årets sämsta läsupplevelser?

Jag har gått omkring och grunnat idag på veckans bokfemma - och på vilka olika böcker som valts ut till årets sämsta bokupplevelser. Av de som kommenterat på inlägget hos Malin finns det få gemensamma nämnare. Jag hittade också ett antal böcker jag tyckt om på olika listor över årets sämsta läsupplevelser.

Jag har läst igenom de inlägg
Jenny, Malin, Nnika, Ango, Amaranthine,   Camilla, Pi, Katafonteolog, pysseltanten, Maria,  Martina, Ika, Ivana, AnnCharlotte, the girl... har gjort. Vilka böcker de kollektivt tyckt var sämst framgår nedan. Det som är fascinerande, tycker jag, är att det är så få titlar som återkommer. Faktum är att det bara är en bok som hela tre bloggare har tagit upp som bottennapp, och det är Jenny S. Annars är det en stor spridning på bottennappen.  

Det är för simpelt att kalla det här för en lista över årets bottennapp, eftersom bottennappen helt enkelt är personliga. Det är så självklart, men för mig blev det i alla fall en aha-upplevelse - aha, hon tyckte att den boken var så dålig, fastän den tillhör en av mina favoriter!
 
  1. Amberville  -  Tim Davys.
  2. Ashimas bok  -  Caroline Giertz.
  3. Baudolino - Umberto Eco
  4. Bita i gräset  -  Jan Olof Ekholm.
  5. Blodsarv - Denise Mina
  6. Brev till en bokhandel  -  Helene Hanff.
  7. Cosa Nostra -historien om den sicilianska maffian  -  John Dickie.
  8. Den  avklädda bruden  -  Anonym.
  9. Den innersta kretsen - Marie Ljungstedt.
  10. Den ryske mannen  -  Inger Jalakas
  11. Den ryske vännen - Kajsa Ingemarsson
  12. Den som vässar vargars tänder  - Carina Rydberg.
  13. Den tredje lyckan  -  Marianne Ahrne
  14. Det finns annan frukt än apelsiner  -  Jeanette Winterson. .
  15. Dexters dunkla drömmar  -  Jeff Lindsay.
  16. Djävulsstjärnan - Jo Nesbö
  17. Elva minuter  -  Paulo Coelho
  18. En god människa  -  Nick Hornby.
  19. Eragon  -  Christopher Paolini.
  20. Ett år av magiskt tänkande - Joan Didion
  21. Flickan utan röst  -  Colleen McCullough.
  22. Fågelvägen  -  Jeffrey Archer.
  23. Försvinnarna - Jesper Virdberg. 
  24. Giraffens tårar - Alexander McCall Smith
  25. Hon som tittade in - Karin Wahlberg.
  26. Hundra år av ensamhet  -  Gabriel García Marquéz
  27. Hässja  -  Åke Smedberg.
  28. I det tysta - Åsa Nilsonne.
  29. Isprinsessan  -  Camilla Läckberg
  30. Jag går bara ut en stund Isobel Hadley-Kamptz.
  31. Jennifer Government  -  Max Barry.
  32. Jenny S  -  Denise Rudberg. Tre olika bloggare har uppgivit denna!
  33. Keith Richards - Biografin  -  Victor Bockris.
  34. Klappa inte katten  -  Maria Lang.
  35. Life before man - Margaret Atwood.
  36. Linda - som i Lindamordet - Leif GW Persson
  37. Livet i ett nötskal - India Knight
  38. Lunar Park - Bret Easton Ellis
  39. Lång väntan  -  Sandra Brown.
  40. Mera självkänsla  -  Mia Törnblom.
  41. Mias hemlighet  -  Mia Eriksson.
  42. Mitt himmelska kramdjur  -  Katarina Mazetti.
  43. My Best Friend's Girl - Dorothy Koomsom
  44. Nobels Testamente - Liza Marklund.
  45. Nya vägar  -  Armistead Maupin.
  46. När man är ung  -  Phan Thi Vang Anh.
  47. Please Kill Me! Den ocensurerade historien om punken  -  McNeil och McCain
  48. Potensgivarna  -  Karin Brunk Holmqvist.
  49. PS. Jag älskar dig  -  Cecilia Ahern.
  50. På andra sidan Venus  -  Elisabet Andersson.
  51. Röda rummet  -  August Strindberg
  52. Saltön-böckerna  -  Viveca Lärn.
  53. Sanna historier om pirater - Lucy Lehtbridge
  54. Shikasta - Doris Lessing.
  55. Skaver  -  Titti Persson.
  56. Stenbockens vändkrets - Henry Miller.
  57. Stum sitter guden  -  Anna Jansson
  58. Svenska för idioter  -  Mats Wahl.
  59. Syndabekännelser - Alex Kava
  60. The Book of the Dead - Patricia Cornwell
  61. The secret of Crickley Hall - James Herbert
  62. Tillsammans är man mindre ensam  -  Anna Gavalda.
  63. Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood.
  64. Var det bra så  -  Lena Andersson.
  65. Versläsaren och den levande martyren  -  Mohammed Gerami.
  66. Vid första ögonkastet  -  Nicholas Sparks.
  67. Vildhonung  -  Rosamunde Pilcher.
  68. Winterland - Åke Edwardsson
  69. Änglarnas stad  -  Heidi von Born.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Vilken intressant sammanställning -kul initiativ! Vilken spridning i smak det finns bland oss bokbloggare, en del av mina favoriter hittar jag på den här listan.

Vad som är en dålig bok beror verkligen mest på vem man frågar, tror jag, och mindre på boken i sig. Det är sån tur att smaken är som baken ;)

Postat av: Maria

Ja, det var en spännande lista! Jag håller med om vissa av de andras val, och andra böcker tycker jag precis tvärtom om. Men så är det väl här i världen! :)

2007-12-13 @ 16:36:18
URL: http://mariasbokblogg.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Precis! Just detta att boksmaken är så olika att en persons favoritbok kan vara en annans årsflopp... jag för min del blev lite ödmjukare när jag insåg det.

2007-12-13 @ 20:16:49
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Pysseltanten

Jag tror att det beror väldigt mycket på vilken livssituation eller sinnesstämning man befinner sig i då man läser boken. Ibland hamnar på kant med en bok som kanske egentligen är en riktigt bra bok, en sådan som man nog hade kunnat tycka mycket om - men man hade inte möjlighet, just då, av en eller annan anledning att ta till sig det som boken (författaren) ville förmedla.

2007-12-13 @ 21:23:33
Postat av: Johanna/bokidioten

Jo, visst är det så! Man kanske borde bli duktigare på att "pausa" i böcker som inte passar ens livssituation så man inte förstör läsupplevelsen till senare, funderar Johanna

2007-12-14 @ 12:53:34
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: anna-stina

Några få av de där har jag läst, och jag har inget att invända mot listan. Känner bara - vilken tur att jag inte lagt ner någon tid på att läsa övriga! ;)

2007-12-17 @ 16:12:17
URL: http://bibliobuster.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback