bokfemman: mamma

Det var en svår bokfemma den här veckan. Jag har funderat lite på den. Jag förknippar min pappa, och inte främst min mamma, med böcker, även om hon också är en driven bokläsare. Min främsta bokkärlek som jag fått med mig från min mamma - förutom vanan att läsa förståss, den ska inte underskattas - är R. A. Heinlein. Här kan jag främst nämna  stjärndjuret, egen rymddräkt finnes och  stranger in a strange land.

Jag skulle vilja associera annorlunda till ordet mamma, nämligen till mammarollen. När jag blev mamma för dryga fyra år sedan hade jag redan övat - genom böcker. Min bokfemma handlar om böcker som färgar min syn på mamma-rollen.


1. Mamma, vad ska jag göra? En bok från min barndom som innehåller tips till mammor om hur man kan underhålla barn. Här finns allt från välmenande råd om att man inte ska använda tuschpennor om man vill leka Tarzan med sitt barn till recept på trolldeg. Den har format mig och min syn på mammarollen. Jag är ingen bullmamma, men jag är definitivt en pysselmamma.

2. Ett barn blir till - Lennart Nilsson. Den här är svår att kringgå även om den kanske mer handlar om livets mirakel än om mammarollen. Jag har ägnat många timmar i den här boken - inte i texten men dock åt bilderna.

3. Trotsboken - Kristina Alvén Den här boken har varit en trogen följeslagare de senaste åren. Plötsligt kan jag skratta åt trots - både mitt egen och andras. Alla småbarnsföräldrar borde få den här guiden till trots och utveckling!  

4. Misconceptions - Naomi Wolf mycket amerikansk bok som skildrar den förändring - framförallt socialt - som kvinnor genomgår när de plötsligt blir mammor, eller snarare Mammor. En bok som man ska läsa före graviditeten, inte under.... Bitterfittan - Maria Sveland påminner lite om den, men kom för mig för sent för att påverka mig i min mammaroll.

5. babyville - Jane Green. Chick-lit om tre brittiska kvinnor med olika förhållande till barn. En viktig ögonöppnare att det där med att bli förälder inte är ett brev på posten - att bli förälder är en process och alla föräldrar är inte lika. 

6. Uppdrag: mamma - Linda Skugge mfl. En bra bok som visar på att mamma-skapet har många bottnar och nyanser. 



Som ni kanske ser finns det inget av Jesper Juul i den här listan. Jag har läst en del i genren men det passar mig inte. Däremot kan jag använda det för att exemplifiera att det skrivs och pratas mycket om hur man ska och inte ska vara som förälder nu. Det finns inte ett facit - ingen motsvarighet till Benjamin Spock idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback