Russinet och bebisbekännelser

Russinet
Katja Tukiainen

Bebisbekännelser: guide för nybörjarföräldrar
Lotta Sjöberg


Nu skriver jag om två böcker samtidigt: bebisbekännelser och russinet. Bägge böckerna är skrivna (tecknade) av nyblivna mammor och handlar om livsomställningen - från clearblue till imse vimse, som det står om Bebisbekännelser. Igenkänningsfaktorn är hög. Ibland blir jag irriterad - hallå, det där är MINA känslor, hur känner ni till det?

Framförallt bebisbekännelser faller jag för. Jag sitter och läser den i statsbibliotekets café och ibland kan jag inte hindra ett fniss. Hennes bilder är så bra att jag skulle vilja kopiera dem och skicka till mamma-kompisar. Och det är nästan det högsta betyget jag ger en serie-bok!

Russinet är jag inte riktigt lika begeistrad i. Russinet är påtagligt självbiografisk och Katjas tillvaro skiljer sig påfallande från min. Jag är inte intresserad av alternativt födande. Jag tränar inte yoga. Jag åker inte till till Indien för sjunde gången. Vi möts i amningen, något som mycket sällan skildras i litteratur.

Det finns fler böcker i denna genre. Både tecknade (Joanna  Rubin Drangers tandlösa
alltid redo att dö för mitt barn), kåserande (som Hillewi Wahls fantastiska böcker om fuskmamman och supermamman och inte minst Martina Haags kåserier från tidningen Mama, samlade i hemma hos martina) och gravallvarliga  (som Hinzes baby blues eller Brookie Shields när regnet faller eller för den delen Svelands Bitterfittan eller triologin om Therese Skårup av Hanne Vibeke Holst) eller dråpligt som i Belinda Ohlssons otrogen på öppen gata.

Antalet böcker i denna genre tror jag speglar ett behov av att läsa om andra mammor - för det är mammor, inte föräldrar det rör sig om! - och den stora omställningen från att vara människa till att vara mamma. Sett ur det perspektivet är många av de här utvecklingsromaner och omställningen från att vara icke-förälder till att bli förälder måste vara en av tillvarons större jordbävningar. Någon gång ska jag tänka igenom det här ordentligt - to be continued... 

Kommentarer
Postat av: Karin

Dina länkar i ovanstående inlägg är idel husgudinnor här, både bitterfittor och Drangrar.



Vet du, jag satt på ett seminarium i Stockholm i torsdags och fick sån lust att diskutera med dig! Det handlade om kvinnor och mäns skilda karriärvägar genom akademin. Jag hann med att träffa Erik över en öl, vilket var jättetrevligt men jag misstänker att ni hade lite annat för er, eller annat i skallen, kvällen före Staffans big day. Det ska bli roligt att höra hur det gick.



kram

Karin

Postat av: Johanna/bokidioten

Vi kanske kan talas vid i veckan?! Staffan klarade det fint, men ligger nu i snuva och feber. Vi är väl lite dagen efter, allihop.

2009-04-05 @ 14:56:50
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback