Utforskat bok.nu

Olika intiativ kommer och går i bok-bloggosfären. Jag brukar testa i stort sett allt, men efter ett tag tappar jag intresset för det. Bok.nu är något annat och efter ett par timmar (!) på siten är jag fast. Siten är genomtänkt och snygg rent grafiskt. Det är en ren fröjd att klicka sig omkring.

Det hela är egentligen mycket enkelt: under varje (bild på omslaget) bok finns fem stjärnor. Genom att klicka på stjärnorna betygsätter du boken. Siten gissar vad du kommer att tycka om boken utifrån vilka böcker du tidigare betygsatt. Ju fler böcker man betygsatt, ju bättre gissning kan siten göra. Deras gissning utgår från vad andra användare tyckt om boken.

Det är här det roliga - och användbara - börjar. För som registrerad användare kan man skapa listor och lägga in böcker där. Jag har exempelvis skapat en lista för vilka böcker jag önskar mig och vilka böcker jag har olästa i bokhyllan. Och inte minst, jag har en jättelista på böcker som jag vill läsa. Och det här är det bästa med hela siten. Äntligen, ett snyggt och lätt verktyg för att hålla koll på alla dessa boktips! När jag klickar runt på siten får jag en sån läslust, jag riktigt längtar efter att sätta tänderna i nya böcker, och jag får boktips som jag inte annars hittat fram till.

Man kan leta efter böcker efter användare (alltså se hur de betygsatt böcker), efter författare, efter mest betygsatta och efter kategori. Kategorierna tycker jag är mest intressanta men det som inte fungerar så bra än. Man får upp ett klickbart moln med de kategorier man betygsatt mest, men det finns många små kategorier och det finns ingen sökfunktion (som jag hittat i alla fall) över de kategorier som finns. Sen undrar jag vilka som satt samman kategorierna och på vilka kriterier - boken "uppdrag mamma"  finns i den lilla kategorin mödraskap (eller något sånt hette den) men finns inte med i kategorin "föräldraskap". Här skulle jag gärna vara med och kategorisätta böcker!

Slutligen, en reflektion jag fick när jag sarr och försökte betygsätta de böcker jag läst: böcker åldras. Vissa böcker som "alla" läste tidigare snubblar jag sällan över. Som fittstim. Eller Elisabeth George. Vilka böcker är det som betygsätts och vad säger det om läsvanorna? Och om användarna?

P.S. Jag rekommenderar verklligen den här siten! Och nu ska jag dit och kolla om jag kan sätta lite fler betyg och jobba lite på mina listor.

Kommentarer
Postat av: L.

Den har verkligen inte fastnat hos mig. Jag väntar med spänning på att funktionen skall aktiveras, så att jag kan radera mitt konto.

Men roligt att se att någon har nöje av den. :)

Postat av: Kajsa

Jag tycker att det är märkligt att vissa böcker står som de som oftast betygsätts, jag kan förstå "Flyga drake" och sånt, men "Brott och straff"? Är "Brott och straff" verkligen en av de mest lästa böckerna på bok.nu, det är ju väldigt fascinerande i så fall.

2009-02-05 @ 10:57:34
URL: http://fridayforever.blogg.se/
Postat av: Johanna/bokidioten

L: visst är det fantastiskt att man kan tycka så olika? Jag tror att det är mitt sinne för struktur, i kombination med min relativa oförmåga att hålla mig till strukturer, som gör att jag fallit så för detta.



Kajsa: jag tror alla som registrerar sig får frågan om de läst brott och straff, och det torde ju öka procenten något... vi fick läsa brott och straff på gymnasiet (inte för att jag minns så mycket av den), det kanske det är andra som också gjort? Bortsett från detta lilla exempel, jag är också förundrad över vad folk har betygsatt (läst). Det kunde man göra en studie på - kolla mot ålder och kön och så. Kanske även bostadsort?

2009-02-05 @ 18:13:57
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Lilla O

Har också blivit helt fast! Det svåra är att komma ihåg alla böcker, men även att faktiskt minnas vad man tyckte om dem!

2009-02-15 @ 12:14:26
URL: http://lillao.blogg.se/
Postat av: Johanna/bokidioten

Håller med! Jag har gått ned till bokhyllan ibland för att titta på mina böcker och se om det är någon mer att föra in. Det är också synd att man (för tillfället?) inte kan lägga in egna böcker, jag har läst massor som inte finns med i deras databas!

2009-02-15 @ 17:20:15
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback