Romarblod

Romarblod
Steven Saylor


Detta var ett av mina bokrea-fynd. Jag minns att Hieronymus då, och Camilla nu, tyckte att den var bra. Jag har verkligen slukat den. Jag har velat lite mellan böcker de sista veckorna, börjat på många och lagt de åt sidan men den här boken var alldeles rätt. Tydligen var tema Rom rätt just nu för mig.

SS har gjort sin research. Jag lär mig mer om romartiden, jag kan njuta av att vara med. Till det ska läggas fascinationen att möta två av romartidens stora, Cicero och Sulla, i fina porträtt. Efter att ha läst deckaren har jag inte mycket insyn i vem huvudpersonen Gordianus är, men jag hade skapat mig en bild av Cicero. Tillräckligt mycket för att vilja ta reda på mer om honom.

Jag ska inte berätta om mordgåtan. Den är helt okej, men bokens behållning ligger inte där. Behållningen ligger, förutom i skildringarna av antikens Rom, i bokens sista kapitel där vi får höra delar av det tal Cicero höll när han skulle försvara Sextus Roscius för fadersmord. Jag letar förgäves efter talet (i svensk översättning) på nätet men får ge upp. På engelska finns det dock. Boken är skriven till stor del utifrån det talet. 
 
Delar av detta tal analyseras också i Göran Häggs praktisk retorik. Annars ständigt pålitlige Alf Henrikson i antikens historia tar inte upp Sextus Roscius som uppslagsord. Däremot skildar han förtjänstfullt den tid boken utspelar sig i (läs kapitlet om Sullas återkomst!) 

Romarblod är första boken i en serie (roma sub rosa) med totalt elva (!) böcker. Känner jag mig själv rätt kommer jag att köpa upp dem, så fort jag hittar dem i pocket. 

Läs en bra recension!

Kommentarer
Postat av: Hieronymus

Hmm, och nu blev jag såklart sugen på att läsa uppföljarna. Vet inte hur många som kommit på svenska ännu - förutom Hades käftar, som var den som kom direkt efter.

Postat av: Minerva

Ciceros försvarstal för Sextus Roscius finns översatt till svenska (av Bertil Cavallin) i boken "Sex tal inför senaten och folket" (Forum 1975). Boken är sedan länge slut i handeln men finns på många bibliotek, och den går också att köpa hyfsat billigt på antikvariat. Där ingår också de berömda talen mot Catilina och försvarstalet för Titus Annius Milo.
Den senast utkomna Saylorboken på svenska är "Catilinas gåta", som är nummer tre i serien Roma sub rosa. I mitt tycke är det den bästa hittills, och det vill inte säga litet.

2007-07-04 @ 09:11:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback