En alldaglig flicka

en alldaglig flicka
arthur miller


Jag har alltid blandat ihop Arthur med Henry. Vilken miss! Att döma av en snabb jämförelse mellan stenbockens vänkrets och en alldaglig flicka är det svårt att hitta två böcker som är mer olika.

En alldaglig flicka är tunn - ett åttiotal sidor med stor text. Den handlar om nästan ingenting. Vi träffar Janice som var ung och reaktionär under mellankrigstiden under ett parperioder i hennes liv och det handlar framförallt om henne och hennes far, hennes första man och hennes andra man. I få ord, utan att vara ordkargt, skildrar AM Janice och hennes tankar.

Mest träffande - för mig, just nu  - är hur man tänkte kring depressionen och krigsrisken under mellankrigstiden. Hur det är att gå längs ett Broadway med tomma skyltfönster och vad som händer med framtidstron när man lever i skuggan av krig och depression. Jag blir nästan lite upprymd för att jag förstår lite om hur det är att vara vanlig (om än engagerad) människa medan de stora världshändelserna äger rum någonannan stans.

Efter att ha läst ut boken är det mest allra sista meningen jag funderar över.

"O Död, o Död, sa hon nästan högt medan hon väntade i hörnet på att ljuset skulle slå om, och tänkte med förundran på vilken tur hon haft som fått leva sig till skönhet."

När jag läser det inser jag att boken har ett budskap som jag missar för att jag njuter så mycket av orden och episoderna för att se sammanhanget.

Kommentarer
Postat av: Jessica (ord och inga visor)

Oj, det var en vacker mening. Jag blev sugen på att läsa den här boken, har aldrig hört talas om den tidigare. / Jessica (tillbaka på gamla bloggadressen)

Postat av: Johanna/bokidioten

ja, det är ett fantastiskt språk, verkligen njutbart.

2009-03-25 @ 09:17:14
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback