Parasit

Parasit
Scott Westerfeld


När man är vuxen "får" man liksom inte läsa ungdomslitteratur. I alla fall inte om man inte har en bra anledning, som att man läste den när man var "rätt" ålder. Jag har bestämt mig för att tänka annorlunda - ungdomsböcker är böcker man börjar läsa i ungdomen.

Varför detta lilla försvarstal? Jo, även om "parasit" klassificeras som en ungdomsbok ska den inte avfärdas som en sådan. Detta är en intelligent page-turner, välskriven med en intrig som håller ihop utan att bubbla ut i ord. Författaren har dessutom ett bra språk med lagom distans. Man behöver inte alltid göra det så krångligt för att det ska bli bra! 

Boken handlar om vampyrer. Cal är vampyr - och vampyrjägare. Men vampyr är inte något man föds till. Det är en parasit som överförs sexuellt. Jag ska inte skriva så mycket om handlingen - den är så bra att jag inte ofrivilligt vill ge några spoilers.  SW har vävt samman historien om Cal med fakta om parasiter - och jag kan säga att efter att ha läst den här boken kommer det att dröja innan jag andas i närheten av en kattlåda igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback