Ett litet barns dagbok

Ett litet barns dagbok
Daniel Stern



Lyran tipsade mig om den här boken varpå jag reserverade den på boken, lånade och lånade om. En underbar idé, som man skulle kunna göra mer av. Det finns massor med böcker som handlar om barns utveckling. En av dessa, spädbarnets psykologi, har jag läst och recenserat tidigare. En annan, om barnets utvecklingssprång första året håller jag på och läser, ett utvecklingssprång i taget.

Problemet med de böckerna är att de beskriver utifrån. Vad innebär det att det späda barnet inte kan urskilja varifrån ett sinnesintryck kommer, exempelvis? Att inte kunna skilja på sig själv och omgivningen? I den här boken skriver psykiatrikern Daniel Stern ett par utdrag skildringar utifrån barnet själv, barn vid olika åldrar: 6 veckor, 4 1/2, 12, 20 månaders och 4 års ålder. Han använder metaforer för att beskriva hur annorlunda spädbarnet upplever sin verklighet, ofta från astronomin: han liknar skiftningar vid månar och planeter, till exempel. Metaforerna blir fel för mig och jag får gå omvägar för att ta till mig det Daniel Stern vill förmedla. Varje ålder han skildrar inleds med en sådan skildring utifrån barnets perspektiv och sedan använder han sin kompetens för att förklara hur barnet uppfattar och tolkar sin omgivning. Jag får mig en tankeställar enär jag plötslgit inser hur annorlunda min fyra-månaders baby uppfattar verkligheten. Och hur stegvis barnets uppfattning liknar de vuxnas.

Jag skulle gärna vilja ha längre, fler, skildringar av dagbokskaraktär. Och jag vill att fler spädbarnsföräldrar finge läsa detta! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback