Catilina's riddle

Catilina's riddle
Steven Saylor


Jag gillar SS och hans serie Roma sub rosa (i den här boken får vi också veta varför serien heter så). Vi får följa Gordianus the Finder, en sorts antikens privatdetektiv - detektiv i en tid med en stat men utan polis! Jag har tidigare läst
romarblod och Hades käftar. Gordianus har fått ett lantgods i arv från en god vän och kommer, genom att Cicero hjälper honom försvara sin rätt till arvet, att stå i tacksamhetsskuld. Denna tacksamhetsskuld utnyttjar Cicero när valet till konsul i Rom närmar sig. Högst motvilligt blir Gordianus och hans familj aktörer i ett smutsligt politiskt spel.

Den historiska personen Catilina är intressant - läs bara vad Alf Henriksson skriver om honom i antikens historier! Kontrastera sedan med vad Göran Hägg lyfter upp om honom i sin bok om retorik.

Det bästa med SS är hans levande beskrivning av antiken: jag känner mig hemma och förstår varför saker fungerar som de gör. När Eco med familj går på badhus tänker jag på vad Maud Webster skriver om de inrättningarna.

Detta är ingen page-turner. Jag hade den liggande och slalomläste ett bra tag innan den var klar. Jag tror att SS använder mer ord än vad han egentligen behöver och skulle behöva fokusera. Detta är ett farligt förslag, för det måste göras på ett sådant sätt att autenciteten inte kommer i kläm. Och jag har redan börjat på nästa bok i serien...



Böckerna i serien roma sub rosa i kronologisk (historisk) ordning

ROMAN BLOOD (roman)

THE HOUSE OF THE VESTALS (novellsamling)

A GLADIATOR DIES ONLY ONCE (novellsamling)

ARMS OF NEMESIS (Hades käftar) (roman)

CATILINA'S RIDDLE (roman)

THE VENUS THROW (roman)

A MURDER ON THE APPIAN WAY (roman)

RUBICON (roman)

LAST SEEN IN MASSILIA (roman)

A MIST OF PROPHECIES (roman)

THE JUDGMENT OF CAESAR (roman)


Kommentarer
Postat av: Börje

Håller med om att Catilinas gåta kanske inte är något man sträckläser, boken är onödigt tjock. Själva kriminaldramat är ju lite tunt. Men miljöskildringen däremot fascinerande - något för antiknördar.

Av de tre i serien jag läst (som hittills finns i svensk pocket) tycker jag den första "Romarblod" var bäst.

En annan romanförfattare som skriver bra om det antika Rom är Robert Harris med "Pompeji" (snart film) och framför allt "Imperium" (ännu ej på svenska) som handlar om Cicero.

För antika stridisar finns ju dessutom en serie böcker av Simon Scarrow om den romerska invasionen av Britannien: "Under the Eagle" och "The Eagle's Conquest" m fl.

Också förstås Vibeke Olssons böcker.

Undrar just vad det mer kan finnas för böcker om det antika Rom i romanform?

Postat av: Börje

Tack för boktips om Rom, kan bli användbart för det måste nog bli en Romresa snart.

Googlade på "The Eage of the Ninth" av Rosemary Sutcliff. Ganska intressant.

Carina Burmans Rombok "Vit som marmor" verkar också läsvärd som miljöskildring fast den handlar om 1859-talet.

Mycket kvar att läsa med andra ord!

2008-05-23 @ 10:38:49
URL: http://hoglander.se/blog
Postat av: Johanna/bokidioten

Åker du till Rom så köp boken Om Rom! Den kan med fördelar köpas samtidigt med biljetten, för den passar inte bara på Piazza Navona utan även hemma. Jag är alltid på jakt efter bra och läsvärda Rom/antik-böcker, så har du något att rekommendera får du göra höra av dig!

2008-05-24 @ 10:04:43
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback