årets bästa böcker: en bokfemme-sammanställning

Jag har roat mig med att samla ihop favoritböckerna hos några "bokfemmister". (Carola, Kerstin,  AnnCharlotte,  Katafonteolog, Martina, Mediabrus, pysseltanten, fröken J, Ango, the girl..., Pi, Camilla, Jämtlandstösen, Ivana, Magica, gröna rummet, Marika, Lisa). Att smaken är delad framgår nog av listan nedan. Det jag tycker är kul är att det är flera som älskat samma böcker (till skillnad från sämsta-böcker som är än mer indivuduella. Jag tänkte att jag skulle kika närmare på den här listan när jag uppdaterar min "att-läsa"-lista.

Författare som fler än en valt ut:


Jenny Diski
På tunn is: en resa till Antarktis

On Trying to Keep Still
Stranger on a train

Khaled Hosseini

Flyga drake (3 st)

Tusen strålande solar (2 st)

Niffenegger

Tidsresenärens hustru (2 st)


Läckberg
Tyskungen  (2 st).

Stenhuggaren



Larsson (5st)
Luftslottet som sprängdes


Rowling (2 st)
Harry Potter and the Deathly Hollows.


Ali Smith
Girl meets Boy

Jag är allt du drömt
 

Against The Day -  Thomas Pynchon

Anhörig - Katerina Janouch

Anna d'Arc - Mårten Sandén

Bortom mammas gata - Alexandra Pascalidou

Breakfast at Tiffany´s - Truman Capote

Bröderna Lejonhjärta - Astrid Lindgren

Bryta om - Åsa Anderberg Strollo

Busters öron - Maria Ernestam

De afrikanska breven - Eva Lejonsommar

De norrbottniska satansverserna  - Ronny Eriksson och Lasse Eriksson

Den hemlige kocken - Mats-Eric Nilsson.

Den inre kretsen - Mari Jungstedt:

Den mörka materian-triologin - Philip Pullman

Det osynliga barnet - Tove Jansson

Det som ögat ser - Ann Lagerhammar

Djävulen bär Prada - Lauren Weisberger.

Doktor Glas - Hjalmar Söderberg

Du och jag min lilla kotte - Sanna Töringe (ur Den gröna barnkammarboken).

Efter attentatet - Yasmina Khadra

Historikern - Elizabeth Kostova

En ros åt miss Emily  - William Faulkner

Enheten - Ninni Holmqvist.

Ett annat namn för ljus - Frida Stéenhoff

Ett år av magiskt tänkande - Joan Didion.

Extremt högt och otroligt nära - Jonathan Safran Foer

Fallen - Joyce Carol Oates.

Fem personer du möter i himlen - Mitch Albom.

Fördömd - Johanne Hildebrandt.

Grabben i kuvösen bredvid - Jonas Helgesson

Gryningen kommer aldrig åter - Daniel Woodrell

Hon går genom tavlan, ut ur bilden - Johanna Nilsson

Illusionen om Gud - Richard Dawkins

Imperiet  - Riszard Kapuscinski:

Inte bara tennis - Peter Barlach

Jag flydde från Auschwitz - Rudolf Vrba

Jingo - Terry Pratchett

Kärleksbarnet - Hillevi Wahl

Kenta och Barbisarna - Pija Lindenbaum

Klimatsmart - din guide till en bättre miljö

Kräftgång, Umberto Eco

Kristendom för ateister - Olle Carlsson.

Lilis bok - Valérie Dayre.

Locke Lamoras lögner - Scott Lynch

Majas morsas kompis sambo - Katarina Kieri.

Mamma, pappa, barn - Lisa Fabre

Martha Quest - Doris Lessing.

Midvinterblod - Mons Kallentoft

Mig äger ingen - Åsa Linderborg:

Nära föräldrar, - Jorun Modén

Never let me go - Kazuo Ishiguro

Nobels testamente  - Liza Marklund

Onåd  - JMCoetzee

One Good Turn: A Jolly Murder Mystery - Kate Atkinson

På stranden - Nevil Shute

Passionen - Jeanette Winterson:

Patient 67  - Dennis Lehane

Pauluns stenålderskost, - Fredrik Paulun

Reservkraft - Tomas Sjödin.

Roms portar - Conn Iggulden.

Sandvargen - Åsa Lind

Signal - Stephen King:

Smärtans barn - Waris Dirie:

Svinalängorna - Susanne A

Tärningsspelaren - Luke Rhinehart

Tätt intill dagarna - Mustafa Can

The Abstinence Teacher - Tom Perrotta

The Emperor's Children - Clare Messud

The known world - Edward P Jones.

The Road - Cormac McCarthy.

Vad jag älskade - Siri Hustvedt.

Var är min syster - Sven Nordqvist

Varats olidliga lätthet - Milan Kundera

Vi är luftens drottning - Pauline Wolff

We Need to Talk About Kevin - Lionel Shriver

Wizard of the Crow, Ngugi wa Thiong'o


Kommentarer
Postat av: Amoroso

Mycket bra iniatitiv att sammanställa en lista!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback