

Ha det gott!

2008-08-12 @ 10:42:46
Postat av: Maggie

Vänja! Ska kolla din angivna adr. Ett annat förslag är att jag skaffar en hotmail-adress! Nu åker jag på semester, tar med mig en bok av Saffan Sjöberg, Överlevaren, som jag nyligen fått och som jag är nyfiken på. Meddelar dig. Ha det gott!

2008-08-14 @ 01:32:38
Postat av: Maggie

Här, Vänja, har du en hotmailadress där vi kan samtala om litteratur: [email protected]

2008-08-25 @ 14:06:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback